در پینترست به اشتراک بگذارید
رژیم کم کربوهیدرات دقیقا چیست؟ که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گتی ایماژ
  • یک مطالعه جدید مجدداً تحقیقات قبلی را تأیید می کند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به سطح قند خون و تری گلیسیرید کمک کند.
  • رژیم غذایی با کربوهیدرات کمتر نیز می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • با این حال، کارشناسان می گویند بسیاری از مطالعات مشخص نمی کنند که چه تعداد کربوهیدرات در روز یک رژیم کم کربوهیدرات را تشکیل می دهد.
  • افراد مبتلا به دیابت باید در مورد تعداد و نوع کربوهیدرات مصرفی با پزشک خود مشورت کنند.

تحقیقات همچنان از این ایده حمایت می کند که کاهش میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی شما یک هدف ارزشمند برای افراد مبتلا به دیابت است.

از طریق تلاش مشترک بیمارستان Bispebjerg، دانشگاه آرهوس و دانشگاه کپنهاگ، محققان اخیرا گزارش دادند که رژیم غذایی با کربوهیدرات کاهش یافته به سطح قند خون و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

این مطالعه شامل 28 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بود. آنها در مجموع به مدت 12 هفته تحت نظر قرار گرفتند: شش هفته یک رژیم غذایی سنتی با کربوهیدرات بالا و شش هفته یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کمتر.

رژیم کم کربوهیدرات همچنین حاوی پروتئین بالا، چربی متوسط ​​و کربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمی پایین تر بود.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا از کاهش وزن خودداری کنند تا اطمینان حاصل شود که هر گونه بهبودی که در سطح قند خون مشاهده می شود نتیجه مستقیم تغییرات تغذیه ای به جای بهبود بالقوه حساسیت به انسولین است.

دکتر Thure Krarup، پزشک ارشد بیمارستان در بیمارستان Bispebjerg و محقق اصلی این مطالعه، می‌گوید که از نتایج خرسند است زیرا سطح قند خون و A1C بهبود یافته است و چربی کبد ذخیره شده شرکت‌کنندگان نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

کراپ توضیح داد: “مطالعه ما این فرض را تایید می کند که یک رژیم غذایی با محتوای کربوهیدرات کاهش یافته می تواند توانایی بیماران را برای تنظیم سطح قند خونشان بهبود بخشد – بدون اینکه بیماران همزمان وزن خود را کاهش دهند.”

او افزود: «یافته‌های ما مهم هستند زیرا کاهش وزن را از معادله حذف کرده‌ایم. “مطالات گذشته نتایج متناقضی ارائه کرده اند و کاهش وزن در تعدادی از این مطالعات تفسیرهای پیچیده ای را به همراه داشته است.

کراپ می گوید گام بعدی ایجاد یک مطالعه بزرگتر و کنترل شده برای نشان دادن بیشتر اهمیت کاهش کربوهیدرات در درمان دیابت نوع 2 است.

اما جدیدترین تحقیقات او در مورد اینکه چند گرم کربوهیدرات باید بخورید و چه نوع خاصی از آنها در طول مطالعه حذف یا کاهش یافت مبهم است.

تحقیق در مورد رژیم های کم کربوهیدرات

سایر متخصصان دیابت که به طور مستقیم با افراد کار می کنند، خواندن این نوع مطالعات را با کمی نمک توصیه می کنند.

«مرد معمولی وقتی تیتر را می‌خواند چه می‌شنود؟ اینکه کلم بروکلی و سیب برای شما مضر هستند؟ جنیفر اوکما، RD، CDE، نویسنده یک مقاله مطالعه اخیر به Healthline در مورد عدم اینرسی بالینی در درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گفت.

اوکما می گوید که در حین کار تک به تک با مشتریان، مردم «کم کربوهیدرات» را می شنوند و بلافاصله تصور می کنند که به معنای «بدون کربوهیدرات» است و همه کربوهیدرات ها برای شما مضر هستند.

این دیدگاه آنها را در معرض محدودیت های ناپایدار و شکست اجتناب ناپذیر قرار می دهد.

Okemah تاکید می کند که این مطالعات باید کار بهتری را برای تعریف معنای واقعی “کم کربوهیدرات” انجام دهند.

آیا این یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات است؟ یا فقط پایین تره؟ تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. و اگر پایین‌تر باشد، از چه چیزی پایین‌تر است؟» او گفت.

نتایج مطالعه اخیر نیز او را شگفت زده نکرد.

