تحقیقات جدید محرک‌های مختلفی را که ممکن است باعث شود گوشی هوشمند خود را به طور اجباری بررسی کنید، برجسته می‌کند و پیشنهاداتی ارائه می‌دهد که ممکن است به شما در ترک این عادت کمک کند.

در پینترست به اشتراک بگذارید
به گفته کارشناسان، این گوشی هوشمند شما نیست که رفتار اجباری شما را به بررسی آن سوق می دهد، بلکه اپلیکیشن های خاصی روی آن هستند. گتی ایماژ

به هر طرف که نگاه کنید، مردم گوشی هوشمند خود را با فرکانس بالا چک می کنند – و نه فقط نوجوانان و دانشجویان.

برای برخی، رفتار گوشی های هوشمند اجباری شده است و اثرات منفی بر زندگی آنها دارد.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن (UW) مجموعه‌ای از محرک‌ها را یافته‌اند که در تمام گروه‌های سنی مشترک است و استفاده همیشگی از گوشی‌های هوشمند را آغاز کرده و به آن پایان می‌دهد.

محققان همچنین راه‌حل‌هایی را که کاربران گوشی‌های هوشمند برای محدود کردن سطح نامطلوب استفاده ایجاد کردند، بررسی کردند.

این تیم یافته های خود را در 7 می در کنفرانس ACM CHI در مورد عوامل انسانی در سیستم های محاسباتی در گلاسکو، اسکاتلند ارائه کرد.

«یافته‌های ما در درجه اول طراحان را هدف قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند بفهمند چه چیزی تجربه‌های دیجیتال را برای مردم معنادار می‌کند. الکسیس هینیکر، دکتری، یکی از نویسندگان این مطالعه، به Healthline گفت: آنچه آموختیم همچنین نشان می‌دهد که طراحی برنامه‌هایی که به‌راحتی می‌توان آنها را برداشت و گذاشت، برای کاربران بهتر از مبارزه با برنامه‌های جلب توجه با مکانیسم‌های قفل است.

Hiniker همچنین استادیار دانشکده اطلاعات در دانشگاه واشنگتن است که در تعامل انسان و کامپیوتر تخصص دارد. او همچنین مدیر آزمایشگاه توانمندسازی کاربران UW است.

آنچه که مطالعه نشان داد

هینیکر می‌گوید: «یافته‌های ما همچنین به تفصیل توضیح می‌دهد که استفاده اجباری از تلفن در حال حاضر چگونه است، عواملی که آن را تحریک می‌کنند و عواملی که به کاربران کمک می‌کنند از این چرخه خارج شوند.

هینیکر توضیح می‌دهد که مطالعه او زمانی آغاز شد که او و همکارانش به صحبت‌های مردم در مورد ناامیدی‌شان از نحوه تعاملشان با تلفن‌های هوشمندشان گوش دادند.

با این حال، همه افراد مصاحبه شده از تجربیات تلفنی گفتند که معنای شخصی و مداوم داشتند.

او گفت: “این برای من بسیار انگیزه دهنده است.” راه حل این نیست که از شر این فناوری خلاص شویم. ارزش عظیمی را ارائه می دهد. بنابراین، سوال این است که چگونه می‌توانیم از این ارزش حمایت کنیم، بدون اینکه همه چمدان‌ها را به همراه داشته باشیم؟»

در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018، هینیکر و تیمش با 39 کاربر تلفن هوشمند در منطقه سیاتل در سه گروه بین 14 تا 64 سال مصاحبه کردند: دانش آموزان دبیرستانی و کالج و بزرگسالان دارای مدرک دانشگاهی. (او می گوید که سی و نه نفر نمونه بزرگی برای نوع کار عمیق و کیفی او و تیمش است.)

محققان با شرکت‌کنندگان مصاحبه کردند و از آنها سؤالاتی در مورد اینکه کدام یک از برنامه‌های موجود در تلفن آنها به احتمال زیاد منجر به رفتار اجباری می‌شود، پرسیدند.

هینیکر گفت: «بسیاری از شرکت‌کنندگان از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی به عنوان تجربه‌هایی یاد کردند که اجباراً به آن روی آوردند. اما بسیاری دیگر نیز مطرح شدند: بازی‌های معمولی، یوتیوب، ایمیل و پیام‌های متنی.

