در پینترست به اشتراک بگذارید
طبق یک مطالعه جدید، قرص‌های روغن ماهی و مکمل‌های ویتامین D ممکن است به سلامت شما کمک کنند. گتی ایماژ
  • یک مطالعه جدید نشان می دهد مکمل های روغن ماهی ممکن است به کاهش خطر یک رویداد قلبی عروقی مانند حمله قلبی کمک کند.
  • به نظر می رسد مکمل های ویتامین D خطر حمله قلبی را کاهش نمی دهند، اما خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.
  • نویسندگان می گویند خوردن ماهی به جای مصرف مکمل ممکن است به همان اندازه موثر باشد.

بر اساس تحقیقی در سال 2017، سرطان و بیماری قلبی دو عامل اصلی مرگ و میر در میانسالان هستند. گزارش توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC).

با این حال، مطالعه ای به نام آزمایش ویتامین D و امگا 3 (VITAL) نشان می دهد که ویتامین D و روغن ماهی ممکن است نقش مهمی در کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها داشته باشند.

نتایج این هفته در نشست سالانه انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) در شیکاگو ارائه خواهد شد.

روغن ماهی برای مدت طولانی با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است

VITAL یک مطالعه تحقیقاتی در حال انجام بر روی حدود 26000 مرد و زن آمریکایی است. در حال بررسی این موضوع است که آیا مصرف مکمل های غذایی روزانه ویتامین D-3 (2000 IU) یا اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی عروقی (CVD) را در افرادی که سابقه این شرایط را ندارند کاهش می دهد یا خیر.

اعتقاد بر این بود که روغن ماهی برای پیشگیری از CVD مفید است. دکتر Sreenivas Gudimetla، متخصص قلب و عروق در تگزاس گفت: این بر اساس اصول رژیم غذایی مدیترانه ای است که سرشار از ماهی های چرب خاص مانند سالمون و ماهی خال مخالی و آجیل های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع، به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 است. گروه پزشکان سلامت فورت ورث و تگزاس که با این مطالعه مرتبط نیستند.

محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های اسید چرب امگا 3 (روغن ماهی) مصرف می‌کردند به طور قابل‌توجهی خطر حمله قلبی را کاهش دادند. یافته ها همچنین نشان می دهد که بیشترین فایده در افرادی بود که کمتر از 1.5 وعده ماهی در هفته می خوردند.

فکر می‌کنم بالاخره در مورد مکمل‌های ویتامین D و امگا 3 به نتایجی می‌رسیم، اما می‌خواهم بگویم که این یک پاسخ «یک اندازه» نیست. دکتر جوآن مانسون، مدیر کارآزمایی VITAL، پروفسور، مردم باید درک کنند که برخی از افراد بیشتر از دیگران سود می برند و اگر ماهی کم مصرف کنند، احتمالاً از امگا 3 موجود در روغن ماهی سود می برند. پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و رئیس پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، به Healthline گفت.

ویتامین D: تاثیری بر قلب ندارد اما مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می دهد

در حالی که مکمل‌های ویتامین D حوادث مهم CVD یا بروز سرطان را کاهش ندادند، با کاهش قابل‌توجهی در کل مرگ و میر ناشی از سرطان در بین افراد مورد آزمایش برای حداقل 2 سال همراه بود.

دکتر برندی ویلیامز، متخصص قلب در تگزاس هلث استفنویل و گروه پزشکان سلامت تگزاس گفت: “هیچ ویتامینی نمی تواند از پیشرفت بیماری قلبی جلوگیری کند، بنابراین کاهش سایر عوامل خطر مانند کلسترول، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و دیابت بسیار مهم است.”

اما بر اساس یافته های این کارآزمایی، برای کسانی که مکمل ویتامین D مصرف کردند و به سرطان مبتلا شدند، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان 25 درصد کمتر بود. محققان این اثر کاهش مرگ ناشی از سرطان را از طریق متاآنالیزهای اخیر آزمایشات قبلی ویتامین D تأیید کردند.

اضافه وزن هیچ فایده ای نداشت، مصرف متوسط ​​آن بهترین است

منسون گفت، در حالی که ویتامین D با کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان همراه بود، این مزیت تنها در افراد دارای وزن متوسط ​​مشاهده شد و نه شرکت‌کنندگان با اضافه وزن یا چاقی.

برای دریافت مکمل ویتامین D، ما توصیه می کنیم که تحقیقات بیشتری در مورد کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان برای درک بهتر آن انجام شود. ما فکر می‌کنیم که پیگیری طولانی‌مدت آزمایش VITAL حیاتی خواهد بود.»

او هشدار داد که در این مرحله، تغییر دستورالعمل‌های ویتامین D را توصیه نمی‌کند، اما هیچ نگرانی ایمنی واضحی با مصرف متوسط ​​حدود 2000 IU در روز وجود ندارد.

«کسانی که قبلاً مکمل‌های ویتامین D مصرف می‌کنند ممکن است تا زمانی که مگادوز مصرف نمی‌کنند، دوزهای بسیار بالاتر از مقداری که در حال حاضر بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود – تا 4000 IU در روز، به این کار ادامه دهند.»

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

او تاکید کرد که تحقیقات بیشتری برای کشف اینکه دقیقا چه جمعیتی بیشترین سود را از مکمل‌ها خواهند برد، مورد نیاز است.

منسون گفت: «این الگو تعادل پیچیده‌ای از مزایا و خطرات را برای هر مداخله نشان می‌دهد و به نیاز به تحقیقات بیشتر برای تعیین اینکه چه کسی به احتمال زیاد از این مکمل‌ها سود می‌برد، اشاره می‌کند. بنابراین آنچه که ما در این مرحله از نظر غذای آماده می‌گوییم این است که برای روغن ماهی، مصرف آن توصیه‌ای برای کل جمعیت نیست.

“به طور کلی، ما توصیه می کنیم مصرف ماهی را حداقل به دو وعده در هفته افزایش دهیم، اما در افرادی که ماهی مصرف نمی کنند به دلیل اینکه آن را دوست ندارند یا آلرژی دارند، می توانند از مکمل های امگا 3 مبتنی بر جلبک استفاده کنند.” منسون گفت.

با این حال، او توصیه کرد که مردم ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینکه آیا مکمل روغن ماهی امگا 3 ممکن است برای آنها مفید باشد صحبت کنند “به خصوص اگر آنها دارای عوامل خطر برای بیماری قلبی باشند.”

خط پایین

یک کارآزمایی بالینی اخیر نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی می توانند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند و ویتامین D به طور قابل توجهی مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می دهد. شرکت‌کنندگانی که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند که ویتامین D مصرف می‌کردند هیچ مزیتی برای سرطان مشاهده نکردند.

این یافته ها به این معنا نیست که همه باید مصرف مکمل های ویتامین D و روغن ماهی را برای کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان شروع کنند. مردم ابتدا باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند تا دریابند که آیا روغن ماهی برای آنها مناسب است یا خیر.

با این حال، افرادی که قبلاً مکمل ویتامین D مصرف می‌کنند تا زمانی که بیش از 4000 واحد بین‌المللی ویتامین در روز مصرف نکنند، خوب هستند.