یک مطالعه بحث‌برانگیز جدید نشان می‌دهد وقتی افراد غذاهای ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند، می‌توانند ترک‌هایی مشابه اعتیاد به مواد مخدر را تجربه کنند.

در پینترست به اشتراک بگذارید
آیا به غذاهای ناسالم معتاد هستید؟ گتی ایماژ

همه ما غذاهای ناسالم و مقصری داریم: سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا، شیرینی.

گاهی اوقات، حذف این خوراکی‌های ناسالم از رژیم‌های غذایی‌مان سخت است، و اکنون، تحقیقات جدید دانشگاه میشیگان ممکن است نشان دهد که چرا چنین است. ترک غذاهای ناسالم بسیار فرآوری شده می تواند منجر به علائم ترک شود که بسیار شبیه علائم ترک اعتیاد افراد معتاد به مواد مخدر است.

این تحقیق در شماره فعلی مجله Appetite منتشر شده است. اعتقاد بر این است که این اولین مطالعه از نوع خود است که علائم ترک را بررسی می کند که افراد هنگام توقف یافتن این غذاها به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول خود تجربه می کنند.

یکی از انتقادات مکرر این بود که مطالعاتی بر روی انسان‌ها انجام نشده است تا بررسی شود که آیا ترک، یکی از ویژگی‌های کلیدی اعتیاد، زمانی رخ می‌دهد که افراد غذاهای ناسالم را کاهش دهند. اریکا شولت، نویسنده اصلی این مطالعه، کاندیدای دکترای روانشناسی در دانشگاه میشیگان، گروه ما انگیزه داشت تا این معیار را برای ارزیابی علائم نوع ترک در زمینه غذاهای ناسالم ایجاد کند تا این شکاف در ادبیات را برطرف کند. به Healthline گفت.

ما معتقدیم که این یافته‌ها پشتیبانی اولیه را برای ارتباط ترک در هنگام کاهش مصرف غذاهای ناسالم بسیار فرآوری‌شده ارائه می‌کند، که این امر به معقول بودن «اعتیاد به غذا» برای برخی افراد کمک می‌کند.»

با این وجود، او خاطرنشان کرد: «این ایده که برخی افراد ممکن است واکنش‌های اعتیادآوری را به غذاهای ناسالم بسیار فرآوری شده تجربه کنند، یک ایده بحث‌برانگیز است.»

مبارزه با ترک غذای ناسالم

شولت و همکارانش از 231 شرکت‌کننده بزرگسال خواستند علائم ترک فیزیکی و روانی را که ممکن است پس از کاهش یا پرهیز از غذاهای ناسالم در طول سال گذشته تجربه کرده‌اند، گزارش کنند.

اگر چندین بار تلاش برای ترک داشتند، از آنها خواسته شد که آخرین مورد خود را گزارش کنند. سپس از آنها خواسته شد تا گزارش دهند که آیا هر یک از انواع علائم ترک را که یک فرد در تلاش برای کاهش مصرف نیکوتین و حشیش دارد نشان می دهد یا خیر.

فراتر از این، از آنها پرسیده شد که آیا تلاش‌هایشان برای کاهش یا حذف غذاها از رژیم غذایی‌شان موفقیت‌آمیز بوده است، و چگونه تعیین کردند که این “موفقیت” چیست.

این افراد گزارش دادند که در دو تا پنج روز اول پس از ترک غذای ناسالم، غم، خستگی، هوس و تحریک پذیری را افزایش دادند. این علائم در نهایت پس از آن چند روز اولیه از بین رفت.

این با درک کلی از نحوه عملکرد ترک دارو مطابقت دارد. مدت زمان علائم ترک مواد مخدر واقعاً از دارویی به دارو دیگر متفاوت است و به طول مدت اعتیاد بستگی دارد. اما، به طور کلی، هفته اول پس از قطع مصرف دارو، قابل توجه ترین علائم ترک را ایجاد می کند.

شولت علاوه بر تعجب از اینکه چقدر این ترک غذای ناسالم با علائم ترک دارو همخوانی دارد، اضافه کرد که هر چه علائم ترک شدیدتر باشد، احتمال موفقیت رژیم غذایی کمتر است.

او افزود: «این نشان می‌دهد که کناره‌گیری ممکن است نقش مهمی در کاهش مصرف غذاهای ناسالم برای افراد داشته باشد.»

غذاهای ناسالم با مغز شما چه می کند

دکتر ویجایا سورامپودی، استادیار پزشکی در بخش تغذیه انسان در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، به Healthline گفت که انواع اقلام فرآوری شده که ما فکر می‌کنیم تحت عنوان «غذاهای ناسالم» قرار می‌گیرند، معمولاً در چهار مورد بالا هستند. چیزهای اعتیادآور – نمک، چربی، کافئین و شکر.

او گفت، برای مثال، قند دوپامین تولید می کند، یک انتقال دهنده عصبی که پیام ها را به “مرکز پاداش” در مغز می رساند. به این فکر کنید که دوپامین به مغز شما یادآوری می کند که باید فعالیت لذت بخشی را تکرار کند که باعث تقویت آن شده است.

سیگنال ارسال شده توسط دوپامین هنگام مصرف شکر، مغز شما را فریب می دهد و فکر می کند که باید علت لذت – در این مورد، یک خوراکی خوش طعم شیرین – را به جای سایر فعالیت های سالم تر جستجو کند.