چه چیزی باعث استفاده اجباری از تلفن می شود؟

مصاحبه شوندگان چهار عامل متداول را برای استفاده اجباری نشان دادند: لحظات خالی، مانند انتظار برای ملاقات با یک دوست. قبل یا در حین انجام کارهای خسته کننده و تکراری؛ موقعیت های ناخوشایند اجتماعی؛ یا منتظر پیام یا اعلان پیش بینی شده باشید.

شرکت‌کنندگان همچنین محرک‌های رایجی را گزارش کردند که به استفاده اجباری آنها از تلفن پایان داد: خواسته‌های رقابتی از دنیای واقعی، مانند ملاقات با یک دوست یا نیاز به رانندگی در جایی. فهمیدن اینکه آنها نیم ساعت با تلفن خود صحبت کرده اند. و متوجه محتوایی که قبلاً دیده بودند.

تیم با شگفتی متوجه شد که محرک ها در گروه های سنی یکسان هستند.

هینیکر گفت: «ما بیشتر از شباهت رفتارهای افراد بدون توجه به سن متاثر شدیم. اگرچه دانش‌آموزان دبیرستانی بیشتر در مورد استفاده از تلفن خود به عنوان پوششی برای موقعیت‌های ناخوشایند صحبت می‌کردند، اما بیشتر موضوعاتی که دیدیم در گروه‌های سنی بود.

تحقیقات قبلی محرک‌های استفاده اجباری از تلفن را نیز برجسته کرده است

لری روزن، دکترا، همچنین استفاده اجباری از گوشی های هوشمند را مطالعه می کند و راه های مثبتی برای تغییر رفتار کاربر کشف کرده است.

روزن استاد بازنشسته و رئیس سابق بخش روانشناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، دومینگوئز هیلز است. او که یک روانشناس پژوهشی و مربی کامپیوتر است، به عنوان یک متخصص بین المللی در روانشناسی فناوری شناخته شده است.

در سال 2016، روزن مطالعات خود را با 375 دانش‌آموز و 75 دانش‌آموز دبیرستانی آغاز کرد.

روزن همچنین یاد گرفت که برخی از افراد اغلب از روی بی حوصلگی گوشی خود را چک می کنند.

محققان این را “نوموفوبیا” می نامند – ترکیبی از کلمات نه، موبایل و فوبیا – که به عنوان ترس از بدون تلفن شما تعریف می شود. به این پدیده FOMO یا ترس از دست دادن یا عدم اتصال نیز می گویند. (او می گوید، نوجوانان بیشتر وقت خود را در رسانه های اجتماعی می گذرانند.)

در واقع، برخی از شرکت‌کنندگان در مطالعه روزن گزارش دادند که نیمه‌شب از خواب برخاستند تا تلفن‌هایشان را چک کنند.

سه چهارم شرکت‌کنندگان او گفتند که تلفن‌هایشان را روی زنگ گذاشته‌اند یا می‌لرزند تا ببینند آیا پیامی وارد می‌شود یا خیر.

روزن می‌گوید اضطراب ناشی از بلند شدن برای چک کردن تلفن می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، زیرا مستقیماً منجر به خواب بد شبانه می‌شود.

بنابراین، چگونه مردم می توانند این عادت را ترک کنند؟

روزن لیستی از استراتژی ها را برای شرکت کنندگان دانش آموزان خود ایجاد کرد. او چهار دسته از راه‌ها را به آن‌ها پیشنهاد کرد تا بتوانند در تلفن‌هایشان تغییراتی ایجاد کنند یا از تلفن‌هایشان به روش‌های منحصربه‌فرد استفاده کنند.

دسته بندی ها عبارت بودند از ارتباط، تمرکز و توجه، افزایش خواب و افزایش رفاه. هدف این بود که تجربه گوشی هوشمند خود را افزایش دهند.

برای بهبود خواب، روزن به شرکت کنندگانش گفت که گوشی های خود را در شب روی صفحه خاکستری تنظیم کنند که همه رنگ ها را حذف می کند.

او گفت: «ما به آن‌ها گفتیم که به تلفن‌هایشان بگویند رمز عبور خود را فراموش کنند و یک ساعت قبل از خواب تلفن‌هایشان را از اتاق خواب بیرون بیاورند. ما همچنین به آنها گزینه های جایگزین دادیم. از یک برنامه مدیتیشن برای کمک به آرامش آنها استفاده کنید یا “مزاحم نشوید” را به مدت 30 دقیقه انتخاب کنید تا بتوانند روی مطالعه خود تمرکز کنند. بسیاری از آنها از Night Shift برای خاموش کردن نور آبی گوشی خود استفاده کردند.

