در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان می گویند کاهش تری گلیسیرید به ویژه با توجه به همه گیری چاقی در ایالات متحده مهم است. گتی ایماژ
  • دانشمندان می گویند روزانه 4 گرم از داروهای تجویزی امگا 3 می تواند سطح تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی کاهش دهد..
  • سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند شریان ها را باریک کند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.
  • کارشناسان می گویند تغییرات سبک زندگی و مصرف داروهایی مانند استاتین ها و امگا 3 می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد..

تجویز اسیدهای چرب امگا 3 می تواند سطوح بالای تری گلیسیرید را کاهش دهد، اما متخصصان می گویند مصرف کنندگان باید از مکمل هایی که تنظیم نشده اند اجتناب کنند.

اخیرا مشاوره علمی انجمن قلب آمریکا (AHA) دریافت که روزانه 4 گرم از امگا 3 تجویزی، سطح تری گلیسیرید را تا 30 درصد یا بیشتر در اکثر افرادی که نیاز به درمان برای تری گلیسیرید بالا دارند، کاهش می دهد.

از بررسی شواهد حاصل از 17 کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده در مورد سطوح بالای تری گلیسیرید، به این نتیجه رسیدیم که درمان با 4 گرم در روز از هر یک از گزینه‌های نسخه موجود مؤثر است و می‌توان با خیال راحت همراه با داروهای استاتینی که کلسترول را کاهش می‌دهند، استفاده کرد. دکتر Ann Skulas-Ray، نویسنده مشاوره منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، Circulation، گفت.

تری گلیسیرید نوعی چربی است که در جریان خون گردش می کند.

سطح سالم تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر است. سطوح بالا آنهایی با سطح تری گلیسیرید 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر در نظر گرفته می شوند.

سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند باعث باریک شدن رگ ها و افزایش خطر حمله قلبی یا سکته شود.

برای کسانی که سطح تری گلیسیرید آنها بیش از 500 میلی گرم در دسی لیتر است، عوارض در لوزالمعده نیز ایجاد می شود.

هنگامی که تری گلیسیرید در غلظت های بسیار بالا در خون انباشته می شود، می تواند باعث یک بیماری بسیار جدی شود که در آن پانکراس ملتهب می شود که پانکراتیت نامیده می شود. دکتر مایکل شاپیرو، یکی از اعضای بخش پیشگیری و شورای رهبری در کالج آمریکایی قلب و عروق، به Healthline گفت: این وضعیت در واقع یک وضعیت بسیار خطرناک است و در برخی موارد اگر زود تشخیص داده نشود، می تواند کشنده باشد.

چگونه تری گلیسیرید را کاهش دهیم

وقتی فردی غذا می‌خورد، بدن کالری‌های مورد نیاز خود را بلافاصله به تری گلیسیرید تبدیل می‌کند.

اینها در سلول های چربی ذخیره می شوند و بعداً برای تأمین انرژی بین وعده های غذایی آزاد می شوند.

کسانی که بیش از کالری می خورند ممکن است تری گلیسیرید بالایی داشته باشند. یکی از علل شایع افزایش یا بالا بودن سطح تری گلیسیرید، عوامل سبک زندگی است.

«سبک زندگی غربی؛ اضافه وزن یا چاقی، کم تحرکی، داشتن یک رژیم غذایی نامناسب، به ویژه رژیمی که غنی از قندها و کربوهیدرات های ساده و سرشار از چربی های اشباع شده است، نوشیدن بیش از حد الکل. این کاملاً به اپیدمی چاقی و دیابت مربوط می شود. تقریباً مطمئن است که علت افزایش تری گلیسیرید چیست. شاپیرو به Healthline گفت: ما باید خیلی بیشتر برای مبارزه با این همه گیری چاقی انجام دهیم.

در باره 25 درصد در بین بزرگسالان در ایالات متحده سطح تری گلیسیرید بالا در نظر گرفته می شود.

مداخلات سبک زندگی مانند ورزش منظم، اجتناب از غذاهای سرشار از قند یا کربوهیدرات های تصفیه شده و محدود کردن مصرف الکل می تواند به کاهش تری گلیسیرید کمک کند.

اما در برخی افراد، درمان دارویی نیز مورد نیاز است.

در کسانی که هرگز حمله قلبی یا سکته مغزی نداشته اند، اگر سطح تری گلیسیرید بیش از 150 میلی گرم در دسی لیتر باشد، یک عامل خطر برای بیماری قلبی در دراز مدت است و توصیه می شود اقداماتی برای کاهش سطح تری گلیسیرید انجام شود، از جمله دکتر جاشوا نولز، استادیار پزشکی قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، به Healthline گفت: رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و گاهی اوقات داروها.

