شما باید تاثیر اختلالات خواب بر سلامتی خود را بدانید


مشارکت کننده: پریاش سریواستاوا

یک مقدمه

اختلالات خواب بسیار رایج شده است ، به ویژه پس از شیوع همه گیری کووید -19 در سال 2020. وقتی صحبت از همه گیری می شود ، ترس از عفونت عامل اصلی افزایش اختلالات خواب است. با این حال ، به طور کلی ، افراد به دلیل عوامل مختلف اجتماعی مانند فشار کاری ، مسائل خانوادگی و مشکلات مالی و اقتصادی ، به سختی می توانند بخوابند که منجر به اختلال در خواب می شود.

مطالعه انجام شده توسط AIIMS Rishikesh نشان داد که نسبت افرادی که در کمتر از 30 دقیقه به خواب می روند به دلیل خاموش شدن از 79.4 درصد به 56.6 درصد کاهش یافته است. محققان همچنین افزایش چشمگیری در نسبت افرادی که بیش از 60 دقیقه به خواب زمان بردند ، از 3.8 درصد به 16.99 درصد نشان دادند.

حقیقت: هند با میانگین 7 ساعت خواب ، پس از ژاپن با میانگین 6 ساعت و 47 دقیقه خواب ، دومین کشور کم خواب است.

برای یافتن راه حلی برای این مشکل ، ابتدا باید علت بیماری های قبل از همه گیری و پس از بیماری همه گیر ، علائم اختلالات خواب و عوارض کلی سلامت بسیاری از بیماری های مرتبط با کم خوابی را بشناسید.

رمزگشایی اختلالات خواب

برخی از شایع ترین علل اختلالات خواب عبارتند از:

  • با توجه به فرهنگ مدرن کار از خانه ، بسیاری تمایل دارند چند دقیقه قبل از ساعت کار از خواب بیدار شده و مستقیم سر کار بنشینند. خواب بیش از حد یا کم خوابی بسته به تعداد ساعاتی که می خوابید می تواند شانس ابتلا به اختلالات خواب را افزایش دهد.
  • استفاده از ابزارها یکی از دلایل اصلی اختلال در الگوهای خواب است. نور آبی ساطع شده توسط دستگاه ها (تلفن های هوشمند ، لپ تاپ ، تبلت و غیره) مغز شما را هوشیار نگه می دارد و با توقف تولید ملاتونین مناسب ، چرخه خواب را مختل می کند.
  • افزایش رقابت همچنین منجر به افزایش سطح استرس و اضطراب می شود که منجر به قطع چرخه خواب می شود.
  • افزایش رقابت و استرس در محل کار ، سطح استرس و اضطراب را افزایش می دهد و در نتیجه چرخه خواب مختل می شود.
  • عادات بد زندگی مانند مصرف زیاد الکل یا کافئین و فعالیت بدنی اندک یا بدون فعالیت ، همچنین چرخه خواب را به خطر می اندازد.

انواع مختلف اختلالات خواب چیست؟

بی خوابی به مشکل مداوم افتادن یا خوابیدن اشاره دارد. این معمولاً به دلیل عادات بد خواب ، افسردگی ، اضطراب ، عدم ورزش ، بیماریهای مزمن و حتی برخی داروها ایجاد می شود. بی خوابی می تواند منجر به عوارضی مانند مشکلات تمرکز ، تحریک پذیری و افزایش ناخواسته وزن شود. همچنین می تواند بر کار شما در دفتر تأثیر منفی بگذارد.

این یک بیماری جدی است که باعث ایجاد مشکلات تنفسی در هنگام خواب می شود زیرا بدن شما اکسیژن کمتری را استنشاق می کند و در نتیجه باعث تنگی نفس می شود. همچنین ممکن است به دلیل پایین بودن سطح اکسیژن در میانه ساعات خواب از خواب بیدار شوید. دو نوع بی خوابی وجود دارد:

    • آپنه خواب: در این حالت ، جریان هوا به داخل ریه ها به دلیل تنگ شدن مجاری تنفسی مسدود می شود
    • آپنه خواب مرکزی: در این حالت ، مشکلی در ارتباط بین مغز و ماهیچه های کنترل کننده تنفس وجود دارد.

این یک اختلال خواب است که منجر به رفتارهای بدنی غیر ارادی هنگام خواب می شود. به عنوان مثال: راه رفتن در خواب ، صحبت در خواب ، ناله ، کابوس ، شب ادراری ، دندان قروچه ، دندان قروچه.

