در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان دریافتند که هر چه نوجوانان زمان بیشتری را در دستگاه ها صرف کنند، نوشیدنی های شیرین یا کافئین دار بیشتری مصرف می کنند. گتی ایماژ
  • به طور کلی، کودکان و نوجوانان کمتر نوشابه و نوشابه های انرژی زا می نوشند. اما کسانی که زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش می کنند، قند و کافئین بیشتری مصرف می کنند.
  • نوشیدن نوشیدنی های قندی یا کافئین دار می تواند خطر چاقی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.
  • محققان عادات 32000 دانش آموز را برای این مطالعه بررسی کردند.
  • به طور کلی، آنها دریافتند که مصرف نوشابه و نوشابه های انرژی زا در بین نوجوانان کاهش یافته است.

تحقیقات جدید نشان می دهد کودکان و نوجوانانی که زمان بیشتری را صرف تماشای تلویزیون یا استفاده از وسایل الکترونیکی می کنند، نوشابه های گازدار و انرژی زا بیشتری مصرف می کنند.

به گفته محققان، این افزایش مصرف شکر و کافئین، جوانان را در معرض خطر چاقی، دیابت، بد خوابی و سایر مشکلات سلامتی قرار می دهد.

در این مطالعه، محققان پاسخ بیش از 32000 دانش آموز در کلاس های 8 و 10 را مورد بررسی قرار دادند. نظارت بر آینده نظرسنجی برای سال های 2013 تا 2016. جدید مطالعه در 22 اکتبر در مجله PLoS ONE منتشر شد.

دکتر دیوید فاگان، نایب رئیس بخش اطفال در مرکز پزشکی کودکان کوهن در نیو گفت: «کودکانی که در مقابل وسایل الکترونیکی وقت می گذرانند، نسبت به کودکانی که روی صفحه نمایش خود تمرکز نمی کنند، نوشیدنی های شیرین شده با قند و نوشیدنی های کافئین دار بیشتری مصرف می کنند. هاید پارک، نیویورک، که در این تحقیق شرکت نداشت.

زمان تماشای صفحه با مصرف قند و کافئین مرتبط است

محققان دریافتند در سال 2016، بیش از 27 درصد از دانش آموزان بیش از 10 درصد کالری خود را از قندهای افزوده شده در نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا دریافت کردند. علاوه بر این، 21 درصد از دانش‌آموزان به دلیل مصرف این نوشیدنی‌ها، بیش از مقدار توصیه شده کافئین دریافت کردند.

استفاده بیشتر از وسایل الکترونیکی – به جز استفاده از کامپیوتر برای مدرسه – با مصرف بیشتر شکر و کافئین نیز مرتبط بود.

تلویزیون بیشترین تأثیر را داشت. به ازای هر ساعت اضافی در روز تلویزیون، دانش آموزان 32 درصد بیشتر از میزان مصرف قند توصیه شده و 28 درصد بیشتر از میزان مصرف کافئین توصیه شده فراتر می روند.

استفاده از تلفن همراه و رسانه های اجتماعی تأثیرات مشابه، اما کمتری بر مصرف کافئین و قند داشت. بازی های ویدیویی نیز تأثیر کمتری بر مصرف قند داشتند.

اما در کمال تعجب محققان، بازی های ویدئویی تاثیر کمی بر مصرف کافئین داشتند.

دکتر کاترین موریسون، نویسنده این مطالعه، پروفسور اطفال گفت: «با توجه به کمپین‌های بازاریابی که گیمرهای ویدیویی را هدف قرار می‌دهند، ما انتظار داشتیم ارتباط قوی‌تری بین مصرف کافئین از نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا نوشابه‌ها و استفاده از بازی‌های ویدیویی وجود داشته باشد، اما تلویزیون ارتباط قوی‌تری داشت.» دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو، کانادا، در یک خبر.

این یافته همچنین با تحقیقات قبلی که نشان می‌داد بازی‌های ویدیویی با مصرف بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا توسط جوانان مرتبط است، در تضاد است.

محققان می نویسند که این ممکن است به این دلیل باشد که بازی های ویدیویی نیاز به استفاده از یک یا هر دو دست دارند که خوردن و نوشیدن را محدود می کند. با این حال، تماشای تلویزیون می تواند یک فعالیت هندزفری باشد. کودکان و نوجوانان در حال تماشای تلویزیون نیز در معرض تبلیغات بسیاری برای نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند.

زمان تماشای صفحه نمایش و خوردن حواس پرت

نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، نوشابه‌های انرژی‌زا و آبمیوه‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر سلامتی داشته باشند، زیرا کالری‌هایی که به راحتی مصرف می‌شوند را فراهم می‌کنند.

دکتر بت نات، مدیر بخش پزشکی بیمارستان اطفال در کانکتیکات گفت: مدتی است که می‌دانیم مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و شیرین‌شده مصنوعی برای بزرگسالان و کودکان با چاقی و سایر پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند دیابت مرتبط است. کودکان و یک بیمارستان اطفال در بیمارستان دانبری و بیمارستان نوروالک.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی با برخی از بیماری‌های مزمن مرتبط با مصرف قند، مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند.

مصرف زیاد کافئین – که هم در نوشابه‌های گازدار و هم در نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد – می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی از جمله مشکل در خواب، سردرد، فشار خون بالا، درد قفسه سینه و سایر علائم داشته باشد.

اگر نوشابه یا نوشابه‌های انرژی‌زا را با تماشای صفحه نمایش ترکیب کنید، می‌توانید تاثیر قوی‌تری داشته باشید.

فاگان گفت: «این مفهوم کامل از خوردن حواس پرت است. وقتی با یک دستگاه الکترونیکی درگیر هستید – چه تلویزیون، یک بازی ویدیویی یا تبلت – واقعاً به غذاها یا نوشیدنی هایی که در دهان خود می ریزید توجه یا تمرکز نمی کنید.

اگرچه ممکن است برخی از والدین از خلاص شدن از شر وسایل الکترونیکی فرزندشان به طور کلی خوشحال باشند، اما این احتمالاً فروش سختی است.

«این دستگاه‌ها از بین نمی‌روند. فاگان گفت: جهان در قرن بیست و یکم اینگونه است. اما کودکان و نوجوانان باید حواسشان باشد که در حین استفاده از این وسایل چه غذاها و نوشیدنی هایی را در دهان خود می ریزند.

نات توصیه می کند که وقتی جوانان روی صفحه نمایش خود هستند، گزینه سالم تری مانند آب یا آب سلتزر شیرین نشده مصرف کنند.

عادات سالم تر در حال افزایش است؟

خبرهای خوبی در این مطالعه وجود داشت. محققان دریافتند که میانگین مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های گازدار برای مردان و زنان در طول دوره مطالعه کاهش یافته است.

نات گفت این روند “دلگرم کننده” است.

نات که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «امیدواریم این نشانه‌ای باشد که هم بزرگسالان و هم نوجوانان پیام اهمیت نوشیدن نوشیدنی‌های سالم را برای حفظ بدنی سالم دریافت می‌کنند.

او همچنین پیشنهاد می‌کند که والدین فرزندان خود را تشویق کنند تا در فعالیت‌های بدنی منظم شرکت کنند تا زمان بی‌تحرکی صفحه نمایش را جبران کنند.

این با چیزی مطابقت دارد که فاگان آن را قانون 5-2-1-0 برای تشویق عادات سالم در کودکان می نامد:

  • 5 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز
  • 2 ساعت تماشای صفحه نمایش یا کمتر در روز
  • ۱ ساعت یا بیشتر فعالیت بدنی در روز
  • 0 نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز