احساس می کنید در زمان توکیو گیر کرده اید؟ ممکن است راهی برای گفتن وجود داشته باشد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
دانستن اینکه چگونه ساعت داخلی شما با زمان خارجی مطابقت دارد ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد. گتی ایماژ

زمان بندی همه چیز است و همچنین تاثیر زیادی بر سلامت شما دارد. اکنون یک آزمایش خون برای درک بهتر ساعت داخلی شما و بهینه سازی آن برای رفاه بهتر وجود دارد.

تست TimeSignature توسط محققان دانشمندان Northwestern Medicine ساخته شده است. نیاز به دو خون گیری دارد. این بینش را از طریق نشانگرهای بیان ژن در مورد زمان بدن شما در مقایسه با زمان در دنیای بیرون ارائه می دهد.

به عنوان مثال، ممکن است ساعت 8 صبح باشد، اما بدن شما ممکن است طوری عمل کند که گویی ساعت 6 صبح است.

این آزمایش که 40 نشانگر بیان ژن مختلف را در خون اندازه گیری می کند، می تواند در هر زمانی از روز بدون توجه به الگوی شبانه روزی بیمار یا سطح آرامش انجام شود. گزارشی در مورد آن در اوایل این ماه در PNAS منتشر شد.

چه چیز بزرگی است؟

کارشناسان می گویند دانستن بیشتر در مورد ساعت داخلی می تواند به شما در بهینه سازی زمان، مصرف دارو در بهترین زمان و حتی پیشگیری از بیماری کمک کند.

ملیسا سنت هیلر، دکترا، مدرس پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: “شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد هماهنگی بین ساعت داخلی شما و زمانی که فعالیت های خود را در طول روز برنامه ریزی می کنید می تواند بر سلامت کلی شما تاثیر بگذارد.” آمار زیستی در بخش خواب و اختلالات شبانه روزی در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون.

او گفت که به نظر می رسد پنجره های بهینه ای برای زمان خواب، غذا خوردن و انجام سایر فعالیت ها بر اساس ساعت داخلی ما وجود دارد که در بین افراد متفاوت است.

در افراد سالم، زمان بندی ساعت داخلی تا پنج ساعت تغییر می کند، به این معنی که زمان خواب بهینه یک فرد ممکن است 9 شب و فرد دیگری ممکن است 2 صبح باشد، اگر سعی کنید در زمانی بخوابید که برای ساعت داخلی شما ایده آل نیست. سنت هیلر گفت، پس ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشید.

به طور مشابه، خوردن یک وعده غذایی در زمان داخلی “نادرست” می تواند باعث تغییراتی در متابولیسم، از جمله افزایش وزن شود.

سنت هیلر گفت: «اگر زمان داخلی شخصی خود را بدانیم، ممکن است بتوانیم این فعالیت ها را در اطراف پنجره های بهینه خود برنامه ریزی کنیم.

تست ساعت شما

رزماری براون، دکترای دکتر، یکی از نویسندگان گزارش و استادیار پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: “این اندازه گیری بسیار دقیق تر و پیچیده تر از تشخیص اینکه آیا شما یک خرچنگ صبحگاهی هستید یا یک جغد شب است.” شیکاگو در بیانیه ای اعلام کرد.

ساعت بیولوژیکی بدن ما ریتم های شبانه روزی ما را هدایت می کند که شامل چرخه خواب و بیداری است. تحقیقات قبلی ناهماهنگی شبانه روزی را با همه چیز از چاقی و افسردگی گرفته تا بیماری قلبی و آسم مرتبط دانسته است.

پیش از این، ما از نظر بالینی روشی برای ارزیابی ساعت در افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری نداشتیم. دکتر راوی آلادا، یکی از نویسندگان مطالعه PNAS و استاد نوروبیولوژی در واینبرگ نورث وسترن، گفت: اکنون می‌توانیم ببینیم که آیا ساعت مختل با بیماری‌های مختلف مرتبط است یا نه و مهمتر از آن، می‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی بیمار می‌شود یا خیر. دانشکده علوم و هنر.

محققان می گویند اطلاعات حاصل از آزمایش خون به افراد کمک می کند دارو را در موثرترین زمان برای بدن خود مصرف کنند. همچنین می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند چگونه ساعت‌های شبانه‌روزی نامناسب بر شرایط سلامت و بیماری‌ها تأثیر می‌گذارند.

دکتر فیلیس زی، یکی از نویسندگان و رئیس بخش پزشکی خواب در بخش اعصاب در دانشکده پزشکی Feinberg در شیکاگو، گفت: “این واقعاً بخشی جدایی ناپذیر از پزشکی شخصی است.” «بسیاری از داروها زمان بهینه برای دوز دارند. دانستن اینکه چه ساعتی در بدن شماست برای به دست آوردن موثرترین فواید حیاتی است. بهترین زمان برای مصرف داروی فشار خون یا شیمی درمانی یا پرتو درمانی ممکن است با دیگران متفاوت باشد.

ساعت بهتر، سلامتی بهتر؟

“ما می دانیم که اگر ساعت داخلی خود را مختل کنید، می تواند شما را مستعد ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها کند. تقریباً هر بافت و سیستم اندامی توسط ریتم شبانه روزی کنترل می شود.

سنت هیلر اشاره کرد که اختلالات ریتم شبانه روزی با اختلالات خلقی مانند افسردگی، اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و اختلالات متابولیک از جمله چاقی و دیابت مرتبط است.

سنت هیلر گفت: «ریتم‌های شبانه‌روزی تقریباً در تمام سیستم‌های بدن شما نقش پیچیده‌ای دارند. بنابراین به نظر می رسد حفظ سلامت شبانه روزی یک عامل کلیدی در حفظ سلامت کلی خوب باشد.

ساعت داخلی خود را روان نگه دارید

از الگوهای روشن و تاریک پیروی کنید تا ساعت داخلی شما در چرخه 24 ساعته کار کند.

سنت هیلر به مردم توصیه می کند که عادات خواب خوبی داشته باشند، یعنی هر شب در ساعت مشخصی بخوابند، هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند و پس از بیدار شدن هر چه زودتر خود را در معرض نور فضای باز قرار دهند. علاوه بر این، او می گوید که مردم باید قبل از خواب از وسایل الکترونیکی اجتناب کنند و در همان ساعت از روز غذا بخورند و ورزش کنند.

سنت هیلر گفت: “انتظار نمی رود که اختلالات گاه به گاه در برنامه شما باعث آسیب طولانی مدت شود.” با این حال، اگر به طور مداوم زمان خواب یا وعده غذایی خود را از یک روز به روز دیگر تغییر دهید، ساعت داخلی شما ثابت نخواهد بود و این بی ثباتی در طول ماه ها یا سال ها ممکن است به برخی از فرآیندهای بیماری کمک کند.

خط پایین

یک آزمایش جدید 40 نشانگر بیان ژن مختلف را در خون اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند بینش‌هایی را درباره زمان بدن شما در مقایسه با زمان در دنیای بیرون بیان کند.

بدون توجه به الگوی شبانه روزی بیمار یا سطح آرامش، می توان آن را در هر زمانی از روز انجام داد. گزارشی در این مورد در ماه جاری منتشر شد PNAS.

اگر ساعت داخلی خود را بهینه کنید، ممکن است بتوانید سلامت خود را با مصرف دارو در بهینه ترین زمان، ورزش کردن در زمان مناسب، یا تشخیص اینکه آیا صبحگاهی هستید یا جغد شب، بهبود بخشید.