سندرم پای بی قرار (RLS) شرایطی است که در آن شما تمایل شدید به حرکت دادن پاها یا احساس سوزن سوزن شدن در پاها احساس می کنید. اگرچه می توانید این علائم را در طول روز تجربه کنید ، اما در شب بیشتر مشاهده می شود.

این وضعیتی است که در آن شما به طور ناگهانی دچار خواب می شوید. به عبارت دیگر ، نارکولپسی می تواند شما را بسیار خسته کند و بدون هشدار به خواب بروید.

اکنون که عوامل محرک و انواع اختلالات خواب را می دانید ، به خواندن ادامه دهید تا با علائم آنها آشنا شوید

علائم اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی از شایع ترین مشکلات در سراسر جهان است. در اینجا برخی از علائم باید مراقب باشید:

    • مشکل در به خواب رفتن یا بیدار ماندن
    • تمام روز خسته
    • انگیزه قوی برای چرت زدن در تمام طول روز
    • تغییر در الگوهای تنفس
    • آماده شدن برای تغییر وضعیت خواب هنگام خواب
    • تغییرات ناخواسته در چرخه خواب و بیداری
    • تحریک پذیری و اضطراب
    • عدم تمرکز و عملکرد ضعیف در محل کار ، دانشگاه یا مدرسه
    • افسردگی
    • افزایش وزن ناخواسته

علیرغم این واقعیت که اختلالات خواب بسیار رایج است ، باید توجه داشت که عدم درمان این بیماری می تواند منجر به بسیاری از عوارض سلامتی شود که شامل موارد زیر است:

کم خوابی می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد که بر سلامت قلب شما تأثیر می گذارد. این حالت فشار خون بالا یا فشار خون بالا نامیده می شود و می تواند منجر به علائمی مانند درد شدید قفسه سینه ، سردرد ، اضطراب و تنگی نفس شود.

کم خوابی سطح کورتیزول و هورمون استرس را افزایش می دهد و منجر به اضطراب ، ناامیدی و فشار این منجر به خوردن احساسی یا الگوهای غذایی نامناسب می شود که منجر به چاقی می شود. معده شما هورمونی به نام گرلین ترشح می کند که با کم خوابی طولانی مدت ارتباط دارد. اگر مقدار زیادی گرلین وجود داشته باشد ، احساس گرسنگی می کنید و غذای بیشتری می خورید و بنابراین چاق می شوید.

بخشی از مغز که ریتم شبانه روزی را کنترل می کند ، هورمون های تولید مثل نیز تولید می کند. خواب منظم کمتر از 7 ساعت در شب سطح تستوسترون را کاهش می دهد مردان هورمون هایی که باعث تخمک گذاری می شوند زنانبه

خواب به مغز کمک می کند تا خاطرات را شکل داده و افکار را سازماندهی کند. کمبود خواب می تواند با از بین رفتن سلامت مغز منجر به از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت شود.

راههای طبیعی برای بهبود چرخه خواب

یک چرخه خواب سالم برای سلامت عمومی شما ضروری است و شما می توانید با ایجاد تغییرات کوچک و سالم در سبک زندگی خود به راحتی به آن برسید. این شامل:

    • تدبر
    • یوگا
    • ورزش منظم (شدید و سخت)
    • ماساژ بگیرید
    • حداقل 30 دقیقه قبل از خواب نوردهی را محدود کنید
    • با رژیم غذایی سالم شروع کنید
    • شکر کمتری بخورید

آخرین افکار

نادیده گرفتن میل بدن برای خواب در حال حاضر به دلیل میزان استرس و میزان کاری که انجام می دهید معمول است. اگرچه به طور کلی اثرات مضر محرومیت از خواب نادیده گرفته می شود که ممکن است تأثیر جدی بر سلامتی شما نگذارد ، اما چرخه نامنظم خواب می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود همانطور که در بالا ذکر شد. با این حال ، شما می توانید به راحتی چرخه خواب خود را با ایجاد تغییرات کوچک اما بسیار م inثر در شیوه زندگی خود بهبود بخشید.

اگر عوارض سلامتی حتی پس از تغییر شیوه زندگی همچنان ادامه داشت ، توصیه می کنیم برای مدیریت این بیماری به دنبال تشخیص زودهنگام و مراقبت های پزشکی باشید.

آیا این وبلاگ به شما در زمینه سوالات مربوط به اختلالات خواب کمک کرد؟ در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید و برای هر گونه سوال دیگر با ما تماس بگیرید.

همین امروز برای بررسی سلامت کامل بدن خود رزرو کنید!

این پست قبلاً 3 بار خوانده شده است!



دیدگاهتان را بنویسید