بررسی مطالعات قبلی نشان می دهد که بی خوابی ممکن است خطر مرگ را افزایش ندهد، اما سایر متخصصان خواب با این یافته ها مخالف هستند.

در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان می خواهند بدانند بی خوابی چگونه بر سلامت کلی تأثیر می گذارد. گتی ایماژ

آخرین چیزی که افراد مبتلا به بی خوابی به آن نیاز دارند، چیز دیگری است که در حین نگرانی در مورد اینکه آیا امشب خواب می آید یا خیر، به آن فکر کنند.

اگر این شما را توصیف می کند، ممکن است بخواهید این را در اوایل روز بخوانید.

یک مطالعه جدید منتشر شده در Sleep Medicine Reviews نشان می دهد که بی خوابی خطر مرگ را افزایش نمی دهد. اما برخی از کارشناسان خواب با این یافته ها مخالف هستند.

محققان داده های 17 مطالعه قبلی را در یک متاآنالیز جمع آوری کردند. در مجموع، این مطالعات تقریباً 37 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دادند – حدود 10 درصد از آنها بی خوابی داشتند.

این مطالعات افراد بین 2.2 تا 28 سال را با میانگین پیگیری 11.6 سال مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند که خطر مرگ در طول دوره مطالعه برای افراد با و بدون علائم بی خوابی مشابه بود.

با این حال، یک مطالعه 96 درصد از داده ها را به خود اختصاص داده است. وقتی محققان این مطالعه را کنار گذاشتند، خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به بی خوابی کمی بیشتر بود.

نتایج مشابه بود حتی زمانی که محققان عوامل دیگری مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن، چاقی و داروهای خواب را در نظر گرفتند.

بی خوابی ممکن است منجر به مرگ زودرس شود

دکتر Sairam Parthasarathy، متخصص خواب در کالج پزشکی دانشگاه آریزونا، یکی از نویسندگان یکی از مطالعاتی است که در متاآنالیز گنجانده شده است.

او گفت که فکر نمی‌کند این تجزیه و تحلیل «نمایش منصفانه» داده‌های مطالعه او در سال 2015 در مجله آمریکایی پزشکی باشد.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به بی خوابی مداوم – شش سال یا بیشتر – در مقایسه با افراد بدون بی خوابی، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی یا ریوی یا هر علتی را افزایش می دهند.

این مطالعه شامل 1409 نفر بود و آنها را به مدت 20 سال دنبال کرد.

برخلاف متاآنالیز، مطالعه پارتاساراتی به مدت زمان زندگی افراد در این مطالعه پرداخت که به عنوان تجزیه و تحلیل بقا یا زمان تا رویداد شناخته می شود. واقعه در این مورد مرگ است.

این رویکرد معمولاً در مطالعات سرطان استفاده می‌شود، که در آن دو روش درمانی ممکن است برای تعداد مشابهی از افراد مفید باشد، اما یک درمان ممکن است به افراد کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

اگر این در متاآنالیز گنجانده شده بود، ممکن است نتایج متفاوتی به دست آورد.

پارتاساراتی گفت: «اگر آنها در متاآنالیز خود جنبه زمان تا رویداد را در نظر می گرفتند، متوجه می شدند که بی خوابی مداوم مرگ را تسریع می کند – باعث مرگ زودرس می شود – حتی در مدل های کاملاً تعدیل شده.»

پارتاساراتی همچنین اشاره کرد که حتی در گروه بی خوابی مداوم، برخی از افراد ممکن است کمتر تحت تاثیر کم خوابی قرار بگیرند. این به همان صورت است که ممکن است یک نفر بعد از کشیدن یک شب کامل خوب عمل کند، در حالی که فرد دیگری ممکن است روز بعد در تلاش باشد.

محققان دیگر این نوع تنوع را در نحوه واکنش افراد به کم خوابی بررسی کرده اند، اگرچه مطمئن نیستند که پشت آن چیست.

جزء روانی بی خوابی

طبق گفته کلینیک مایو، بی خوابی شامل سختی به خواب رفتن یا خواب ماندن یا زود بیدار شدن و ناتوانی در به خواب رفتن است.

این می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد را افزایش دهد. همچنین می تواند بر هوشیاری شما در طول روز و کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

اما بی خوابی همان خواب کوتاه نیست – کمتر از شش ساعت در شب – که با خواب مرتبط است افزایش خطر مرگ.

برخی از افراد مبتلا به بی خوابی ممکن است حتی خواب مناسبی داشته باشند.

دکتر کریس وینتر، متخصص مغز و اعصاب و متخصص خواب در شارلوتزویل نورولوژی و پزشکی خواب، گفت: “بی خوابی شامل یک لایه روانی در بالای بی خوابی است.”

اکثر مردم در برخی از مراحل زندگی خود، مانند بعد از کار کردن تا دیر وقت روی یک پروژه در محل کار، پس از دعوا با همسر یا شریک زندگی خود، یا در شب کریسمس در دوران کودکی، دچار مشکل خوابیدن شده اند.

این همان چیزی است که وینتر در کتاب خود با عنوان «راه حل خواب: چرا خواب شما خراب است و چگونه آن را برطرف کنید» «بی خوابی ساده» – یک یا دو شب بی خوابی – می نامد.

اگر بی خوابی ادامه یابد، می تواند به بی خوابی مداوم – یا “سخت” تبدیل شود. با بی خوابی مداوم، افراد ممکن است در مورد خوابیدن یا نخوابیدن کافی مضطرب باشند.

گاهی حتی یک خبر در مورد ارتباط بین بی خوابی و خطر مرگ می تواند به این نگرانی ها دامن بزند.

او گفت که افراد مبتلا به بی خوابی ممکن است تصوراتی از خواب داشته باشند که “بسیار منحرف از واقعیت است.”

یک زن به درمانگاه او آمد و گفت که او نه ماه است که نخوابیده است که از نظر فیزیکی غیرممکن است. اما برای او این دقیقاً همان چیزی است که احساس می کند.

وینتر گفت که هدف از درمان‌های بی‌خوابی این است که به افراد کمک کند «به جایی برسند که احساس کنند می‌توانند بخوابند و هر شب آنقدر اضطراب و ترس را به رختخواب نمی‌آورند».

یکی از تکنیک‌ها، درمان شناختی رفتاری است که وینتر آن را اینگونه توصیف می‌کند: «بررسی نحوه تفکر ما در مورد خواب و نگاه کردن به تمرین‌های خوابی که هنگام خواب شبانه انجام می‌دهیم».

او پیشنهاد می کند که در جستجوی علل بی خوابی خود و یافتن راه هایی برای از بین بردن آنها فعال باشید.

و اگر ترفندهایی که برای خوابیدن استفاده می‌کنید – تشک جدید، لباس خواب راحت، یا ابزار و برنامه‌های خواب – کارساز نیستند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص خواب صحبت کنید.

وینتر گفت: «اگر شما در دستان درست باشید، معمولاً به راحتی با این مشکلات برخورد می‌شود. “پس بی جهت رنج نکش.”