نسخه جدید رژیم کتو قول می دهد که پیروی از آن آسان باشد، اما کارشناسان چندان مطمئن نیستند.

در پینترست به اشتراک بگذارید
رژیم کتو بر محدود کردن کربوهیدرات ها به نفع مصرف چربی بیشتر از پروتئین تمرکز دارد. گتی ایماژ

مفهوم رژیم کتو به اندازه کافی آسان به نظر می رسد.

کربوهیدرات بسیار کم و چربی بیشتری نسبت به پروتئین مصرف کنید.

واقعیت، حداقل برای برخی از رژیم‌های کتو، این است که رژیم «ساده» در واقع شامل مقدار زیادی محاسبه، استراتژی و مذاکره است.

صرفاً اینکه رژیم کتو را یک رژیم کم کربوهیدرات بنامیم، تاکید بر چربی را کاملاً از دست می دهد. تمرکز چربی همان چیزی است که کتو را از سایر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات از جمله رژیم اتکینز متمایز می کند.

رژیم کتو از شما می خواهد که کمتر از 5 درصد از کالری روزانه خود را از کربوهیدرات مصرف کنید. این مقدار برای اکثر افراد حدود 20 تا 50 گرم کربوهیدرات است.

مقدار باقیمانده کالری شما باید 60 تا 90 درصد چربی و 10 تا 3 0 درصد پروتئین باشد.

اما اگر بتوانید از ریزمدیریت درشت مغذی های خود صرف نظر کنید و به جای آن فقط بر روی تعداد کربوهیدرات تمرکز کنید، چه؟

این مفهومی است که در پس “کتو تنبل” قرار دارد، رویکردی به رژیم کتو که توجه کنجکاوهای کتو و حتی برخی از رژیم‌های کتو متعهد را به خود جلب کرده است.

کتو تنبل چیست؟

آلیسون نات، MS، RDN، CSSD، متخصص تغذیه در نیو گفت: رایج‌ترین تعریف کتو تنبل این است که روزانه بیش از 20 گرم کربوهیدرات مصرف نکنید، بدون شمارش کالری یا ردیابی سایر درشت مغذی‌ها، پروتئین و چربی. شهر یورک.

او گفت: «از لحاظ تئوری، این برای کسانی که از ردیابی هر لقمه غذایی که به دهانشان می‌رود لذت نمی‌برند، عالی به نظر می‌رسد، اما بعید است که منجر به حالت متابولیک موسوم به کتوز شود».

کتوز فرآیندی است که زمانی رخ می دهد که بدن استفاده از ذخایر گلیکوژن (کربوهیدرات) را برای انرژی متوقف می کند و به جای آن شروع به سوزاندن چربی می کند. در کتوز، بدن چربی هایی را که می خورید به اضافه چربی هایی که ذخیره کرده اید می سوزاند. کتوز برای رژیم کتو و فواید کاهش وزن آن بسیار حیاتی است.

اما کتوز به آسانی کنار گذاشتن کربوهیدرات ها برای وادار کردن چربی سوزی نیست. بله، کربوهیدرات ها منبع مستقیم گلوکز برای انرژی هستند. بدون آنها بدن شما به منبع انرژی دیگری نیاز خواهد داشت.

پروتئین، اگر مراقب نباشید، می تواند در فرآیندی به نام گلوکونئوژنز به منبع گلوکز تبدیل شود. این می تواند ناقوس مرگ برای مفهوم کتو تنبل باشد.

میشل شاپیرو، MS، RD، یک متخصص گفت: “پروتئین یک پاسخ انسولین زایی دارد، به این معنی که خوردن پروتئین بیش از حد در رژیم کتوژنیک در واقع می تواند باعث شود بدن به جای کتون از گلوکز برای سوخت استفاده کند و در نتیجه فرد را از کتوز خارج کند.” متخصص تغذیه ثبت شده در شهر نیویورک.

وی افزود: اگر درشت مغذی‌ها متعادل نبوده و زمان‌بندی مواد مغذی یعنی هنگام خوردن وعده‌های غذایی به شدت تنظیم نشود، به احتمال زیاد رژیم کتوژنیک به درستی انجام نمی‌شود و باعث می‌شود فرد احساس گرسنگی شدید کند.

مشکلات احتمالی کتو تنبل

ممکن است گرسنه باشید

چربی بسیار سیر کننده است. همچنین نسبت به سایر درشت مغذی ها کالری بیشتری دارد و کندتر هضم می شود.

اما اگر به اندازه کافی چربی دریافت نمی کنید و به دلیل مصرف بیش از حد پروتئین در کتوز قرار ندارید، می توانید بدن را در حالت برزخ انرژی رها کنید.

شاپیرو گفت: «اگر مصرف پروتئین و کربوهیدرات مدیریت نشود، ممکن است فردی که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کند دچار کتوز نشود و کاملاً احساس کمبود و گرسنگی کند.

اگر بدن چربی نمی سوزاند یا کربوهیدرات برای سوخت، ممکن است چیزی نسوزاند. انتقال چربی سوزی مهمترین مؤلفه در رژیم کتو است و اگر به طور کامل انجام نشود، مختل می شود.

شما روی کیفیت تمرکز نمی کنید

شاپیرو گفت: «رژیم کتو جدید بر کیفیت چربی تمرکز دارد.