سورامپودی توضیح داد: “شما شروع به خوردن بیشتر و بیشتر می کنید تا همان احساسی را که داشتید لذت ببرید.” تصور کنید شکر، نوشابه و کافئین همگی مرکز پاداش‌ها را تحریک می‌کنند و مدام به شما می‌گویند که بیشتر و بیشتر از این مواد می‌خواهید.»

محدودیت های تحقیق

گزارش فعلی به این پاسخ‌های مغزی توجهی نکرده است. این یک مطالعه خود گزارش شده است که شرکت کنندگان را ملزم می کند آنچه را که برایشان اتفاق افتاده به خاطر بیاورند و این اثرات کناره گیری را در زمان واقعی اندازه گیری نکردند.

شولت این را تصدیق کرد و اضافه کرد که یکی از «محدودیت‌های» مطالعه‌اش این بود که بر روی درخواست از مردم تمرکز داشت تا به آخرین تلاش‌هایشان برای حذف این غذاها فکر کنند.

او گفت که به عنوان گام بعدی در تحقیقاتش، مایل است ابزار خود گزارش دهی را به صورت روزانه برای این افراد در حالی که آنها این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، استفاده کند.

او گفت: “این بینش بیشتری را در مورد اینکه کدام علائم بیشتر دخیل هستند و چگونه شدت آنها در طول زمان تغییر می کند، ارائه می دهد.” من همچنین معتقدم که پیامدهای بالینی برای این کار فرصت هایی را برای تحقیقات بیشتر فراهم می کند. به عنوان مثال، بررسی اینکه آیا تجربه بیشتر ترک در هنگام کاهش مصرف غذاهای ناسالم با نتایج درمان ضعیف تر، مانند رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن مرتبط است یا خیر، مفید خواهد بود.

دکتر Carol A. Bernstein، استاد روانپزشکی و عصب‌شناسی در NYU Langone Health، به Healthline گفت که وقتی با مطالعاتی از این دست مواجه می‌شود، همیشه محتاط است.

او شک دارد که احساسی که وقتی از خوردن پاپ کورن یا شکلات از دست می‌دهید دقیقاً مشابه چیزی است که در مدارهای مغز شما اتفاق می‌افتد، مثلاً وقتی در حال ترک چیزی مانند کوکائین هستید.

او گفت: “فکر نمی کنم دور ماندن از چیپس و شکلات به اندازه دور ماندن از هروئین و کوکائین سخت باشد.”

او افزود که نگران این است که مطالعاتی مانند این – و سرفصل های ایجاد شده در اطراف آنها – ممکن است “جدی بودن سایر اعتیادها را بی اهمیت جلوه دهد.”

برنشتاین تاکید کرد: «از نظر علمی ثابت شده است که اعتیاد ثابت شده به مواد افیونی، هروئین، کوکائین و الکل همگی پیامدهای خطرناک و جدی برای سلامتی دارند. «این چیزها مغز را ربوده است. نمی‌دانم این همان چیزی است که کسی شکلاتش را از دست داده است.»

برای او، اگر نگران گزینه‌های غذایی ناسالم در سوپرمارکت خود هستید و می‌خواهید بدانید که چگونه آنها را از زندگی خود دور کنید، در صورت وجود با پزشک و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

در پینترست به اشتراک بگذارید
بیش از یک راه برای نزدیک شدن به یک «سم زدایی» از مواد غذایی ناسالم وجود دارد. گتی ایماژ

آنچه درباره سم زدایی از مواد غذایی ناسالم باید بدانید

بنابراین، اگر می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید، اما ترک این غذاها برایتان سخت است، چه؟

سورامپودی گفت که سم زدایی از غذاهای ناسالم می تواند سخت باشد، اما اگر در تلاش برای حفظ سلامتی خود هستید، به خود یادآوری کنید که “این را خواهید داشت، نه امروز.”

او گفت: «دقیقه ای که به طور کامل چیزی را حذف می کنیم، خود را در یک چارچوب ذهنی منفی قرار می دهیم. این مهم است که به خود بگویید تأیید مثبت تر: “من آن را خواهم داشت، نه امروز.” برخی از افراد ترجیح می دهند به جای ترک بوقلمون سرد، غذاهای ناسالم را کنار بگذارند. این هم اشکالی ندارد. کار می کند، اما ممکن است بیشتر طول بکشد.»

او به کسی پیشنهاد کرد که سعی دارد به تدریج این غذاها را حذف کند و تلاش های خود را کنار بگذارد. به جای مصرف دو نوشابه در روز، آن را به یک عدد کاهش دهید و سپس به تدریج مصرف خود را در طول هفته کاهش دهید.

اگر مطالعه جدید چیزی را نشان دهد، این است که چند هفته اول حذف غذاهای ناسالم از زندگی شما سخت خواهد بود.

سورامپودی گفت: “من همیشه به مردم می گویم، “دو هفته اول سخت خواهد بود، اما بهتر می شود، قول می دهم.” هفته‌های اول سخت خواهد بود، زیرا شما سعی می‌کنید سطح قند خون خود را تنظیم کنید، متعادل کردن سطح انسولین که فکر می‌کنیم باعث اعتیاد می‌شود. من می گویم صبح را با غذاهایی که پروتئین بالایی دارند شروع کنید تا سطح گلوکز خونتان را کاهش دهید. به این ترتیب در طول روز هوس شکر نخواهید داشت.»

او همچنین اضافه کرد که باید «آب زیادی بنوشید» و «به اندازه کافی بخوابید».

او گفت: “شما باید روی عوامل کلی سبک زندگی که همیشه به طور مستقیم با غذا مرتبط نیستند کار کنید تا به مدیریت استرس ناشی از تغییر الگوهای غذایی خود کمک کنید.”