در پینترست به اشتراک بگذارید
ورزش یکی از مواردی است که می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند حتی اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید. گتی ایماژ
  • فاکتورهای سبک زندگی می توانند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بدون توجه به خطر ژنتیکی کاهش دهند.
  • این عوامل سبک زندگی عبارتند از: فعال بودن بدنی، نوشیدن الکل به میزان متوسط ​​یا اصلاً، و ترک یا عدم مصرف سیگار.
  • مطالعه دیگری نشان می‌دهد افرادی که در طول زندگی از نظر ذهنی و اجتماعی فعال بودند نسبت به تغییرات مرتبط با سن که حافظه را مختل می‌کند انعطاف‌پذیرتر بودند.
  • کارشناسان تاکید می کنند که حتی اگر داشتن یک سبک زندگی سالم به طور مستقیم بر بیماری آلزایمر تأثیر نگذارد، همچنان سلامت و کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد.

داشتن سابقه خانوادگی بیماری آلزایمر می تواند هر گونه نقص ذهنی را باعث نگرانی شود.

اما آیا این بدان معناست که شما تضمین می‌کنید که در نهایت به این بیماری مبتلا شوید؟

یافته های جدید ارائه شده در کنفرانس بین المللی سالانه انجمن آلزایمر در آخر هفته نشان می دهد که تغییرات ساده سبک زندگی می تواند به طور قابل توجهی این خطر را کاهش دهد.

را مطالعهبه رهبری دانشگاه اکستر در انگلستان و منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA)، به این نتیجه رسید که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد دارای خطر ژنتیکی در صورت پیروی از یک سبک زندگی سالم به طور قابل توجهی کمتر است.

ما از تحقیقات قبلی می دانیم که هم ژن ها و هم سبک زندگی با خطر زوال عقل مرتبط هستند. با این حال، این اولین مطالعه ای است که به طور جامع ترکیب این دو را در رابطه با زوال عقل بررسی می کند. الژبیتا کوئما، محقق محقق در کالج پزشکی و سلامت دانشگاه اکستر و نویسنده ارشد مشترک این مطالعه، به Healthline گفت: ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا سبک زندگی ممکن است خطر ژنتیکی زوال عقل را جبران کند یا خیر.

او افزود: “ما ترکیبی از عوامل سبک زندگی را بررسی کردیم که قبلا با خطر زوال عقل مرتبط بوده است.” ما عدم مصرف فعلی سیگار، فعالیت بدنی منظم، مصرف متوسط ​​الکل و رژیم غذایی سالم را به عنوان رفتارهای سالم در امتیاز سبک زندگی سالم خود لحاظ کردیم و آن را به عنوان مطلوب، متوسط ​​و نامطلوب دسته بندی کردیم. ما دریافتیم که سبک زندگی مطلوب در مقایسه با سبک زندگی نامطلوب، خطر ابتلا به زوال عقل را تا 32 درصد در افرادی که خطر ژنتیکی بالایی دارند کاهش می دهد.

جیسون کرلمن، دکترای ABPP-CN، هیئت مدیره دارای گواهینامه عصب روانشناسی بالینی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، موافقت کرد که سبک زندگی یک عامل اصلی است.

او به Healthline گفت: “تحقیقات قبلی نشان می دهد که سیگار خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.” دلایل احتمالی این امر استرس اکسیداتیو یا بیماری عروق مغزی ناشی از سیگار کشیدن است که باعث افزایش حساسیت به ایجاد پاتولوژی آلزایمر در مغز می شود.

وی افزود: در حالی که مصرف متوسط ​​الکل ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد، مقادیر بیشتر می تواند اثر معکوس داشته باشد و التهاب را افزایش دهد که در نهایت به قلب و بافت مغز آسیب می رساند و مغز را در برابر آلزایمر و سایر فرآیندهای بیماری آسیب پذیرتر می کند.

سبک زندگی به شدت بر ریسک تأثیر می گذارد

محققان داده های 196383 بزرگسال اروپایی 60 ساله و بالاتر را از Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کردند.

محققان خطر ژنتیکی را با بررسی داده های منتشر شده قبلی برای شناسایی عوامل شناخته شده برای بیماری آلزایمر ارزیابی کردند. سپس هر عامل خطر با توجه به شدت ارتباط آن با بیماری در نظر گرفته شد.

آنها 1769 مورد زوال عقل را طی یک دوره پیگیری هشت ساله شناسایی کردند.

شرکت کنندگان بر اساس اینکه آیا خطر ژنتیکی بالا، متوسط ​​یا پایین برای ابتلا به زوال عقل داشتند، گروه بندی شدند.

