سطوح بالاتر می تواند کارایی شما را در استفاده از اکسیژن افزایش دهد. که می تواند رژیم ورزشی شما را بهبود بخشد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
کارشناسان می گویند مصرف مکمل های ویتامین D به تنهایی ظرفیت تناسب اندام شما را افزایش نمی دهد. شما نیز باید به طور منظم ورزش کنید.

محققان بر این باورند که ویتامین D برای سالهای متمادی برای سلامت استخوان، مغز و قلب شما مهم است.

به لطف یک مطالعه جدید، آنها اکنون فکر می کنند افرادی که سطوح بالایی از ویتامین D دارند، در برنامه های تمرینی خود نیز تقویت می شوند.

این مطالعه که در مجله اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه منتشر شد، نشان می‌دهد که سطوح بالاتر ویتامین D با توانایی‌های ورزشی بیشتر مرتبط است.

این یافته ها به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که ویتامین D در سلامت قلب، افزایش ظرفیت ورزش، و احتمالاً کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی نقش دارد.

مطالعات قبلی نشان داده است افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، بیشتر در معرض سطوح بالای ویتامین D هستند.

این مطالعه به ارتباط بین سطوح ویتامین D و آمادگی کلی قلبی تنفسی یا عملکرد خوب بدن شما در طول ورزش پرداخت.

آمادگی قلبی تنفسی به بهترین وجه با حداکثر میزان اکسیژن مصرفی شما در طول ورزش اندازه گیری می شود.

این عدد تصویری از کارکرد موثر ریه ها و قلب شما در طول تمرین برای انتقال اکسیژن در بدن به عضلاتی که به آن نیاز دارند را ارائه می دهد.

یافته ها به عنوان حداکثر VO2 شما گزارش می شود.

افرادی که سلامت قلبی تنفسی بیشتری دارند یا ظرفیت VO2 max بالاتری دارند، می توانند طولانی تر و شدیدتر ورزش کنند.

این بدان معناست که آنها همچنین ممکن است سلامت کلی بیشتری در مقایسه با افراد با سلامت قلبی تنفسی پایین تر داشته باشند.

در نتیجه این افراد ممکن است عمر طولانی تر و سالم تری داشته باشند.

آنچه مطالعه نشان داد

محققان برای دستیابی به یافته های خود، نزدیک به 2000 فرد بین 20 تا 49 سال را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه سراسری که بین سال‌های 2001 و 2004 انجام شد، سطوح ویتامین D در خون هر یک از شرکت‌کنندگان را با آمادگی قلبی تنفسی آن‌ها مقایسه کرد که با آزمایش تردمیل اندازه‌گیری شد.

سپس شرکت کنندگان بر اساس سطح ویتامین D به چهار گروه یا چهار گروه مساوی تقسیم شدند.

آمادگی قلبی تنفسی برای افراد در یک چهارم بالای شرکت کنندگان 4.3 برابر بیشتر از افراد در چارک پایین بود.

حتی پس از تعدیل عواملی که می‌توانند بر این رابطه تأثیر بگذارند – مثلاً سن، جنس، نژاد، شاخص توده بدنی، فشار خون بالا، دیابت و سابقه سیگار کشیدن – این پیوند همچنان قابل توجه بود.

یک چهارم بالای شرکت کنندگان هنوز آمادگی قلبی تنفسی 2.9 برابر بیشتر از افرادی که در بخش پایین بودند داشتند.

“رابطه بین سطوح بالاتر ویتامین D و ظرفیت ورزش بهتر در مردان و زنان، در گروه های سنی جوان و میانسال، در بین قومیت ها، صرف نظر از شاخص توده بدنی یا وضعیت سیگار کشیدن، و اینکه آیا شرکت کنندگان فشار خون یا دیابت دارند یا نه، وجود دارد.” عمرو ماراوان، استادیار پزشکی داخلی در دانشگاه ویرجینیا کامنولث و یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای از انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) گفت.

هر 10 امتیاز افزایش سطح ویتامین D در خون با افزایش 0.78 امتیازی در V02 max همراه بود.

این نشان می دهد که افزایش تدریجی ویتامین D برابر با بهبودی معادل در ظرفیت ورزش شما است.

مروان به سرعت اشاره می کند که تحقیقات آنها فقط یک مطالعه مشاهده ای است. نمی تواند رابطه علت و معلولی بین ویتامین D و توانایی های ورزشی را نشان دهد.

با این حال، او در بیانیه ای به ESC اضافه کرد که ارتباط بین این دو عامل “قوی، فزاینده و ثابت در بین گروه ها” است.

ویتامین D را از کجا تهیه کنیم

این مطالعه همچنین به بهترین منابع ویتامین D پاسخ نداد.

ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب نیز شناخته می شود، به طور طبیعی در بدن شما در پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

همچنین به طور طبیعی در برخی غذاها مانند ماهی و زرده تخم مرغ یافت می شود.

در حالی که بدن شما می تواند ویتامین D را به طور طبیعی بسازد، اما تنها در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی می تواند این کار را انجام دهد. یافتن این مقدار نور خورشید در ماه های زمستان و در عرض های جغرافیایی بالای سی و هفتمین موازی شمالی (خطی که تقریباً از ایالات متحده از سانفرانسیسکو تا نیویورک می گذرد) دشوار است.

