در پینترست به اشتراک بگذارید
برگر کینگ با نام Impossible Whopper بدون گوشت خود خبرساز شد. گتی ایماژ
  • رستوران های زنجیره ای بیشتری به گزینه های گوشت مصنوعی روی آورده اند.
  • اما کارشناسان می گویند فقط به این دلیل که گوشت نیست، به این معنی نیست که به طور قابل توجهی سالم تر است.
  • به طور کلی، رژیم های غذایی کم گوشت می تواند سالم تر باشد. اما محصولات گوشت مصنوعی می توانند سطوح سدیم بالایی داشته باشند.

برگر کینگ ناممکن است. Carl’s Jr ستاره فراتر از معروف خود را دارد. KFC حتی یک محصول گیاهی شبیه مرغ را معرفی کرد – و در عرض 5 ساعت فروخته شد.

به نظر می رسد، یا به خاطر پیروی از یک روند یا به منظور ارائه گزینه های جایگزین به مصرف کنندگان متنوع تر، بسیاری از مارک های فست فود در قطار گوشت های گیاهی هستند. فروشگاه های مواد غذایی حتی شاهد هجوم گزینه های گوشتی و گیاهی در قفسه های خود هستند.

شرط بندی روی گوشت مصنوعی برای شرکت هایی مانند Impossible Foods و Beyond Meat که دو تا از تامین کنندگان بزرگ این محصولات گیاهی هستند، نتیجه داده است. برخی از پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که این شرکت‌ها تنها در حدود یک دهه بیش از 100 میلیارد دلار درآمد خواهند داشت. حتی تایسون فودز هم فکر می‌کند که می‌تواند غذاهای بدون گوشت خود را به تجارت بزرگ تبدیل کند.

اما با وجود همه تبلیغات و جذابیت‌های این جایگزین‌های گوشت، یک دلیل کاملاً واقعی وجود دارد که شرکت‌ها تلاش می‌کنند مصرف‌کنندگان را تشویق کنند تا همبرگرهای گوشتی خود را با همبرگرهای سبز جایگزین کنند: تحقیقات نشان می‌دهد که آنها در دراز مدت برای انسان و کره زمین سالم‌تر هستند. .

آیا این غذاهای گیاهی می‌توانند نوید زندگی سالم‌تر، طولانی‌تر، ردپای کوچک‌تر و طعم بزرگ و لذیذ را ارائه دهند؟ ما از کارشناسان خواستیم که برای ما سنجیده باشند.

گوشت در مقابل گیاه: کدام یک برای طول عمر بهتر است؟

بسیاری از مطالعات گسترده و جامع به این سؤال پرداخته اند که چه کسی بیشتر عمر می کند: افرادی که عمدتاً گیاهان می خورند یا افرادی که رژیم غذایی همه چیزخوار را با گوشت می خورند.

و نتایج بسیار یک طرفه بوده است.

مثلا یکی مطالعه بیش از 73000 نفر دریافتند که رژیم های گیاهخواری با نرخ کمتر مرگ زودرس مرتبط است. به علاوه، مرگ و میر ناشی از برخی شرایط پزشکی – مانند بیماری قلبی عروقی و بیماری کلیوی – در گیاهخواران در مقایسه با غیر گیاهخواران کمتر بود.

نویسندگان این مطالعه همچنین خاطرنشان کردند که «تعاون در مردان بزرگ‌تر و مهم‌تر از زنان بود»، که نشان می‌دهد مردانی که از رژیم‌های گیاهی یا گیاهی استفاده می‌کنند ممکن است حتی از زنانی که از گوشت و محصولات حیوانی اجتناب می‌کنند، مزایای بیشتری داشته باشند.

اخیراً، یک مطالعه نشان داد که افرادی که رژیم های گیاهخواری و وگان می خورند، کمتر در معرض ابتلا به انواع مختلف هستند. سرطان. از سوی دیگر، گوشت معمولاً به آن مرتبط است افزایش نرخ از سرطان

دکتر دانا سیمپلر، پزشک مراقبت های اولیه در مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور، گفت: «گوشت های فرآوری شده مواد سرطان زا درجه یک و در امتداد همان سطح سیگار هستند که توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است.

به علاوه، تحقیقات تأیید می کند که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند در معرض خطر کمتری قرار دارند فشار خون، دیابت و بیماری قلبی. خوردن گیاهی همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کند، و افرادی که دارای برخی بیماری های مزمن هستند، مانند روماتیسم مفصلی، ممکن است با پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی بهبود علائم را مشاهده کند.

برخلاف رژیم غذایی مبتنی بر گوشت، که در مطالعات متعدد نشان داده شده است که با بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است، رژیم غذایی گیاهی دارای مزایای متعددی است، از جمله کاهش وزن بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان و … دکتر محمود غنوم، نویسنده کتاب «تعادل کل روده»، به هلث لاین گفت: کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری ایسکمیک قلب – محدودیت در خون رسانی به بافت ها، که باعث کمبود اکسیژن می شود.

