در پینترست به اشتراک بگذارید
یک مطالعه جدید به بررسی ارتباط دویدن با کاهش خطر مرگ پرداخت. گتی ایماژ
  • دویدن فقط یک بار در هفته ممکن است همچنان به کاهش خطر مرگ کمک کند.
  • محققان دریافتند دویدن با کاهش تقریبا 30 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.
  • محققان در حال یادگیری هستند که چگونه ورزش می تواند در برابر طیف وسیعی از شرایط سلامتی محافظت کند.

در دفتر پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت و سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر هر هفته 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​(پیاده روی، باغبانی، انجام کارهای خانه) یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید (دویدن، دوچرخه سواری، شنا) توصیه می شود.

اما تحقیقات کمی در مورد فواید ورزش کمتر از 75 دقیقه انجام شده است.

تحقیقات جدیدی که در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است نشان می‌دهد که دویدن به هر میزانی که باشد با کاهش قابل توجه احتمال مرگ به هر دلیلی مرتبط است.

دکتر مایکل چان، متخصص قلب و عروق در بیمارستان سنت جوزف در اورنج، کالیفرنیا، گفت: «بسیاری از عواملی که منجر به بیماری قلبی می شوند را کاهش می دهد، بنابراین نشان داده شده است که ورزش باعث کاهش دیابت و فشار خون می شود.

تا کجا و چه مدت برای دیدن مزایا؟

به گفته محققان، میزان دویدن یا مدت زمان مورد نیاز برای بهره مندی از مزایای سلامتی مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که آیا افزایش تعداد دفعات، سریع و طولانی مدت دویدن می تواند بر خطر مرگ ناشی از بیماری تأثیر بگذارد یا خیر.

Zeljko Pedisic، نویسنده ارشد این مطالعه، دکترا، دانشیار دانشگاه ویکتوریا، استرالیا، به Healthline گفت: «برای حل معما، ما به طور کامل ادبیات علمی را برای مطالعات در مورد این موضوع جستجو کردیم و نتایج آنها را به طور رسمی ترکیب کردیم.

Pedisic و تیمی در موسسه سلامت و ورزش دانشگاه، تحقیقات منتشر شده مرتبط، ارائه کنفرانس ها، و پایان نامه ها و رساله های دکترا را در طیف گسترده ای از پایگاه های اطلاعاتی دانشگاهی بررسی کردند.

یافته‌های مطالعات فردی در مورد دویدن و خطر مرگ متناقض بود. در حالی که اکثر آنها اثرات مفید دویدن را پیدا کردند، برخی از آنها ارتباط آماری معنی داری پیدا نکردند. حتی در میان آنهایی که ارتباط مثبت پیدا کردند، اندازه اثر تا حد زیادی متفاوت بود.

آنها 14 مطالعه مناسب را پیدا کردند که ارتباط بین دویدن و خطر مرگ ناشی از همه علل، از جمله بیماری های قلبی عروقی (CVD) و سرطان را تجزیه و تحلیل کردند. در مجموع، این مطالعات شامل بیش از 232000 نفر بود که تا 35 سال ردیابی شده بودند.

یافته ها حاکی از آن است هر میزان دویدن با 27 درصد کمتر خطر مرگ ناشی از همه علل برای مردان و زنان در مقایسه با عدم دویدن همراه است.

کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سرطان

دویدن همچنین با 30 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از CVD و 23 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان همراه بود. با این حال، محققان هیچ شواهدی پیدا نکردند که افزایش زمان صرف شده برای ورزش با کاهش بیشتر خطر مرگ ناشی از هر علت مرتبط باشد.

به گفته محققان، شگفت‌انگیزتر از همه این است که حتی کمتر از یک بار در هفته، کمتر از یک ساعت و با سرعت کمتر از 6 مایل در ساعت دویدن همچنان سلامت و طول عمر را بهبود می‌بخشد.

جالب است که ما حتی برای مقادیر نسبتاً کمی دویدن، مانند 1 روز در هفته یا 50 دقیقه در هفته، چنین مزایایی را پیدا کردیم. علاوه بر این، ما هیچ مدرکی مبنی بر افزایش یا کاهش قابل توجه مزایای دویدن با دوزهای بالاتر پیدا نکردیم.

این بدان معناست که حتی ورزش کردن برای نیمی از حداقل زمان توصیه شده در هفته می تواند به طور معناداری خطر مرگ ما را کاهش دهد. این می تواند دویدن را به یک فعالیت ایده آل برای کسانی تبدیل کند که می خواهند سالم بمانند اما زمان کمی دارند.

به شواهد حاصل از مطالعات قبلی اضافه می کند

در یک مطالعه در سال 2014، محققان بیش از 55000 بزرگسال را در یک دوره 15 ساله مورد مطالعه قرار دادند تا رابطه بین دویدن و طول عمر را تعیین کنند.

آنها داده های خود را از مطالعه طولی مرکز ایروبیک به دست آوردند که شامل پر کردن پرسشنامه از شرکت کنندگان در مورد عادات دویدن آنها بود. از این گروه، 24 درصد، دویدن را به عنوان بخشی از ورزش اوقات فراغت خود گزارش کردند.

دوندگان 30 درصد خطر مرگ ناشی از همه علل و 45 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته را در مقایسه با افراد غیر دونده تجربه کردند. دوندگان همچنین به طور متوسط ​​3 سال بیشتر از دوندگانی که نمی دویدند عمر کردند.

نقطه مقابل ورزش، عادات کم تحرک است. چانگ گفت: هر چه بیشتر حرکت کنید و فعال تر باشید، خطر ابتلا به بیماری کمتر می شود

مشابه یافته‌های Pedisic، این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر از 51 دقیقه، کمتر از 6 مایل و آهسته‌تر از 6 مایل در ساعت می‌دویدند، تنها یک تا دو بار در هفته در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی‌دادند، کمتر در معرض خطر مرگ بودند. اجرا کنید.

دکتر DC (Duck-Chul) Lee، نویسنده این مطالعه گفت: «از آنجایی که زمان یکی از قوی‌ترین موانع برای شرکت در فعالیت بدنی است، این مطالعه ممکن است انگیزه افراد بیشتری را برای شروع دویدن و ادامه دویدن به عنوان یک هدف سلامتی قابل دستیابی برای مزایای مرگ‌ومیر فراهم کند.» ، دانشیار گروه حرکت شناسی دانشگاه ایالتی آیووا در بیانیه ای.

خط پایین

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دویدن بسیار کمتر از مقداری که کارشناسان در حال حاضر توصیه می‌کنند می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این یافته‌ها خبر خوبی برای افرادی است که احساس می‌کنند زمان کافی برای ورزش ندارند – زیرا حتی دوره‌های کوچک و نادر دویدن فواید سلامتی را نشان داده است.

متخصصان تاکید می کنند که هر چه بیشتر فعال باشید، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان هستید.