یک مطالعه جدید به بررسی غذاهای بسته بندی شده و میزان سلامت آنها می پردازد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا سالم ترین غذاهای بسته بندی شده را دارند، اما نرخ چاقی در حال افزایش است. گتی ایماژ

بریتانیا اغلب غم و اندوه زیادی در مورد غذای خود دارد (به درستی یا نادرست، شما تصمیم می گیرید).

اما یک تجزیه و تحلیل جدید از غذاهای بسته بندی شده نشان می دهد که میان وعده های راحت، وعده های غذایی آماده و نوشیدنی های فروخته شده در چهار کشور بریتانیا سالم ترین در جهان هستند.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده و استرالیا به ترتیب نقره و برنز را به خود اختصاص دادند بررسی چاقی.

در واقع، محققان موسسه جورج استرالیا برای سلامت جهانی در سیدنی بیش از 400000 محصول غذایی و نوشیدنی را از 12 کشور و منطقه در سراسر جهان بررسی کردند.

هر غذا با استفاده از سیستم رتبه بندی ستاره سلامت استرالیا رتبه بندی شد. سطح مواد مغذی مانند کالری، نمک، قند، چربی اشباع شده، پروتئین، کلسیم و فیبر را اندازه گیری می کند. سپس به هر غذا یک رتبه از نیم ستاره (کمترین سالم) تا پنج ستاره (سالم ترین) اختصاص داده می شود.

در مجموع، محصولات غذایی و نوشیدنی بریتانیا 2.83 ستاره دریافت کردند. ایالات متحده امتیاز 2.82 را به دست آورد و استرالیا با 2.81 ستاره در جایگاه اول قرار گرفت.

در سمت دیگر، هند با رتبه بندی غذا و نوشیدنی 2.27 ستاره بدترین جایگاه را به خود اختصاص داد. چین با امتیاز 2.43 ستاره دوم تا انتهای جدول قرار گرفت. شیلی با امتیاز 2.44 ستاره سه رده پایانی را به پایان رساند.

سایر یافته های منحصر به فرد شامل این واقعیت است که کانادا دارای ناسالم ترین سطح نمک در بین همه غذاها و نوشیدنی ها است. اما کانادایی‌ها در رتبه‌بندی شکر در رتبه دوم قرار گرفتند و کمی کمتر از بریتانیا بودند.

چین در واقع بالاترین امتیاز سلامتی را در نوشیدنی های خود با 2.9 ستاره داشت. اما غذاهای بسته بندی شده آنها 2.37 ستاره دریافت کردند که رتبه پایین آنها را نشان می دهد.

غذاهای بسته بندی شده هند پر انرژی ترین یا بیشترین کالری را داشتند. از سوی دیگر، آفریقای جنوبی کمترین مواد غذایی پر کالری را داشت.

الیزابت دانفورد، دکترا، نویسنده ارشد و نویسنده: “در سطح جهان همه ما بیشتر و بیشتر غذاهای فرآوری شده می خوریم و این یک نگرانی است، زیرا قفسه های سوپرمارکت های ما پر از محصولاتی است که سرشار از چربی های بد، قند و نمک هستند و به طور بالقوه ما را بیمار می کنند.” یکی از محققان بخش سیاست غذایی موسسه جورج برای سلامت جهانی در بیانیه ای گفت.

او افزود: «نتایج ما نشان می‌دهد که برخی از کشورها کار بسیار بهتری نسبت به سایرین انجام می‌دهند. متأسفانه این کشورهای فقیر هستند که کمترین توانایی را برای مقابله با پیامدهای نامطلوب سلامتی دارند که ناسالم ترین غذاها را به همراه دارند.»

اما این نتایج کاملاً در تضاد با واقعیت دیگری است: در بریتانیا، کانادا، ایالات متحده و استرالیا، نرخ چاقی در حال افزایش است.

تنها در ایالات متحده، بیش از دو سوم بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

غذاهای سالم، مصرف کننده ناسالم

به نظر می رسد دسترسی به غذاهای بسته بندی شده «سالم» در نهایت ارتباط چندانی با سلامت مصرف کننده معمولی ندارد.

نیکول ماگریتا، RDN، نویسنده کتاب «قبیله خود را تغذیه کنید: توانمندسازی والدین برای رشد قوی و باهوش»، گفت: «تعجبی ندارد که ثروتمندترین و صنعتی‌ترین کشورها مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا، مواد غذایی با مشخصات کلی مواد مغذی بالاتر را در مقایسه با هند و چین بسته‌بندی کرده‌اند. بچه های موفق،» به Healthline گفت.

فکر نمی‌کنم برای کشف این حقیقت به مطالعه نیاز داشته باشیم. آنچه مهمتر است تشخیص مقدار غذاهای بسته بندی شده فرآوری شده در بازار و میزان و حجم مصرف آنهاست.