مطالعه دیگری که در سال 2018 با بیش از 15000 بزرگسال در طول 25 سال انجام شد، نشان داد که غذاهای حیوانی سرشار از پروتئین و چربی، مانند گوشت بره، گوشت گاو، خوک و مرغ با خطر مرگ زودرس بیشتری همراه است، در حالی که غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات، آجیل، کره بادام‌زمینی و نان‌های سبوس‌دار با خطر کمتری برای مرگ زودرس مرتبط هستند.»

با وجود این یافته ها، الف گزارش در اوایل سال جاری به یک مشکل سیستماتیک در ذهنیت غذایی آمریکایی اشاره شد: بسیاری می‌دانند که انتقال از گوشت به گیاهان برای تقریباً همه سالم‌تر خواهد بود، اما تعداد کمی از آنها به این پیام توجه می‌کنند.

محققان نوشتند: «با توجه به مزایا و فواید بی‌شمار رژیم غذایی گیاهی و گیاهی، باید از خود بپرسیم که چرا چنین است.

به نظر می رسد که این چالش برای متخصصان تغذیه و پزشکان است.

بنابراین، باید تعویض کنید؟

وقتی صحبت از تغذیه به میان می‌آید، Beyond Burger، Impossible Burger، و سایر جایگزین‌های گوشتی مبتنی بر گیاه، تفاوت چندانی با دوقلوهای گوشتی خود ندارند – حداقل از نظر تعداد.

از آنجایی که رژیم غذایی مبتنی بر گوشت خطرات زیادی برای سلامتی به همراه دارد، تصور این است که مصرف یک جایگزین مشابه گوشت جایگزینی سالم است. از این نظر، خوردن گوشت های گیاهی کاملا بی خطر و منطقی است.» با این حال، این جایگزین های گوشت، غذاهای فرآوری شده هستند و مانند سایر غذاهای فرآوری شده به اندازه خوردن سبزیجات تازه سالم نیستند.

نمک و چربی نگرانی خاصی هستند زیرا بسیاری از تولید کنندگان این مواد را به خاطر طعم اضافه می کنند. Simpler می‌گوید افزودن روغن‌ها برای طعم و رطوبت، باعث می‌شود بسیاری از این روغن‌ها برای افراد مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی ایده‌آل نباشند.

Hannah Koschak، RD، CD، گفت: “Beyond Burger به اندازه گوشت چربی اشباع شده دارد.” با این حال، Beyond Burger دارای 3 گرم فیبر است که مفید است.

کوشاک می گوید، اما در ستون فواید گوشت های تقلبی، عدم وجود نوع خاصی از چربی است. گوشت دارای چربی‌های ترانس طبیعی است که باید تا حد امکان از مصرف آن اجتناب کرد. با این حال، گوشت بدلی چربی ترانس ندارد.»

Simpler اضافه کرد: “همچنین، ایزوله های پروتئین سویا به قدری پردازش شده اند که اثرات پروتئین حیوانی را در بدن تقلید می کنند. بنابراین، توجه به مواد تشکیل دهنده و اجتناب از محصولاتی که دارای مقدار زیادی روغن یا پروتئین سویا هستند، مهم است.

علاوه بر این، برخی از این نبات‌های گیاهی نسبت به گوشت چرخ کرده که به طور طبیعی سدیم کمتری دارد، سدیم بیشتری دارند. یک اونس گوشت چرخ کرده حدود 20 میلی گرم سدیم یا حدود 70 میلی گرم برای یک پتی پخته شده 3 انسی دارد. Beyond Burger نزدیک به 400 میلی گرم دارد. مصرف زیاد سدیم یک عامل خطر برای بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی است که عامل اصلی مرگ و میر در آمریکا هستند.

کوشاک می‌گوید، وقتی صحبت از این می‌شود که چرا بسیاری از مردم برای سلامتی خود، گوشت را جایگزین گوشت می‌کنند، تغییر از گوشت چرخ‌کرده‌ی گوشت گاو به شکل ظاهری گیاهی فواید بیشتری دارد تا معایب. اما این تغییر واقعی به سمت غذای گیاهی نیست که بسیاری از حامیان سلامت دهه‌ها پیشنهاد کرده‌اند.

نه، به هیچ وجه مغذی تر نیست. با این حال، از نظر سلامتی، آنها گزینه بهتری نسبت به گوشت هستند.

خط پایین

متخصصانی که Healthline با آنها صحبت کرد، موافق بودند که هر حرکتی به سمت رژیم غذایی گیاهی حرکتی در جهت درست است.

Khambatta گفت: «این جایگزین‌های گوشت مانند گامی کوتاه‌مدت به سمت مصرف کمتر غذاهای حیوانی است، اما ممکن است استراتژی بلندمدت خوبی برای کاهش خطر عوارض سلامتی آینده نباشد.»

اما در نهایت، هدف برای هر کسی که به دنبال افزایش طول عمر خود و کاهش خطر ابتلا به عوارض سلامتی مرتبط با رژیم غذایی است، این است که به طور کامل به رژیم غذایی متمرکز بر گیاهان فرآوری نشده حرکت کند.

با این حال، گاه به گاه همبرگرهای گوشت مصنوعی مورد استقبال این متخصصان قرار می‌گیرد، زیرا گوشت‌های شبیه به هم دارای معایبی هستند، اما در مجموع سالم‌تر از گوشت‌های واقعی هستند.