او گفت: «در افرادی که قبلاً یک حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند، داده‌های اخیر نشان می‌دهد که ما واقعاً باید برای کاهش تری گلیسیرید بسیار بیشتر تلاش کنیم، به طور بالقوه از داروهایی مانند اسیدهای چرب امگا 3 همراه با استاتین‌ها استفاده کنیم.»

توصیه AHA نشان می دهد که دوز موثر اسیدهای چرب امگا 3 تجویزی 4 گرم در روز همراه با غذا است.

مشخص شد که این دارو در کاهش سطح تری گلیسیرید بدون در نظر گرفتن اینکه آیا بیمار از استاتین ها استفاده می کند، موثر است، نوعی دارویی که برای کاهش کلسترول خون استفاده می شود.

دریافت امگا 3

اگرچه امگا 3 را می توان در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا یافت، اما بیشتر مردم روزانه به اندازه کافی ماهی نمی خورند تا فواید مشابه امگا 3 را دریافت کنند.

«اسیدهای چرب امگا 3 تجویزی اشکال بسیار غلیظ اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA هستند. مانند مکمل های غذایی، آنها از روغن ماهی مشتق می شوند، اما به عنوان داروهای تنظیم شده توسط FDA تحت نظارت بیشتری قرار دارند. مصرف اسیدهای چرب امگا 3 بر چندین مسیر خطر در بدن تأثیر می گذارد، از جمله نحوه انتقال چربی و کلسترول از طریق خون. Skulas-Ray به Healthline گفت: آنها به این فرآیند کمک می کنند تا کارایی بیشتری داشته باشد و میزان چربی (تری گلیسیرید) در خون را کاهش دهد.

اگرچه تجویز امگا 3 موثر است، اما کارشناسان توصیه می کنند از مکمل های مشابه بدون نسخه استفاده نکنید.

از آنجایی که روغن‌های ماهی بدون نسخه تحت آزمایش‌های دقیق یکسانی قرار نمی‌گیرند و همه مواد فعال و غیرفعال یکسانی ندارند، نمی‌توانیم به طور قطع بدانیم که آیا آنها به نتایج یکسانی منجر می‌شوند یا خیر، بنابراین برای افرادی که تری گلیسیرید بسیار بالایی دارند، فقط توصیه می‌کنیم کارول واتسون، دکترا، استاد قلب و عروق و یکی از مدیران برنامه UCLA در زمینه قلب و عروق پیشگیری، به Healthline گفت.

دلیل اینکه چرا اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش تری گلیسیرید کار می کنند هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما کارشناسان می گویند که این دارو دارای تعدادی فواید است.

«آنچه در بدن اتفاق می افتد حدس هر کسی است. ما می دانیم که حداقل در یک لوله آزمایش … نشانگرهای التهاب را کاهش می دهد، پلاکت ها را کمتر چسبنده می کند، بنابراین احتمال لخته شدن آنها را کاهش می دهد، غشاهای سلولی را تثبیت می کند، آنها را کمتر تحریک می کند، بنابراین پتانسیل آریتموژنیک کمتری وجود دارد. انبوهی از چیزها، ضد التهاب، ضد ترومبوز، ضد آریتمی و البته این اثر تری گلیسیرید وجود دارد.» شاپیرو گفت.

او توصیه می کند که کسانی که نگران سلامت قلب خود هستند باید به پزشک خود مراجعه کنند.

او استدلال می کند که برای اکثر مردم، مداخلات در سبک زندگی نقطه شروع خوبی برای کاهش تری گلیسیرید است.

برای اکثریت قریب به اتفاق، بین 200 میلی گرم در دسی لیتر و 500 میلی گرم در دسی لیتر، ما قطعاً می خواهیم قبل از اینکه به درمان های پزشکی اضافه کنیم، سبک زندگی را تغییر دهیم. در افرادی که واقعاً تلاش می کنند، می توانیم شاهد کاهش بسیار قابل توجه تری گلیسیرید باشیم.»

هنگامی که به سه بخش اصلی چربی در پانل لیپیدی استاندارد که کلسترول LDL هستند نگاه می کنید. کلسترول بد، کلسترول HDL. کلسترول سالم و تری گلیسیرید، کسری که بیشتر در معرض تغییرات سبک زندگی است، تری گلیسیرید است، آنها به سادگی با رفتار خوب از بین می روند.