«کشورهای صنعتی ثروتمند مانند ایالات متحده گزینش‌های بسیار بزرگ‌تری از مواد غذایی بسته‌بندی شده دارند که «بوتیک» یا «غذاهای کاربردی» در نظر گرفته می‌شوند، مانند نوار پروتئین کلاژن با قارچ یال شیر و گرده زنبور عسل یا چای سبز ماچا با اسپیرولینا و ویتامین اضافه شده د، او توضیح داد. این غذاها قطعاً گزینه های بهتری نسبت به نوار اسنیکرز و نوشابه هستند که اغلب در کشورهای فقیرتر موجود است.»

اما نیکول آونا، دکترا، استادیار دانشکده پزشکی Mount Sinai و نویسنده کتاب «چرا رژیم‌ها شکست می‌خورند»، به Healthline گفت که امیدوار است این پیام را ارسال نکند که غذاهای بسته‌بندی شده در ایالات متحده در واقع گزینه‌های بهتری نسبت به غذاهای کامل هستند.

«نتایج جالب هستند، اما می ترسم برخی را گمراه کنند که فکر کنند غذاهای بسته بندی شده ایالات متحده سالم هستند. اگرچه آنها ممکن است سالم تر از غذاهای بسته بندی شده در کشورهای دیگر باشند، اما مطمئناً در مقایسه با رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه ها، ماهی و گوشت بدون چربی سالم نیستند.

آیا غذاهای بسته بندی شده می توانند سالم باشند؟

این رتبه بندی مجوزی برای نوشیدن و خوردن این غذاها به دلخواه شما نیست.

جودی گریبل، MS، RDN، می‌گوید که بسیار خوب است که این مطالعه نشان می‌دهد که ایالات متحده برخی از سالم‌ترین غذاهای بسته‌بندی شده جهان را دارد. اما، او می افزاید، حتی میان وعده های سالم تر “می تواند منجر به مصرف بیش از حد کالری، چربی و نمک شود.”

گریبل گفت: «به عنوان مثال، اگر رژیم غذایی شما شامل یک تا دو میان وعده بسته بندی شده در روز بود، همچنان می توانید رژیمی مصرف کنید که دستورالعمل های غذایی را رعایت کند.

مشکل در ایالات متحده این است که برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان، تنقلات بسته بندی شده بخش بزرگی از کالری مصرفی روزانه آنها را تشکیل می دهد. بنابراین، حتی با رتبه بالاتری از میان وعده‌های بسته‌بندی شده، همچنان ممکن است کالری، چربی و نمک بیش از حد مصرف شود.»

و این برای اکثر کارشناسانی است که Healthline با آنها صحبت کرده است. در بهترین حالت، بسیاری از این غذاها منبع غنی بی‌رویه مواد مغذی هستند که به وفور به آنها نیاز نداریم.

Avena گفت: “ما برای راحتی به غذاهای آماده بسته بندی شده تکیه می کنیم، اما بسیاری از آنها حاوی سطوح بالایی از قند، نمک، مواد نگهدارنده و سایر مواد شیمیایی هستند تا بافت، بو و عطر آنها را تقویت کنند.”

شاید بهتر باشد از آنها اجتناب کنید و در صورت امکان از غذاهای تازه استفاده کنید. بدیهی است که مواقعی وجود دارد که نمی توانید، بنابراین سعی کنید به دنبال غذاها، غذاهای بسته بندی شده با قند کم یا بدون قند یا سایر شیرین کننده ها، مواد کم و محتوای پروتئین بالاتر باشید تا به شما کمک کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

خط پایین

امیلی تیلز، ام اس، RDN، اشاره می‌کند که غذاهای بسته‌بندی شده، حتی آن‌هایی که در یخچال پیدا می‌کنید و نه جعبه‌های موجود در راهروها، به‌گونه‌ای پردازش می‌شوند که بتوانند بنشینند و منتظر بمانند – و کمی بیشتر بنشینند و منتظر بمانند. تا مصرف کننده آنها را بدون از دست دادن طعم و بافت آنها خریداری کند.

این معادل نمک، شکر و مواد نگهدارنده است که در یک رژیم غذایی سالم، باید به مقدار کم مصرف شوند.

«اگر به دنبال خرید گزینه‌های سالم‌تر از غذاهای از پیش بسته‌بندی شده هستید، باید بیشتر به بررسی پنل مواد اولیه بپردازیم. لیست مواد باید بیشتر شبیه یک دستور غذا باشد و کمتر شبیه یک معادله شیمیایی باشد.

“مواد تشکیل دهنده ساده تر، بهتر است. و اگر می‌توانید آن را خودتان با همان قیمت یا ارزان‌تر بسازید، این کار را انجام دهید!»