خستگی؛ یکی از علائم رایج کمبود ویتامین B12



به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامت انسان، افزایش انرژی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف ایفا می کنند. همچنین با عفونت ها مبارزه می کند، استخوان ها را تقویت می کند، به بهبود سریع زخم ها کمک می کند و هورمون ها را تنظیم می کند. کمبود هر یک از ویتامین ها یا مواد معدنی ضروری می تواند عملکرد بدن را مختل کند و باعث مشکلات سلامتی شود.

چرا بدن به ویتامین B12 نیاز دارد؟

ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که بسیاری از وظایف مهم را در بدن انجام می دهد. این ویتامین محلول در آب سلامت اعصاب را بهبود می بخشد و تولید DNA و گلبول های قرمز را تسهیل می کند. به گفته متخصصان، کمبود ویتامین B12 عوارض و علائم مختلفی را به همراه دارد.

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

یک مطالعه منتشر شده در مجله Nursing که نزدیک به هزار نفر را مورد ارزیابی قرار داده است، نشان می دهد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 از طیف گسترده ای از علائم رنج می برند که شایع ترین آنها خستگی است. شدت این نوع خستگی معمولاً پس از بیدار شدن از خواب افزایش می یابد. تقریبا 30 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه از ریزش مو، زخم دهان و تاری دید رنج می بردند، در حالی که 34 درصد گلوسیت داشتند که تورم و التهاب زبان است.

سایر علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

کمبود ویتامین B12 می تواند به آرامی ایجاد شود، اما اگر به موقع درمان نشود، وضعیت می تواند بدتر شود. برخی از علائم رایج کمبود ویتامین B12 عبارتند از: خستگی مفرط، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، تپش قلب، مشکلات گوارشی و مشکل در تمرکز.

چگونه خطر کمبود ویتامین B12 را کاهش دهیم؟

ویتامین B12 به طور طبیعی در بدن تولید نمی شود، بنابراین باید از غذاهای حاوی این نوع ویتامین مصرف شود. برخی از بهترین منابع ویتامین B12 شامل گوشت گاو، مرغ، صدف، خرچنگ، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، تخم مرغ و غلات غنی شده است.