در پینترست به اشتراک بگذارید
دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود با پایان تابستان و شروع پاییز بیشتر احساس اضطراب کنید. گتی ایماژ
  • اضطراب پاییزی افزایش سالانه اضطرابی است که برخی افراد در طول ماه های پاییز احساس می کنند.
  • کارشناسان می گویند برخی از دلایل این اضطراب ممکن است به دلیل شروع سال تحصیلی جدید، استرس احتمالی فصل تعطیلات یا پشیمانی احتمالی از نرسیدن به اهداف مورد نظر در تابستان باشد.
  • تغییر در رژیم غذایی، ورزش روزانه و افزایش قرار گرفتن در معرض نور روز همه راه هایی هستند که افراد می توانند اثرات اضطراب پاییزی را به حداقل برسانند.

از آنجایی که زمان استخر، آفتاب و روزهای طولانی تری در راه است و پاییز راه خود را باز می کند، برخی از افراد احساس اضطراب می کنند.

دکتر کلر موریسون، مشاور پزشکی در MedExpress، به Healthline گفت: «اضطراب پاییزی تمایلی است که افراد در طول ماه‌های پاییز از اضطراب و خلق و خوی ضعیف رنج می‌برند».

او گفت: «برخلاف سایر اضطراب‌ها، اغلب یک محرک خارجی آشکار وجود ندارد و هر ساله عود می‌کند.

او می گوید بسیاری از مردم نمی دانند که اضطراب در پاییز چقدر رایج است و ممکن است آن را تشخیص ندهند.

او گفت: «اما اگر هر سال این اتفاق بیفتد، این الگو آشکار می‌شود و می‌توان برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام داد.»

موریسون به موارد زیر به عنوان علائم اضطراب پاییز اشاره می کند:

  • خلق و خوی پایین و افسردگی
  • اضطراب و نگرانی بیش از حد
  • تحریک پذیری
  • بی حالی، خواب آلودگی و خستگی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره

یکی از دلایل کاهش نور خورشید است که منجر به کاهش سطح سروتونین می شود. این هورمون مهم بر خلق و خو، اشتها و الگوهای خواب تأثیر می گذارد. موریسون توضیح داد که افزایش هورمون ملاتونین نیز وجود دارد که باعث ایجاد احساس خواب آلودگی و افسردگی می شود.

ویتامین D کمتر یکی دیگر از اثرات کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

موریسون گفت: «فقدان این با افسردگی نیز مرتبط است. عوامل دیگر شامل تغییرات رفتاری است، زیرا با بدتر شدن هوا، زمان کمتری را در خارج از منزل می گذرانیم و کمتر ورزش می کنیم.

اضطراب پاییزی است یا چیز دیگری؟

پاتریشیا تورنتون، دکترا، روانشناس دارای مجوز در شهر نیویورک، موافق بود که تغییرات در فصل می تواند باعث تغییرات خلقی و اضطراب شود، با این حال، او گفت که اضطراب پاییز یک وضعیت شناخته شده نیست.

ما معمولاً در مورد SAD – اختلال عاطفی فصلی صحبت می کنیم. روزها کوتاه تر، شب ها طولانی تر، هوا سردتر می شود. تورنتون به Healthline گفت: ممکن است اضطراب بازگشت به مدرسه و فشار برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی وجود داشته باشد. “اضطراب پاییزی می تواند اضطراب پیش بینی کننده در مورد ابتلا به SAD باشد.”

او می‌گوید که انتقال‌ها نیز می‌توانند باعث اضطراب شوند.

«افرادی که با تغییرات یا هر نوع تغییر در شرایط زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند تغییر برنامه با بازگشت به مدرسه، ممکن است مضطرب باشند زیرا اکنون باید زودتر از خواب بیدار شوند و ممکن است کمتر بخوابند. تورنتون می‌گوید این می‌تواند باعث اضطراب شود، به خصوص اگر اضطراب آنها ناشی از خواب کمتر باشد.

