در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان می گویند ترک سیگار خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را کاهش می دهد، اما نه به اندازه سیگار نکشیدن. گتی ایماژ
  • محققان می گویند پس از پنج سال ترک سیگار، می توانید مزایای قابل توجهی برای سلامت قلب خود مشاهده کنید.
  • فواید ترک سیگار برای سلامتی هنوز آنقدر قابل توجه نیست که انگار هرگز سیگار نکشیده اید.
  • محققان می گویند آسیب سیگار کشیدن به ریه ها به خوبی منتشر شده است، اما آسیب به قلب کمتر شناخته شده است.

اگر به شدت سیگاری هستید و اکنون آن را ترک می کنید، در عرض پنج سال می توانید کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مشاهده کنید.

اما خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بیشتر از افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

که طبق یک مطالعه جدید منتشر شده در JAMA

تجزیه و تحلیل گذشته نگر 8770 نفر را مورد بررسی قرار داد، از جمله 2371 نفر که 20 سال یا بیشتر سیگار کشیده بودند. این مانند کشیدن یک پاکت سیگار در روز به مدت 20 سال است.

میانگین زمان پیگیری 26 سال بود. در آن زمان، 2435 نفر از شرکت کنندگان اولین رویداد قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی یا مرگ قلبی عروقی را داشتند.

سیگاری های شدید 1095 مورد از این رویدادها را تشکیل می دهند.

در مقایسه با سیگاری‌های فعلی، ترک ظرف پنج سال با نرخ کمتری از حوادث قلبی عروقی همراه بود.

برای سیگاری های شدید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای 10 تا 15 سال یا بیشتر همچنان افزایش می یابد.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که این تحقیق عمدتاً شامل افراد سفیدپوست از اجداد اروپایی می‌شد. آنها همچنین فاقد اطلاعات در مورد قرار گرفتن در معرض دود سیگار دست دوم یا استفاده از انواع دیگر تنباکو در میان شرکت کنندگان در مطالعه بودند.

سیگار کشیدن و خطرات قلبی عروقی

دکتر Srilakshmi Vallabhaneni عضو ارشد قلب و عروق در شبکه بهداشت دانشگاه سنت لوک در بیت لحم، پنسیلوانیا است.

او به Healthline گفت: «سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای مشکلات ریوی است. «قلب آنقدر برجسته نشده است. حجم نمونه کوچکی بود، اما به اندازه کافی بزرگ بود که به سؤال در مورد خطرات قلبی عروقی پنج سال پس از ترک سیگار پاسخ دهد.

او توضیح می دهد که علائم هشدار دهنده مشکلات قلبی عروقی شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه و درد پا هنگام راه رفتن است.

اگرچه به داده‌های بیشتری نیاز است، ولی والابهانی می‌گوید که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی برای سیگاری‌های پیپ و سیگار بیشتر از افراد غیرسیگاری است، اگرچه به اندازه افراد سیگاری سنگین نیست.

او همچنین خاطرنشان می کند که کشیدن ماری جوانا می تواند بر ریتم قلب تأثیر بگذارد و خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

در حالی که مطالعه جدید بر روی افراد سیگاری شدید متمرکز بود، دکتر رابرت گرینفیلد هشدار می دهد که هر مقدار سیگار کشیدن یک مشکل است.

گرینفیلد یک متخصص قلب و لیپیدولوژیست دارای گواهی دو هیئت مدیره و مدیر پزشکی قلب و توانبخشی غیرتهاجمی قلب در موسسه قلب و عروق MemorialCare در مرکز پزشکی Orange Coast در کالیفرنیا است.

گرینفیلد به Healthline گفت: “هر بار که سیگاری را در دهان خود می گذارید، چه استنشاق می کنید یا نه، مونوکسید کربن را می مکید.”

این ماده وارد جریان خون می شود، جایی که اکسیژن را در گلبول های قرمز خون جابجا می کند. مونوکسید کربن به پوشش شریان ها آسیب می رساند و بر گردش کلسترول تأثیر می گذارد و پلاک بیشتری ایجاد می کند.

