در پینترست به اشتراک بگذارید
پایان زمان تابستانی به معنای روزهای کوتاه تر، نور خورشید کمتر و برای برخی، افزایش خطر افسردگی فصلی است. گتی ایماژ
  • اکثر مناطق ایالات متحده وقت تابستانی را رعایت می کنند.
  • بسیاری از افراد در پاییز و زمستان مستعد افسردگی فصلی هستند.
  • تحقیقات نشان می دهد که وقت تابستانی می تواند علائم افسردگی فصلی را برای برخی افراد افزایش دهد.

اکثر مناطق ایالات متحده آنچه را که به عنوان ساعت تابستانی شناخته می شود رعایت می کنند. هر سال، از دومین یکشنبه ماه مارس شروع می شود، ساعت ها یک ساعت جلوتر تنظیم می شوند. سپس، در اولین یکشنبه ماه نوامبر، آنها یک ساعت به زمان استاندارد تنظیم می شوند.

از زمان تصویب آن توسط کنگره در سال 1918، مناقشات مداومی در مورد ساعت تابستانی وجود دارد. برخی استدلال می کنند که مصرف انرژی را کاهش می دهد و اقتصاد را بهبود می بخشد. برخی دیگر می گویند که مشکلات بالقوه سلامتی و ایمنی مانند افزایش خطر حملات قلبی یا تصادفات رانندگی وجود دارد.

با این حال، یک نگرانی در حال ظهور، اثرات آن بر اختلالات خلقی، مانند افسردگی فصلی است.

افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی نوعی اختلال خلقی است که عمدتاً در زمان خاصی از سال رخ می دهد.

معمولاً افراد در طول ماه های پاییز و زمستان افسردگی فصلی دارند. با این حال، افرادی هستند که نوعی افسردگی فصلی دارند که در ماه های بهار و تابستان رخ می دهد.

کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) یک کتاب راهنمای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت روانی است که برای تشخیص اختلالات روانی مانند افسردگی فصلی استفاده می کنند.

نام DSM-5 برای این بیماری “اختلال افسردگی اساسی با الگوی فصلی” است. همچنین معمولاً به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می شود.

طبق DSM-5، افسردگی فصلی شامل علائمی مانند:

  • احساس غمگینی یا افسردگی
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • خوردن بیشتر به خصوص کربوهیدرات ها
  • بیش از حد خوابیدن
  • کمبود انرژی یا احساس خستگی
  • احساس بیقراری یا کندی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • داشتن مشکل در تصمیم گیری یا تمرکز
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی

افراد مبتلا به افسردگی فصلی هر ساله از الگوی یکسانی پیروی می کنند، در طول پاییز و زمستان (یا بهار و تابستان) احساس افسردگی می کنند، اما در بقیه سال احساس خوبی دارند.

اگر حداقل 2 سال متوالی این الگو را تجربه کرده اید، ممکن است افسردگی فصلی داشته باشید.

علت افسردگی فصلی چیست؟

بدن ما دارای یک ساعت درونی یا ریتم شبانه روزی است که ما را در دوره های روزانه خواب و بیداری به چرخه می اندازد.

ساعت بدن ما بر اساس قرار گرفتن در معرض نور خورشید تنظیم می شود. هنگامی که نور وارد چشم ما می شود، این پیام را به مغز ما می فرستد که زمان بیدار شدن است. وقتی هوا تاریک است، یک سیگنال هورمونی به مغز ما ارسال می شود که زمان خواب فرا رسیده است.

در طول پاییز و زمستان، زمانی که روزها کوتاهتر هستند، ساعت بدن ما ممکن است به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید دچار اختلال شود. این می تواند منجر به علائمی شود که ما به عنوان افسردگی فصلی می شناسیم.

ساعت تابستانی چگونه بر افسردگی فصلی تأثیر می گذارد؟

افرادی که افسردگی فصلی را تجربه می کنند، در حال حاضر مستعد اختلال در ساعت بدن خود هستند. تصور می‌شود که تغییرات زمان می‌تواند با ایجاد اختلال در ساعت بدن، افسردگی را بدتر کند.

به نظر می رسد تحقیقات نشان می دهد که این درست است. مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شد نشان داد که در طول تغییر از تابستان به ساعت استاندارد، 11 درصد افزایش در دوره های افسردگی وجود دارد.

دکتر جین تیمونز-میچل، دانشیار بالینی روانشناسی در بخش روانپزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو، در مورد اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، توضیح داد: «تصور بر این است که وقتی غروب آفتاب زودتر باشد، برخی از فعالیت‌های ما را مختل می‌کند. عملکردهای بدن.”