با این حال، او خاطرنشان می کند که بسیاری از مشتریان او که دارای OCD و اختلالات اضطرابی هستند، زمانی که به مدرسه یا محل کار بر می گردند و یک برنامه روتین دارند، احساس بهتری دارند.

تورنتون گفت: «این به این دلیل است که OCD و اضطراب زمانی که کار کافی برای انجام دادن وجود نداشته باشد، می تواند منفجر شود. اگر کسی در طول تابستان بیکار باشد، مشتاق است که به مدرسه بازگردد زیرا چیزی برای تمرکز روی آن دارد و این به او کمک می کند تا افکار، نگرانی ها و نشخوار فکری خود را کاهش دهد.

توضیح دیگری برای احساسات منفی در طول پاییز می تواند چیزی باشد که تورنتون از آن به عنوان “واکنش سالگرد” یاد می کند.

به عنوان مثال، وقتی وارد ماه های سردتر می شوید و نور خورشید کمتری دریافت می کنید، به یاد می آورید که فصل زمستان سخت است.

این پدیده ای است که معمولاً در حوالی سالگرد رویدادها رخ می دهد. تورنتون می‌گوید: «گاهی اوقات آنها رویدادهای آسیب زا هستند، مانند مرگ یا حمله، اما گاهی اوقات فقط یادآوری یک احساس در زمان سالگرد است که می‌تواند احساسات را برانگیزد، و ممکن است ندانید که چرا احساس اضطراب یا افسردگی می‌کنید.»

او گفت: “آگاهی بدن و آگاهی ناخودآگاه وجود دارد که “اوه، این به طور کلی زمان سختی است، بنابراین من دوباره روزهای سختی را خواهم داشت.”

پایان تابستان همچنین می تواند احساس پشیمانی به خاطر انجام ندادن تمام کارهایی که برای تجربه یا انجام آنها در طول ماه های تابستان برنامه ریزی کرده اید به همراه داشته باشد.

تورنتون گفت: «یا اگر تابستان فوق‌العاده‌ای را سپری کرده‌اید و تمام شده است، ممکن است افسرده‌کننده باشد.

در نهایت، تعطیلات قریب الوقوع اغلب منبع استرس هستند.

«تعطیلات برای مردم مملو است. آنها مانند کارت های Hallmark نیستند، بنابراین اگر پیش بینی می کنید که وارد ماه های سردتر می شوید و تعطیلات در راه است، و مطمئن نیستید که چگونه با روز شکرگزاری کنار بیایید، ممکن است استرس زیادی ایجاد شود – به خصوص اگر تورنتون گفت: فکر کنید باید خوشحال باشید زیرا این یک جشن است.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

مهم نیست که چه چیزی ممکن است باعث ایجاد احساسات اضطرابی شما در فصل پاییز شود، موریسون و تورنتون این 6 مورد را پیشنهاد می کنند که ممکن است به تسکین کمک کند:

1. نور بیشتری دریافت کنید

با صرف زمان بیشتری در خارج از منزل شروع کنید تا از نور خورشید حداکثر استفاده را ببرید.

موریسون پیشنهاد می‌کند که زود بیدار شوید تا در آفتاب صبحگاهی بنشینید. او گفت: «در صورت لزوم، زودتر به رختخواب بروید تا به مقابله با خستگی و خواب آلودگی در طول روز کمک کنید.

با این حال، از آنجا که ممکن است در صبح زود تاریک باشد، او گفت که از یک جعبه نور استفاده کنید.

موریسون گفت: “این یک لامپ روشن است که می تواند برای 30 دقیقه در روز یا بیشتر استفاده شود تا چشم ها را در معرض نور اضافی قرار دهد.”

تورنتون موافق است و بیان می کند که جعبه های نور درمانی مختلفی وجود دارد. او گفت: “حتی برخی هستند که با بیدار شدن از خواب شدت آنها به تدریج افزایش می یابد، بنابراین آنها طلوع خورشید را شبیه سازی می کنند، حتی اگر بیرون تاریک باشد.”