“اگر کسی سیگار می کشد، باید تاثیر منفی بر بدن داشته باشد. گرینفیلد گفت و اگر سیگاری نیستید زیرا سال گذشته سیگار را ترک کردید، ممکن است خطر خود را دست کم بگیرید.

او خاطرنشان می کند که بیماری قلبی عروقی پیچیده است و عوامل خطر دیگری از جمله رژیم غذایی، استرس و سابقه خانوادگی را در بر می گیرد.

به گفته گرین‌فیلد، این مطالعه نشان می‌دهد که اگر سیگاری شدید بوده‌اید، باید مراقب سلامت خود باشید.

«هر چه زودتر بتوانید سیگار را ترک کنید، بهتر است. اما این به این سادگی نیست که توقف کنید و در پنج سال دیگر خوب هستید. جامعه قلب و عروق باید نگاه متفاوتی به افراد سیگاری سابق داشته باشد و در صحبت با بیماران کوشاتر باشد.

ترک عادت

والابهانی می گوید که درک اثرات منفی سیگار می تواند به افراد سیگاری انگیزه بیشتری برای ترک سیگار بدهد.

علاوه بر برنامه های ترک سیگار و داروها، مشاوره توسط پزشکان بسیار مهم است.

ترک بوقلمون سرد سخت است، بنابراین او به سیگاری های شدید توصیه می کند که اهداف کوچکتری ایجاد کنند.

اگر روزی 10 نخ سیگار می کشید، شاید آن را به 8 و سپس 6 نخ کاهش دهید. به نظر می رسد کاهش اندکی هر چند هفته یکبار بسیار خوب عمل می کند. و بیماران ممکن است در طول زمان عود کنند، بنابراین ما باید در صورت داشتن مشکل قلبی به پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص قلب خود این وضعیت را تقویت کنیم.

والابهانی توصیه می کند که سیگاری ها و سیگاری های سابق مراقب فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت باشند.

«همچنین فعال بمانید و ورزش کنید. توصیه می کنیم 30 دقیقه در روز، پنج روز در هفته، حتی اگر فقط پیاده روی باشد. کاری را که دوست دارید انجام دهید، اما فعال بمانید.»

«سیاست عمومی نیز مهم است. ولابهانی افزود: محدودیت‌های سیگار در مکان‌های عمومی و حتی در خانه می‌تواند به تقویت آن کمک کند و در کاهش مصرف سیگار بسیار موثر است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه می دهد چگونه سیگار را ترک کنیم.

پیشگیری از سیگار کشیدن

گرینفیلد گفت: «خبر خوب این است که همه ما در حال حاضر طولانی‌تر زندگی می‌کنیم، اما بسیاری از مردم سالم‌تر زندگی نمی‌کنند. “ارزش این مطالعه این است که نشان می دهد کارهایی که اکنون با بدن خود انجام می دهیم با ما می مانند. همیشه از بین نمی رود زیرا ما سیگار را ترک می کنیم.»

گرین‌فیلد به جوانان توصیه می‌کند کاری را که اکنون انجام می‌دهند به عنوان سرمایه‌گذاری در آینده خود در نظر بگیرند.

او گفت: سیگار بدن را تغییر می دهد. ما می توانیم تصویری از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد ترسیم کنیم. ای کاش می توانستم جوانان سیگاری را به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ببرم تا افرادی را که روی دستگاه تنفس مصنوعی نصب شده اند به آنها نشان دهم. ما با برخی از تبلیغات ترسناک برای سیگار نکشیدن کار خوبی انجام دادیم.»

گرین‌فیلد توضیح می‌دهد که داروهایی که برای درمان فشار خون و کلسترول بالا تجویز می‌شوند، می‌توانند برای افراد سیگاری کمتر مؤثر باشند.

«سبک زندگی بهترین دارویی است که می توانیم تجویز کنیم. ما سعی می کنیم از عوامل خطر جلوگیری کنیم تا اینکه وقتی مشکلی وجود دارد درمان کنیم. باید با جوان ها بنشینیم و گفت و گو کنیم. گرینفیلد گفت این کار درستی است.