در پینترست به اشتراک بگذارید
این تحقیق تعدادی از احتمالات نظری جذاب را باز می کند. گتی ایماژ
  • محققان یک جهش ژنتیکی مشترک بین افرادی که به خواب کمتری برای احساس آرامش نیاز دارند شناسایی کرده اند.
  • این یافته‌ها روزی می‌تواند برای تولید داروها یا درمان‌هایی که به افراد کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشند، استفاده شود.
  • خواب ضعیف با مشکلات زیادی همراه است، بنابراین هر چیزی که به افراد کمک کند خواب بهتری داشته باشند، به نتایج سلامتی بهتری منجر می شود.

خواب یک تجربه جهانی است. اما با وجود اینکه ما حدود یک سوم از عمر خود را در خواب می گذرانیم، علم اینکه چرا یک فرد به خواب کم یا زیاد نیاز دارد به طور کامل درک نشده است.

اکثر مردم درک می کنند که چقدر به خواب نیاز دارند تا احساس استراحت کنند، همراه با ساعاتی که برای زمان خواب بهترین کار را دارند. اما دلایل خاص این تمایلات تا حدودی مرموز است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) در حال کشف برخی از این رازها هستند – به ویژه نقش ژن ها در میزان خوابیدن یک فرد.

آنها مطالعه این هفته در مجله نورون منتشر شد.

محققان خانواده‌ای را با یک جهش ژنومی بررسی کردند که به آنها اطمینان داد که با وجود اینکه کمتر از 8 ساعت در شب می‌خوابیدند، احساس استراحت خوبی دارند.

دکتر Ying-Hui Fu، متخصص ژنتیک در UCSF و یکی از دو نویسنده ارشد مقاله، اولین بار این جهش را در افراد کم خواب طبیعی شناسایی کرد.

فو به Healthline گفت: «ما در مرحله‌ای هستیم که سعی می‌کنیم یک پازل بچینیم و اولین تکه‌ها را پیدا کنیم تا دراز بکشیم و یک تصویر بسازیم. “این بسیار هیجان انگیز است، زیرا این به ما کمک می کند تا بفهمیم خواب ما چگونه تنظیم می شود.”

ژنتیک چگونه فاکتور می گیرد؟

قبل از پرداختن به این تحقیق، مهم است که دو عملکردی را که در خواب انجام می شود، درک کنید.

اولین، عملکرد شبانه روزی، نسبتاً به خوبی درک شده است.

ریتم های شبانه روزی اساسا ساعت درونی بدن هستند. تعیین می کند که بدن در چه ساعاتی از روز هوشیارتر است و همچنین زمان هایی از روز که بدن می خواهد بخوابد.

مطالعه UCSF با سیستم دوم، درایو هموستاتیک سر و کار دارد.

که به عنوان یک تایمر یا شمارنده داخلی عمل می کند. به طور خلاصه، هر چه فرد بیشتر بیدار باشد، فشار بیشتری برای خوابیدن دارد.

دکتر جسی میندل، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو که در پزشکی خواب تخصص دارد، توضیح داد: “درایو هومئوستاتیک دارای تنوع زیادی است.”

میندل به Healthline گفت: “شما می شنوید که مردم می گویند باید 8 ساعت بخوابند، اما واقعیت این است که در واقع مقدار زیادی خواب وجود دارد که اکثر مردم می گویند که باید احساس آرامش کنند.”

ریتم‌های شبانه‌روزی و حرکت هومئوستاتیک به طور هماهنگ روی الگوهای خواب تأثیر می‌گذارند، اما انگیزه هموستاتیک هنوز به خوبی درک نشده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان UCSF بر اساس یافته‌های قبلی فو کار کردند و خانواده‌ای با شکل جهش یافته ژن ADRB1 را مطالعه کردند.

دکتر لوئیس پتاچک، متخصص مغز و اعصاب در UCSF و نویسنده ارشد دیگر مقاله، به Healthline گفت: «این افراد واقعاً بسیار جالب هستند. آنها 4 تا 6 ساعت در شب می خوابند و وقتی از خواب بیدار می شوند احساس خوبی دارند. آنها بسیار کمتر از یک فرد معمولی در طول زندگی خود می خوابند.

این نوع ژنتیکی که باعث می‌شود افراد کم‌خواب طبیعی باشند، گیرنده‌ای برای ترکیبی به نام آدنوزین است.

گیرنده های آدنوزین یکی از اهدافی هستند که کافئین روی آنها اثر می گذارد و در سایر عوامل بیولوژیکی نیز نقش دارد.

پتاچک توضیح داد: زمانی که ما این ژن را نقشه برداری و شبیه سازی کردیم، بسیار هیجان انگیز بود، زیرا این اولین مدرک مستقیم بود که نشان می داد این ژن و این گیرنده مستقیماً در هموستاز خواب یا تنظیم خواب نقش دارند.

به کجا منتهی می شود؟

میندل می‌گوید که این تحقیق تعدادی از احتمالات نظری جذاب را باز می‌کند.

او گفت: «هرچه افراد بیشتر بیدار بمانند، بر عملکرد شناختی، تصمیم‌گیری، احساسات و رفتارهایشان تأثیر می‌گذارد.» بنابراین اگر می‌توانید بر محرک هومئوستاتیک تأثیر بگذارید، ممکن است به اندازه‌ای که در حال حاضر نیاز دارید به خواب نیاز نداشته باشید، که امکان تئوری بسیار قدرتمندی برای فکر کردن است.»

Ptáček اذعان می کند که برای درک بهتر این ارتباطات به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما او می‌گوید که هر چیزی که به مردم کمک کند بهتر بخوابند، از دیدگاه سلامت عمومی مفید است.

او گفت: “ما می دانیم که کمبود خواب مزمن به افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک می کند: انواع مختلف سرطان، بیماری های خود ایمنی، بیماری های روانی، تخریب عصبی و غیره.”

اگر بتوانیم ترکیباتی بسازیم که به افراد کمک می کند بهتر بخوابند و بهتر بخوابند، معتقدیم که می تواند عواقب عمیقی برای بهبود سلامت انسان به طور کلی داشته باشد – نه به روشی خاص برای بیماری، بلکه از طریق ایده سلامتی بهتر از طریق پتاچک گفت بهتر بخوابید.

جغدهای شب توجه داشته باشید

پتاچک می‌گوید: «چه تمایل داشته باشید که خرچنگ صبحگاهی باشید یا جغد شب، کوتاه‌خواب یا طولانی‌خواب، نقش ژنتیکی زیادی در این ویژگی‌ها وجود دارد.

از آنجایی که ما در ژنتیکی که با آن متولد شده‌ایم حرفی نداریم، پتاچک می‌گوید که او و همکارانش این ایده را ترویج می‌کنند که مردم باید برای تشخیص این تفاوت‌های بیولوژیکی به شیوه‌ای بدون قضاوت باز باشند.

«از افرادی با الگوهای خواب متفاوت چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. افرادی هستند که به 10 ساعت در شب نیاز دارند تا واقعاً احساس استراحت کنند و عملکرد مطلوبی داشته باشند. این بدان معنا نیست که افراد تنبل زیادی نیز در آنجا وجود ندارند که دور و بر خود غلت بزنند.

“اما بخشی از آنچه ما در خواب نیاز داریم، ژنتیکی تعیین می شود. ما نمی توانیم انکار کنیم که هر کدام از ما در این زمینه متفاوت هستیم و باید به آن احترام بگذاریم.»