من از آنها خواستم که این کار را فقط برای سه هفته انجام دهند. سپس، از آنها خواستم که مقاله ای در مورد میزان استفاده از دقیقه و باز کردن قفل آنها ارائه کنند. پرسیدم چطور شد؟ برخی از افراد حتی اسکرین شات هایی از داده های صفحه نمایش خود را برای من ارسال کردند. بسیاری از آنها گفتند، “هی، من به این کار ادامه خواهم داد.” تغییرات مثبتی در زندگی من ایجاد کرد.» او گفت.

از 375 شرکت‌کننده روزن، 200 نفر گفتند که تغییرات پیشنهادی در استفاده، زمان زیادی را در هر روز آزاد می‌کند.

تیم Hiniker از شرکت‌کنندگان خواست تا جنبه‌ای از رفتار خود را که می‌خواهند تغییر دهند شناسایی کنند و ایده‌ای در مورد اینکه تلفنشان چگونه می‌تواند به آنها در رسیدن به آن کمک کند، ترسیم کنند.

بسیاری از آنها یک مکانیسم قفل را ترسیم کردند که از استفاده از تلفن هایشان برای مدت مشخصی جلوگیری می کرد. با این حال، شرکت‌کنندگان اعتراف کردند که اگرچه نسبت به رفتار خود احساس بدی داشتند، اما در مورد استفاده از راه‌حل‌های پیشنهادی خود تردید داشتند.

این یافته نشان دهنده رابطه ظریف تر با گوشی های هوشمند است.

Hiniker گفت: «اگر تلفن اصلاً ارزشمند نبود، مطمئناً مکانیسم قفل عالی کار می کرد. ما فقط می‌توانیم تلفن همراه نداشته باشیم و مشکل حل می‌شود. اما واقعاً اینطور نیست.»

در عوض، تیم متوجه شد که شرکت‌کنندگان زمانی معنا پیدا می‌کنند که اپلیکیشن‌ها آن‌ها را با دنیای واقعی مرتبط می‌کنند و روابط خود را با دوستان و خانواده بهبود می‌بخشند – تجربیات معنی‌داری که از لحظه استفاده فراتر می‌رود.

این تلفن نیست که رفتار اجباری را هدایت می کند، این برنامه ها هستند

یکی از دانشمندان می‌گوید مشکل گوشی‌های هوشمند نیستند، بلکه برنامه‌هایی هستند که استفاده می‌کنیم.

دکتر مارک گریفیث، به Healthline گفت: «افراد بیشتر از آن‌هایی که الکلی‌ها به بطری معتاد هستند، به گوشی‌های هوشمند معتاد نیستند. استاد برجسته اعتیاد رفتاری در دانشگاه ناتینگهام ترنت (NTU) در انگلستان، او همچنین مدیر واحد تحقیقات بین المللی بازی در بخش روانشناسی NTU است.

برای اقلیت بسیار کوچکی که استفاده از گوشی های هوشمند مشکل ساز دارند، آنها به گوشی هوشمند اعتیاد دارند، نه به آن. این برنامه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند هستند که می‌توانند به جای خود تلفن، مشکل‌ساز شوند.»

او می‌گوید اکثر مطالعاتی که اعتیاد به گوشی‌های هوشمند را بررسی می‌کنند، واقعاً اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند. برنامه های شبکه های اجتماعی، به جای برنامه های قمار یا بازی، بیشتر زمان را می گیرند.

او گفت: «بیشتر اخبار مربوط به «معتادان به تلفن های هوشمند» در واقع در مورد استفاده همیشگی است.

چنین استفاده‌ای ممکن است دارای عناصر مشکل‌ساز باشد که ممکن است بر تحصیلات و/یا شغل افراد از نظر کاهش بهره‌وری یا تأثیر بر روابط با نادیده گرفتن عزیزانشان تأثیر بگذارد. گریفیث گفت: «اما این اعتیاد نیست.

هینیکر می‌گوید که افراد می‌توانند کارهای کوچک زیادی انجام دهند تا رفتارهای خود را با اهدافشان مطابقت دهند.

بزرگترین تغییر از رویکردهای طراحی جدید حاصل خواهد شد که در حال حاضر در حال توسعه هستند.

او گفت: “بهترین کاری که مردم می توانند انجام دهند این است که از توسعه دهندگان تجربیات بهتری بخواهند و با دلار خود رای دهند.” از برنامه‌هایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تا به روش‌هایی که احساس خوبی در آن دارید، درگیر شوید.»