2. هر روز ورزش کنید

موریسون پیشنهاد می کند روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

هنگامی که هوای گرم تابستان فروکش کرد، پاییز زمان بسیار خوبی برای لذت بردن از فضای باز است، بنابراین با پیاده روی طولانی یا دوچرخه سواری از آن نهایت استفاده را ببرید. از طرف دیگر، یک ورزش جدید را شروع کنید یا به باشگاه بپیوندید.»

تورنتون موافقت کرد و خاطرنشان کرد که او از ورزش با همه مشتریانش حمایت می کند.

«ورزش برای اختلالات سلامت روان کلیدی است. تورنتون گفت: هر مطالعه نشان می دهد که خلق و خوی پس از ورزش بهبود یافته است.

3. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

موریسون گفت: پاییز زمان بسیار خوبی برای فکر کردن به آنچه می خورید است.

تورنتون موافقت کرد و گفت که فصل پاییز زمان بسیار خوبی برای درست کردن سوپ‌های فصلی مورد علاقه‌تان و غذاهای گرمی است که در طول تابستان نمی‌توانید بخورید.

4. کار جدیدی را شروع کنید

از آنجایی که پاییز زمان شروع های تازه، یک دوره جدید و یک فصل جدید است، موریسون می گوید به آن به عنوان زمانی برای شلوغ کردن، مرتب کردن خانه، باغ و سازماندهی مجدد فکر کنید.

او اضافه کرد تا یک تصویر جدید، سرگرمی، یا کلاس عصرانه ای را که امیدوار بودید شرکت کنید، در نظر بگیرد.

5. چشم انداز خود را اصلاح کنید

تورنتون گفت به جای تداعی پاییز با تجربیات منفی، سعی کنید با قالب بندی مجدد به آن نگاهی متفاوت داشته باشید.

«انسانها روی از دست دادن بسیار متمرکز هستند. در این مورد، از دست دادن نور خورشید و بیرون بودن، پس سعی کنید به این فکر کنید که در مورد حضور در داخل چه کاری می توانید انجام دهید. او گفت: «به جای اینکه فکر کنید «سرد است و من در داخل گیر خواهم کرد»، سعی کنید در درون، مثلاً، دنج فکر کنید.

یکی از راه های انجام این کار این است که محیط خانه خود را با یک پتوی راحت و گرم یا بالش های برجسته که رنگ های پاییزی هستند تغییر دهید.

تورنتون گفت: “اکنون، شما چیزی را که به نظر از دست دادن است، می‌گیرید و به روشی متفاوت به آن فکر می‌کنید.”

6. به دنبال کمک حرفه ای باشید

درمان شناختی رفتاری (CBT) نشان داده شده است پژوهش برای درمان موثر اضطراب و اختلال عاطفی فصلی. علاوه بر این، داروهای ضد افسردگی، مانند SSRI ها، اغلب برای SAD تجویز می شوند.

این به این دلیل است که SAD بیشتر در مورد افسردگی است. با این حال، به دلیل اضطراب پیش‌بینی و کوتاه‌تر شدن روزها، معمولاً از پاییز شروع می‌شود.»

موریسون می‌گوید اگر احساس می‌کنید خسته هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

او گفت: «منتظر نباشید تا اوضاع واقعاً بد شود. “اگر شروع به احساس اضطراب و افسردگی کردید، سریعاً برای بهبود خلق و خوی خود اقدام کنید.”

کتی کاساتا نویسنده‌ای آزاد است که در داستان‌هایی درباره سلامت، سلامت روان و رفتار انسانی تخصص دارد. او در نوشتن با احساسات و برقراری ارتباط با خوانندگان به شیوه ای روشنگر و جذاب مهارت دارد. کارهای او را بیشتر بخوانید اینجا.