در این ماه‌ها بهتر است در ماهی‌های چرب از جمله ماهی تن، ماهی خال مخالی و سالمون و همچنین زرده تخم‌مرغ، غلات و شیر غنی‌شده و پنیر به دنبال ویتامین بگردید. برخی از سبزی های برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی کولارد نیز منابع خوبی از ویتامین D هستند.

از مکمل ها نیز می توان برای افزایش سطح این ویتامین مهم استفاده کرد.

مروان به Healthline گفت: «دوز توصیه شده روزانه 400 تا 800 واحد بین المللی (IU) است.. برخی مطالعات وجود دارد که از دوزهای بالاتر تا 4000 واحد بین‌المللی برای سلامت قلب و عروق بهتر حمایت می‌کنند، اما مطالعات بیشتر این موضوع را تایید نکردند. هیچ توافقی وجود ندارد که مکمل های ویتامین D بالاتر، نتیجه بهتری داشته باشند.

اما در مصرف مکمل ها باید احتیاط کرد.

ویتامین D بیش از حد می تواند منجر به مسمومیت شود. علائم سمیت ویتامین D شامل استفراغ، حالت تهوع و ضعف است.

دکتر نیکول واینبرگ، متخصص قلب در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، می‌گوید: «هیچ چیز جایگزین چیزی نیست که مادرتان به شما گفته است: سالم بخورید، ورزش کنید و به بدنتان گوش دهید». “احتمالاً آنقدر پیچیده نیست که ما در حال تلاش برای ایجاد آن هستیم.”

واینبرگ می‌گوید که او بیمارانش را تشویق می‌کند تا ورزش و رژیم غذایی بهبود یافته را به جای مکمل‌ها امتحان کنند تا سلامت قلب و عروقشان را تقویت کنند.

او به Healthline گفت: “اینها چیزهایی هستند که من بارها و بارها می بینم که طول عمر، سلامت قلب، سلامت مغز، عفونت و موارد دیگر را نشان می دهند.”

فواید ویتامین D

مطالعه Marawan و همکارانش اولین تحقیقی نیست که سطح ویتامین D را با سلامت قلب و ظرفیت ورزش مرتبط می کند.

در سال 2011، محققان هاروارد مطالعه ای را منتشر کردند که نشان داد افرادی که به شدت و به طور منظم ورزش می کنند سطوح بالاتری از ویتامین D دارند.

مطالعه‌ای در سال 2017 در دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند نشان داد که بین ورزش و سطوح خوب ویتامین D نیز ارتباط “هم افزایی” وجود دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیشتر ورزش می کنند دارای سطوح بالاتر ویتامین D هستند و فعال ترین شرکت کنندگان در مطالعه با بالاترین سطح ویتامین D نیز کمترین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را داشتند.

با این حال، از تمام این مطالعات، هنوز مشخص نیست که آیا ویتامین D باعث تناسب اندام می شود یا اینکه آیا افزایش تناسب اندام به بدن در افزایش ذخایر ویتامین D کمک می کند.

در عوض به نظر می رسد که این دو با هم کار می کنند تا به طور مساوی یکدیگر را تقویت کنند.

این بدان معناست که مصرف بیشتر ویتامین D به تنهایی باعث بهبود حداکثر VO2 یا توانایی های تناسب اندام شما نمی شود. شما باید ورزش کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

دکتر ارین دی میچوس، MS، دانشیار پزشکی و اپیدمیولوژی و دانشیار قلب و عروق پیشگیرانه در دانشگاه جان هاپکینز، “فعالیت بدنی و تناسب اندام با هم مرتبط هستند، بنابراین برای من تعجب آور نیست که ویتامین D با تناسب اندام مرتبط باشد.” دانشکده پزشکی به Healthline گفت.

اما من در تفسیر این موضوع بسیار محتاط خواهم بود زیرا ویتامین D به صورت علی یا مستقیم به افزایش VO2 max کمک می کند. ممکن است به سادگی افرادی که فعالیت بدنی بیشتری انجام می دهند تناسب اندام بیشتری داشته باشند و افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در فضای باز انجام می دهند سطوح ویتامین D بالاتری داشته باشند، اما سطح ویتامین D ارتباط مستقیمی با تناسب اندام ندارد.

خط پایین

افراد با سطوح متوسط ​​تا بالا ویتامین D ممکن است بیشترین آمادگی قلبی تنفسی را داشته باشند.

با این حال، برای افزایش عرضه این ماده مغذی مهم، نباید دوزهای زیادی از مکمل های ویتامین D مصرف کنید.

در عوض، سعی کنید غذاهای غنی از ویتامین D بخورید و مقدار معقولی در معرض نور خورشید قرار بگیرید. (اگر سابقه سرطان پوست دارید با متخصص پوست خود صحبت کنید.) مکمل را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

اگر مطمئن نیستید که سطح ویتامین D شما چقدر است یا باید باشد، از پزشک خود درخواست آزمایش کنید. با هم، می‌توانید نتایج را مرور کنید و در صورت پایین بودن سطوح، گزینه‌هایی را برای افزایش سطوح خود در نظر بگیرید.