گذراندن وقت در سونای خشک نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه ممکن است برای قلب شما نیز مفید باشد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
طبق یک مطالعه جدید، سفر به سونا ممکن است به قلب شما کمک کند. گتی ایماژ

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه فنلاند شرقی نشان داد که افراد بدون توجه به جنسیت از حمام کردن در سونا فواید زیادی برای سلامتی به دست می آورند.

مطالعات قبلی عمدتاً به فواید آن فقط در مردان پرداخته بودند.

Tanjaniina Laukkanen، MSc، نویسنده اول این مطالعه، گفت: “ما کاهش خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی را در مردان و زنان دریافته ایم.”

Laukkanen و تیم او منتشر کردند نتایج مطالعه آنها در مجله BMC Medicine.

آنچه که مطالعه نشان داد

محققان دریافتند که حمام های مکرر سونا با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کشنده (مانند حمله قلبی و سکته مغزی) و مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط است. با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا سونا با این فواید سلامتی مرتبط است.

محققان از مطالعه قبلی بیماری قلبی مبتنی بر جمعیت در فنلاند، مطالعه بیماری قلبی ایسکمیک Kuopio (KIHD) به عنوان مبنایی برای کار خود استفاده کردند. آنها با استفاده از مطالعه KIHD، وقوع حوادث قلبی عروقی را در میان گروهی متشکل از 1688 شرکت‌کننده، اعم از زن و مرد، بین 53 تا 74 سال بررسی کردند.

اعضای گروه ابتدا بین سال‌های 1998 و 2001 مورد معاینه قرار گرفتند و از آن زمان به بعد به طور منظم بازدید کردند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا عادات حمام سونا خود را گزارش دهند، از جمله چند بار (بار در هفته)، مدت زمان هر سونا، و دمای اتاق سونا. بسته به تعداد دفعات سونا، محققان شرکت کنندگان را به یکی از سه گروه تقسیم کردند: یک بار در هفته، دو تا سه بار در هفته و چهار تا هفت بار در هفته.

در مجموع 181 رویداد CVD کشنده در طول تقریباً 15 سال پیگیری رخ داد – و هر چه افراد بیشتر از سونا استفاده می کردند، احتمال مرگ آنها کمتر بود.

کمترین خطر مرگ و میر ناشی از CVD در گروهی بود که 4 تا 7 بار در هفته از سونا استفاده می کردند. گروهی که فقط یک بار در هفته حمام سونا می‌گرفتند، تقریباً چهار برابر بیشتر از مصرف‌کنندگان مکرر مرگ و میر داشتند.

همچنین افرادی که تمایل به استفاده از سوناهای طولانی تری داشتند (45 دقیقه یا بیشتر در هر جلسه، در مقایسه با 15 دقیقه یا کمتر) نیز نتایج بهتری از نظر مرگ و میر مرتبط با CVD نشان دادند.

دکتر سیندی گرینز، رئیس قلب و عروق در دانشکده پزشکی زوکر در هافسترا/نورثول، می گوید: «ما می دانیم که گرما (از وان آب گرم، بخار، سونا یا حتی آب و هوای گرم) مزایای درمانی در کاهش فشار خون دارد. یورک.

گرما درمانی برای بسیاری از سیستم های مختلف بدن ما مفید است. در واقع، دلیل اینکه فرد دچار تب می شود این است که گرما به بدن اجازه می دهد بهتر با عفونت مبارزه کند.

علاوه بر این، این مطالعه چالش هایی را برای مخاطبان آمریکایی ارائه می دهد. در فنلاند، حمام کردن سونا یک فعالیت پرکاربرد و از نظر فرهنگی مهم است. گفته می شود که کشور اروپای شمالی به اندازه تلویزیون سونا دارد – حدود 3.3 میلیون از آنها در کشوری با 5.5 میلیون نفر.

در ایالات متحده، شما ممکن است یک سونای خشک را در یک باشگاه ورزشی یا آبگرم روزانه پیدا کنید، اما مطمئناً این یک وسیله معمولی برای اکثر خانواده ها نیست.

گرینز گفت: «بزرگترین مزیت در افرادی مشاهده شد که به طور مکرر از سونا استفاده می کردند (4 تا 7 سونا در هفته)، فراوانی که بعید است آمریکایی ها به آن دست پیدا کنند.

ایمن ماندن در گرما

همچنین در ایالات متحده، هنگام ورود به سونا، احتمالاً هشداری برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی خواهید دید. سونا به طور کلی بی خطر است، اما افرادی که قبلا حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی عروقی داشته اند، باید در مورد حمام سونا با پزشک خود صحبت کنند.

برخلاف این هشدارها در ایالات متحده، همانطور که این و تحقیقات قبلی نشان می دهد، سونا در واقع برای بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات قلبی مفید است.

برای ایمنی خود، توصیه های زیر را هنگام استفاده از سونا در نظر داشته باشید:

  1. قبل یا در حین مصرف الکل ننوشید.
  2. حتما هیدراته بمانید و با خود آب بیاورید.
  3. گرمای سونا می تواند فشار خون را کاهش داده و باعث سرگیجه، به ویژه در هنگام ایستادن شود. همیشه به آرامی از جای خود بلند شوید و مراقب اطراف خود باشید.

علاوه بر این اخطارها، حمام کردن در سونا می تواند راهی عالی برای استراحت و انجام کاری برای قلب شما در همان زمان باشد. و اگر مطمئن نیستید که چگونه یک روال سونا را در سبک زندگی خود بگنجانید، Laukkanen چند ایده ارائه می دهد:

حمام سونا یک عادت آرامش بخش پس از ورزش است. لاوکانن گفت: فقط سونا را انجام دهید، هر چند احساس خوب و لذت بخش است. در طول سونا به اندازه کافی آب بنوشید و در صورت امکان پاها را بالا بیاورید – به جریان خون در مغز کمک می کند. ابتدا یک سونا کوتاه. در دمای اتاق خنک شوید و از تغییرات شدید دما جلوگیری کنید.

خط پایین

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه فنلاند شرقی نشان داد که افراد بدون توجه به جنسیت از حمام کردن در سونا فواید زیادی برای سلامتی به دست می آورند.

در ایالات متحده سونا بسیار کمتر از کشورهای شمال اروپا رایج است، اما کارشناسان می گویند که هنوز هم می توانند فواید سلامتی داشته باشند.

در حالی که سوناهای ایالات متحده هشدارهایی را برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی ارسال کرده اند، همانطور که این و تحقیقات قبلی نشان می دهد، سونا در واقع برای بسیاری از افراد مبتلا به مشکلات قلبی مفید است.