مطمئناً شما تأثیر مثبتی بر قند خون خود خواهید داشت، زیرا به ناچار میزان کربوهیدرات‌های زباله را در رژیم غذایی خود کاهش می‌دهید، که همچنین تأثیر زیادی بر میزان چربی ذخیره شده در کبد از طریق بهبود وضعیت بدن شما دارد. تری گلیسیرید – که هم از گلوکز اضافی و هم از چربی اضافی در جریان خون شما تشکیل شده است.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک بیماری همراه شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. اگر نادیده گرفته شود، به راحتی می تواند منجر به تورم کبد، سرطان، نارسایی اندام ها و پانکراتیت شود.

چربی اضافی کبد اساساً کبد را خفه می کند. مثل زمانی است که به یک رستوران شیک می‌روید و فوای گراس را سفارش می‌دهید، جگر اردکی که دارای چربی بسیار بالایی است، زیرا آن اردک‌ها به طور هدفمند چاق شده‌اند و در واقع NAFLD ایجاد می‌کنند. اوکما توضیح داد که ما طعم آن را دوست داریم.

او گفت: «از طریق رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده و نوشیدنی‌های شیرین، ما خود را نسخه انسانی فوای گراس می‌سازیم.

ضرر بیشتر از خوب کردن؟

سایر تحقیقات اخیر، منتشر شده در ارتباطات طبیعت، نتایج متناقضی از یک رژیم غذایی “پرچرب” یا “نامتعادل” را گزارش می دهد، اما جزئیاتی در مورد ظاهر واقعی آن نوع رژیم غذایی ندارد.

این تحقیق از طریق موسسه تحقیقاتی بیمارستان عمومی تورنتو و بخش آسیب شناسی در شبکه بهداشت دانشگاه در تورنتو انجام شد.

در آن، محققان گفتند رژیم غذایی چرب بر سیستم ایمنی روده شما تأثیر منفی می گذارد و منجر به تولید پروتئین آنتی بادی به نام IgA می شود.

هلن لوک، محقق مؤسسه تورنتو و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «IgA به‌طور طبیعی توسط بدن ما تولید می‌شود و برای تنظیم باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند بسیار مهم است».

او گفت: “این به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می کند که به خنثی کردن باکتری های بالقوه خطرناکی که از تغییرات محیطی استفاده می کنند، مانند زمانی که رژیم غذایی نامتعادل یا چرب مصرف می کنیم، کمک می کند.”

سلول‌های IgA B نقش مهمی در تنظیم باکتری‌های مضری که در روده شما ایجاد می‌شوند و به طور کلی التهاب بازی می‌کنند.

همچنین التهاب نقش کلیدی در ایجاد دیابت و مقاومت کلی به انسولین دارد. با بهبود سطح IgA از طریق تغییر در رژیم غذایی، تحقیقات نشان می دهد که می تواند یک رویکرد موثر برای پیشگیری، معکوس کردن و درمان دیابت نوع 2 باشد.

دکتر دان وینر، دانشمند مؤسسه تورنتو و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «اگر ما بتوانیم این سلول‌های IgA B یا محصولات آن‌ها را تقویت کنیم، ممکن است بتوانیم نوع باکتری در روده را کنترل کنیم.

به خصوص آنهایی که بیشتر با التهاب و در نهایت مقاومت به انسولین مرتبط هستند. در آینده، این کار می‌تواند پایه‌ای برای نشانگرهای زیستی ایمنی جدید روده یا درمان‌های چاقی و عوارض آن، مانند مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 باشد.»

رژیم کتو در کجا مناسب است؟

رژیم های غذایی سخت کم کربوهیدرات عمدتا توسط دکتر ریچارد کی. برنشتاین، نویسنده کتاب «دکتر. راه حل دیابت برنشتاین.

او از رژیم های شدید کم کربوهیدرات – حتی به استثنای سبزیجات غیر نشاسته ای – به عنوان بخش مهمی از درمان دیابت حمایت می کند. او اغلب توسط جامعه پزشکی اخراج می شد.

در سال های اخیر رژیم کتو که شبیه به رژیم غذایی برنشتاین است، محبوبیت پیدا کرده است. مصرف کل کربوهیدرات 20 گرم کربوهیدرات خالص (یعنی پس از کم شدن فیبر رژیم غذایی) در روز را تشویق می کند.

نتیجه این است که بدن شروع به سوزاندن چربی بیشتر بدن برای سوخت می کند. این منجر به کتون هایی می شود که کل بدن می تواند به جای گلوکز برای سوخت استفاده کند.