او افزود: “ریتم شبانه روزی یا چرخه 24 ساعته که به ما کمک می کند زمان خواب، بلند شدن و غذا خوردن را تنظیم کنیم، از بین می رود.” “عملکرد خوب برای سلامتی و سلامت روان به تنظیم این فرآیند بستگی دارد.”

دکتر هانه هافمن، استادیار علوم دامی در دانشگاه ایالتی میشیگان، گفت که اثرات نامطلوب در طول تغییر زمان بهار «در درجه اول ناشی از کمبود خواب است که باعث خستگی می شود. تغییر در زمان باعث عدم تطابق بین سیستم زمان‌بندی بدن ما و انتظارات اجتماعی می‌شود، مانند اینکه باید یک ساعت زودتر به محل کار برسیم.

نکاتی برای کاهش خطر ابتلا به افسردگی فصلی

تیمونز میچل و هافمن چهار نکته زیر را برای کاهش خطر ابتلا به افسردگی فصلی ارائه می دهند:

  1. درمان را زود شروع کنید. هافمن می گوید نور درمانی می تواند افسردگی فصلی را هم درمان کند و هم از آن پیشگیری کند. قبل از بروز علائم شروع به استفاده از آن کنید.
  2. در صورت امکان، زمانی که بیشتر مستعد افسردگی هستید، به مکان های آفتابی تر سفر کنید. تیمونز-میچل خاطرنشان می کند که در برخی کشورها مانند نروژ، که افسردگی فصلی رایج است، مردم اغلب به مناطق آفتابی تر، مانند ریویرای فرانسه، به عنوان درمانی برای افسردگی فصلی سفر می کنند.
  3. بیرون بروید و زیر نور آفتاب صبحگاهی راه بروید. هافمن بیان می کند که حداقل یک ساعت پیاده روی زیر نور خورشید می تواند جایگزین مفیدی برای نور درمانی باشد. (فقط حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.)
  4. در صورت نیاز از درخواست کمک نترسید. هافمن گفت: “بسیاری از مردم SAD را تجربه می کنند، و شما نباید در مورد آن خجالت بکشید یا از صحبت کردن در مورد آن با دوستان، خانواده و PCP خود بترسید.”

چه زمانی به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید

طبیعی است که گاهی اوقات احساس خستگی یا کبودی کنید.

با این حال، اگر برای روزها احساس ضعف می کنید و به نظر نمی رسد انگیزه ای برای انجام کارهایی که معمولاً از آن لذت می برید پیدا کنید، کلینیک مایو توصیه می کند که از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کمک بگیرید.

اگر متوجه تغییراتی در خواب و اشتهای خود می‌شوید، برای آرامش خود از الکل استفاده می‌کنید یا در مورد خودکشی فکر می‌کنید، این امر به ویژه مهم است.

درمان افسردگی فصلی

چندین گزینه موثر برای درمان افسردگی فصلی وجود دارد، از جمله داروها، روان درمانی و نور درمانی.

داروها

بر اساس موسسه ملی سلامت روانیک نوع داروی ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) می تواند برای درمان افسردگی فصلی استفاده شود.

SSRIها شامل داروهایی مانند فلوکستین (پروزاک)، سرترالین (زولوفت) و سیتالوپرام (سلکسا) هستند.

نوع دیگری از دارو به نام بوپروپیون (Wellbutrin) نیز برای درمان افسردگی فصلی مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

روان درمانی

روان درمانی همچنین می تواند افسردگی فصلی را درمان کند. به طور خاص، یک نوع روان درمانی به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) مفید است.

CBT شامل کمک به افراد در شناخت افکار منفی و جایگزینی آنها با افکار مثبت است.

انطباق ویژه ای از CBT به نام CBT-SAD تکنیکی به نام فعال سازی رفتاری را به تکنیک های معمول CBT اضافه می کند.

فعال‌سازی رفتاری شامل کمک به افراد برای یافتن فعالیت‌هایی است که دوست دارند و به آنها کمک می‌کند بهتر با زمستان کنار بیایند.

نور درمانی

نور درمانی روش دیگری است که می تواند افسردگی فصلی را درمان کند.

نور درمانی شامل نشستن در مقابل جعبه نور هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید.

جعبه‌های نوری نوری را منتشر می‌کنند که شبیه چیزی است که شما معمولاً از نور طبیعی صبحگاهی خورشید دریافت می‌کنید. این کار ساعت بدن شما را تنظیم مجدد می کند و علائم شما را اصلاح می کند.

نور منتشر شده توسط جعبه های نور بسیار متفاوت از نورپردازی معمولی داخلی است. این کالیبره شده است تا شدت و فرکانس صحیح نور مورد نیاز برای تنظیم مجدد ساعت بدن را در اختیار شما قرار دهد.

جعبه‌های نور نیز برای فیلتر کردن پرتوهای مضر فرابنفش طراحی شده‌اند.