دکتر دیوید لیولین، نویسنده اصلی مطالعه مشترک و دانشیار اپیدمیولوژی عصبی و سلامت دیجیتال در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، در بیانیه‌ای گفت: «این تحقیق پیام واقعاً مهمی را ارائه می‌دهد که دیدگاه سرنوشت‌ساز از زوال عقل را تضعیف می‌کند.» برخی از مردم بر این باورند که به دلیل ژنتیکی که دارند به زوال عقل مبتلا خواهند شد. با این حال، به نظر می رسد که شما ممکن است بتوانید خطر زوال عقل خود را با داشتن یک شیوه زندگی سالم به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

نشانگرهای ژنتیکی چه چیزی را نشان می دهند

بر اساس موسسه ملی پیری، یک جزء ژنتیکی قوی در بیماری آلزایمر وجود دارد.

ما جهش‌های ژنتیکی را شناسایی کرده‌ایم که خطر بسیار زیادی برای شکل غیرمعمول اولیه بیماری آلزایمر دارند، که علائم آن از دهه سوم زندگی شروع می‌شود، اما کمتر از 10 درصد از همه موارد را تشکیل می‌دهد. [Alzheimer’s] کرلمن گفت.

ژنی که قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده خطر آلزایمر است ApoE نام دارد و سه نوع دارد:

  • ApoE2
  • ApoE3
  • ApoE4

همه ما حامل دو نسخه از این ژن هستیم، اما پژوهش نشان می دهد که حمل گونه ApoE4 به طور قابل توجهی خطر آلزایمر را افزایش می دهد. داشتن تنها یک کپی از ApoE4 می تواند ریسک شما را سه برابر کند.

با این حال، برای بیماری آلزایمر دیررس، شایع ترین نوع زوال عقلی که می تواند پس از 65 سالگی ظاهر شود، ممکن است چندین ژن، عوامل سبک زندگی و حتی وجود داشته باشد. محیطی عواملی که تعیین می کنند آیا شما به این بیماری مبتلا خواهید شد.

کار کردن با مغز می تواند خطر را کاهش دهد

در مطالعه دیگری، محققان دانشگاه پزشکی تیانجین چین بررسی کردند که آیا یک عمر فعالیت ذهنی و اجتماعی با کاهش میزان از دست دادن حافظه و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، علیرغم تغییرات مرتبط با سن در مغز، مرتبط است یا خیر.

درجه فعالیت ذهنی و اجتماعی مادام العمر نامیده می شود ذخیره شناختی.

محققان دریافتند که علیرغم ابتلا به بیماری دژنراتیو مغز یا آلزایمر، اگر سالمندان نمرات بالایی در ذخیره شناختی طول عمر داشته باشند، خطر کاهش می یابد.

امتیاز ذخیره شناختی طول عمر ترکیبی از تحصیلات، فعالیت های اجتماعی در سنین بالاتر، اندازه شبکه های اجتماعی در سنین بالاتر و فعالیت ذهنی در سنین اولیه، میانسالی و اواخر زندگی است.

را مطالعهکه در JAMA Neurology منتشر شد، نشان داد که سالمندانی که بالاترین ذخیره شناختی در طول عمر خود را داشتند، در مقایسه با کسانی که کمترین ذخیره شناختی را داشتند، 39 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل بودند.

درگیری اجتماعی، تحریک شناختی در فعالیت‌هایی که فرد از آن لذت می‌برد، داشتن برنامه منظم خواب آرام، و کاهش استرس روانی نیز نشان داده است که رشد و شدت بیماری را کاهش می‌دهد. [Alzheimer’s] و همچنین منجر به کیفیت کلی بهتر زندگی می شود.

سبک زندگی سالم بر ژنتیک غلبه می کند

به گفته کرلمن، توسعه و پیشرفت آلزایمر و سایر بیماری های عصبی توسط عوامل بسیاری خارج از کنترل فرد، مانند ژنتیک، کنترل می شود.

با این حال، او تاکید کرد که “کنترل عواملی که فرد می تواند آنها را اصلاح کند، مانند رژیم غذایی، سطح فعالیت و مشارکت اجتماعی، ممکن است پیشرفت علائم را در برخی افراد کند کند.”

او افزود: «تحریک شناختی در فعالیت‌هایی که فرد از آن لذت می‌برد و داشتن برنامه منظم خواب آرام نیز ممکن است مفید باشد.» هیچ یک از این گلوله‌های جادویی تضمینی برای کند کردن پیشرفت بیماری نیستند، اما به احتمال زیاد کیفیت زندگی و سلامت کلی را افزایش می‌دهند، و این مزایای آشکاری دارد حتی اگر خود بیماری تحت تأثیر قرار نگیرد.»

“ما بسیار هیجان زده بودیم که یک الگوی ثابت در تحلیل های خود مشاهده کردیم. کوئما گفت: خطر ژنتیکی و عوامل سبک زندگی به طور مستقل با خطر زوال عقل مرتبط بودند، که نشان می دهد سبک زندگی سالم با کاهش خطر زوال عقل بدون توجه به خطر ژنتیکی مرتبط است. بنابراین نه تنها در مورد افرادی که دارای خطر ژنتیکی بالا هستند، بلکه نشان می دهد که حتی اگر نمی توانیم ژن های خود را تغییر دهیم، می توانیم سبک زندگی خود را برای کاهش خطر زوال عقل تغییر دهیم.