اما Okemah نسبت به ارتکاب بیش از حد کامل به رژیم غذایی به این سختی در مصرف کربوهیدرات هشدار می دهد.

اوکما گفت: “بدن انسان سعی می کند از هر چیزی که می تواند گلوکز ایجاد کند.” این منبع اصلی سوخت است. و سیستم عصبی مرکزی شما به گلوکز نیاز دارد. همانطور که بسیاری از کتاب های رژیم کتوژنیک به شما می گویند، روی کتون ها کار نمی کند.

به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 متوجه خواهند شد که در طول رژیم کتو، همچنان به مقداری انسولین برای وعده های غذایی سرشار از پروتئین و چربی اما فاقد کربوهیدرات نیاز دارند. اگرچه، مقدار انسولین به طور کلی کمتر است.

یکی از مشتریان اوکما مرد میانسالی است که از رژیم کتوژنیک پیروی کرده است، نیاز به انسولین خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، اما همچنین با مه مغزی، ناتوانی در تمرکز و کمبود انرژی دست و پنجه نرم می کند. او از مزایای نیاز به انسولین و مدیریت قند خون خود قدردانی می کند و تغییرات انرژی را به عنوان بخشی از معامله می پذیرد.

اوکما گفت: “فیزیولوژی انسان در 10000 سال تغییر نکرده است.” ما به تلاش برای فریب دادن فیزیولوژی خود ادامه می دهیم. از نظر متابولیک، بله، شما می توانید با محروم کردن بدن از یک ماده مغذی کامل مانند کربوهیدرات، تغییراتی ایجاد کنید. اما هزینه اش چقدر است؟»

بسیاری از بیماران من تبلیغات رژیم کتوژنیک را در رسانه ها می بینند و آن را برای چند هفته یا چند ماه امتحان می کنند، و سپس می گویند: “اوه، این دردناک بود” و سپس به رفتارهای ضعیف قبلی در مورد غذا باز می گردند. خوردن کربوهیدرات های زباله بسیار فرآوری شده این مانند یک نوار لاستیکی است که کشیده می‌شود و وقتی آن را رها می‌کنید به عقب باز می‌گردد.»

کیفیت در مقابل کمیت

در عوض، Okemah می‌گوید تمرکز باید بر خوردن کربوهیدرات‌های با کیفیت بیشتر و کاهش کربوهیدرات‌های بسیار فرآوری‌شده، از جمله نوشیدنی‌های شیرین باشد.

او توضیح داد: «اگر بیماری دارم که می‌خواهد رژیم کتوژنیک داشته باشد، سعی می‌کنم از او حمایت کنم، اما همچنین سعی می‌کنم با افزودن سبزیجات سبز رنگ بیشتری مانند کلم بروکلی یا کلم بروکسل، آن را اصلاح کنند. شما به پری بیوتیک و پروبیوتیک از سبزیجات نیاز دارید. بیایید کل یک گروه غذایی را شیطان سازی نکنیم.»

با مشتریانی که به رژیم کتوژنیک درازمدت پایبند هستند، Okemah به دلیل کاهش شدید کربوهیدرات های فرآوری شده و معمولاً افزایش قابل توجه کلسترول LDL (بد) شاهد کاهش تری گلیسیرید است.

انجمن دیابت آمریکا اخیراً رژیم غذایی کم کربوهیدرات متشکل از تقریباً 40 درصد کالری روزانه از کربوهیدرات ها را تأیید کرده است – بسیار بالاتر از رژیم کتوژنیک.

با این حال، این سازمان تاکید می کند که هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد.

Okemah موافق است، و تاکید می کند که این موضوع به افراد مربوط می شود و ایجاد یک رژیم غذایی سالم تر است که آنها می توانند به طور ایده آل در طولانی مدت حفظ کنند، با تمرکز بیشتر بر کیفیت کربوهیدرات هایی که می خورند تا کمیت.

او توضیح داد: “من نمی خواهم بیمارانم از غذا بترسند.” اگر روی زمین رشد کند و شبیه کاری باشد که در زمان رشد روی زمین انجام داده است، احتمالاً برای شما مشکلی ندارد.

جینجر ویرا یک بیمار متخصص است که با دیابت نوع 1، بیماری سلیاک و فیبرومیالژیا زندگی می کند. کتاب های دیابت او را در آمازون پیدا کنید و با او در ارتباط باشید توییتر و یوتیوب.