او توضیح داد: «غذاهایی که در رژیم‌های کتو قدیمی‌تر تبلیغ می‌شد، سرشار از روغن‌های گیاهی مملو از چربی‌های التهابی امگا 6 و گوشت‌های فرآوری‌شده بودند. رژیم‌های کتو جدید بر منابع چربی با کیفیت بالا که از چربی‌های امگا 3، چربی‌های تک غیراشباع، روغن MCT و سایر منابع پروتئین حیوانی سالم ارگانیک و تغذیه‌شده با علف به دست می‌آیند، تمرکز دارند.

شاپیرو می گوید که این تمایزی است که ارزش تفاوتش را دارد. چربی‌های کم‌کیفیت اغلب پیش‌التهاب تلقی می‌شوند. شاپیرو می‌گوید، برخی التهاب را «علت اصلی هر بیماری» می‌دانند.

چربی می تواند آن را کاهش دهد یا آن را تقویت کند، بنابراین کیفیت غذا بسیار مهم است. او افزود: خوردن یک دسته از گوشت های فرآوری شده و روغن های گیاهی مطمئناً مردم را از سلامتی دور می کند.

خوردن کالری خیلی کم آسان است

تقریباً همه رژیم‌ها متکی به این هستند که رژیم‌گیرنده کالری کمتری برای کاهش وزن می‌خورد. اما خوردن کالری خیلی کم می تواند باعث شود که این عدد روی ترازو بماند.

نات گفت: «کالری در این رژیم و هر رژیم غذایی دیگری در این زمینه بسیار مهم است. “اول، خوردن کالری کافی برای رفع نیازهای شما و در عین حال کاهش وزن به رژیم غذایی کمک می کند تا در دراز مدت پایدارتر شود، اگر کاهش وزن هدف باشد.”

نات افزود: «ثانیاً، کاهش بیش از حد کالری کل می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، صرف نظر از نسبت درشت مغذی‌ها. تغییر نسبت درشت مغذی ها به میزان قابل توجهی می تواند بر علائم گرسنگی یا سیری تأثیر بگذارد و بدون ردیابی کل کالری دریافتی، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا نیازهای خود را برآورده می کنید یا خیر ندارید.

ممکن است سایر مواد مغذی حیاتی را از دست بدهید

بسیاری از غذاهای گیاهی غنی از کربوهیدرات در رژیم کتو مجاز نیستند. میوه ها و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند مارچوبه، کلم بروکسل و گل کلم به عنوان منابع اولیه پلی فنول ها و آنتی اکسیدان ها باقی می مانند.

مطمئناً مکمل ها می توانند کمک کننده باشند. اما یک رژیم غذایی کتو متعادل می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را نیز فراهم کند. کتو تنبل ممکن است کمبود داشته باشد.

نات گفت: «در یک برنامه رژیم غذایی کتوژنیک سخت که توسط یک متخصص تغذیه ثبت شده یا سایر متخصصان پزشکی ایجاد شده است، احتمال بیشتری وجود دارد که تمام نیازهای غذایی ضروری خود را برآورده کنید.

مانند هر رژیم دیگری، این رژیم باید بر اساس نیازهای فردی شما تنظیم شود، به همین دلیل بسیار مهم است که با یک متخصص کار کنید تا بدانید چه رژیمی برای شما بهترین است.

خط پایین

کارشناسان موافقند که اگر می‌خواهید با پیروی از رویکرد تنبلی به کتو پایبند باشید، بسیار مهم است که بر کیفیت غذایی که می‌خورید نیز تأکید کنید.

کتو کثیف، که شامل خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده سازگار با کتو، از جمله فست فود (بدون نان یا سیب زمینی سرخ شده)، اغلب به دلیل رویکرد ناسالم آن مورد تمسخر قرار می گیرد. کتو تنبل در برخی از محافل کتو نیز به تمسخر محدود می شود.

آنتونی گاستین، بنیانگذار و مدیر عامل پرفکت کتو، گفت: مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که کیفیت غذا به اندازه اندازه گیری درشت مغذی های شما مهم است.

مهم نیست که چه نوع رژیمی دارید. خوردن غذای واقعی مهم ترین و با ارزش ترین کاری است که می توانید از نظر تغذیه ای برای خود انجام دهید.

اما، مانند کتو کثیف، کتو تنبل می‌تواند یک شکل مقدماتی از رژیم غذایی باشد که به افراد کمک می‌کند از شیوه‌های قدیمی غذا خوردن به شیوه‌ای که ریشه محکمی در استانداردهای رژیم کتو دارد – همه آن‌ها، حتی با شمارش کل چربی و پروتئین، تبدیل شوند.

رژیم کتوژنیک ممکن است برای برخی از افرادی که تحت مراقبت یک متخصص تغذیه ثبت شده یا متخصص پزشکی در یک محیط درمانی هستند مفید باشد، اما انتخاب گیلاس از برنامه‌ای که دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه دارد – به دلایل علمی – در این رژیم ایده‌آل نخواهد بود. نات گفت: بلند مدت.

او گفت: «به عبارت دیگر، افزودن کره به قهوه، بیکن به بشقاب، و حذف میوه‌ها و حبوبات از رژیم غذایی بدون در نظر گرفتن الگوی غذایی خود، تأثیر مثبتی بر سلامتی شما نخواهد داشت.» .