حتی برای کسانی که بیماری سلیاک ندارند، خوردن گلوتن می‌تواند با طیف وسیعی از عوارض جانبی همراه باشد.

در پینترست به اشتراک بگذارید

ده‌ها سال پیش، ظهر در حیاط خانه‌ام زیر آفتاب نشسته بودم، یک نان شیرینی خوردم. سه ساعت بعد با آفتاب سوختگی شدید از خواب بیدار شدم. دلیل خوبی برای خواب آلودگی من وجود نداشت.

به زودی متوجه شدم که نان شیرینی و ماکارونی اغلب من را گیج می‌کنند، اما هنوز هم گاهی محصولات گندم می‌خورم.

بیش از 10 سال پیش، زمانی که دچار حملات گرفتگی روده و اسهال شدم، دکترم به من گفت که از مصرف گلوتن اجتناب کنم. آن موقع حتی نمی دانستم «گلوتن» چیست.

اکنون محصولات بدون گلوتن همه جا هستند.

اما چرا بسیاری از نسخه های معمولی غذاهای مورد علاقه خود مانند نان های همبرگر و کیک تولد را کنار می گذارند؟

برای برخی، این فقط یک آزمایش است. اما بسیاری دیگر مانند من دریافته‌اند که این سوئیچ به تسکین طیف شگفت‌انگیزی از علائم، از مشکلات گوارشی گرفته تا بیماری‌های سرسخت مزمن مانند خستگی، سردرد، درد عضلانی و اضطراب کمک می‌کند.

سلامت روده شما بر کل بدن شما تأثیر می گذارد. برای برخی از افراد، گلوتن می تواند باعث التهاب در هر جایی شود – و آنها آن را احساس می کنند.

دکتر السیو فاسانو، موسس مرکز تحقیقات و درمان سلیاک در بیمارستان عمومی ماساچوست، به Healthline گفت: «اگر دچار التهاب مغز هستید، ممکن است دچار اضطراب شوید.

اما صرفاً کنار گذاشتن گلوتن ممکن است راه درستی برای رفع مشکل اساسی شما نباشد.

دکتر لئو گالاند، متخصص داخلی نیویورک که در رویکردهای تغذیه ای برای بهبود روده تخصص دارد، گفت: “شما نمی توانید فقط دارت پرتاب کنید.” او توضیح می‌دهد که مردم برای شناسایی غذاهایی که آنها را آزار می‌دهند و سایر دلایل علائمشان را از بین می‌برند، به یک رویکرد سازمان‌یافته نیاز دارند.

نتیجه نهایی: این کار را به تنهایی انجام ندهید. با یک متخصص گوارش یا متخصص داخلی که در مورد مشکلات گلوتن آگاه است، کار کنید. اگر پزشک شما نگرانی شما را رد کرد، ادامه دهید یا شخص دیگری را پیدا کنید.

4 دلیل برای اینکه ممکن است احساس بهتری در مصرف بدون گلوتن داشته باشید

  1. در باره 1 درصد آمریکایی ها به بیماری سلیاک مبتلا هستند. این یک پاسخ خود ایمنی است که باعث می شود گلوتن بدن شما را تحریک کند تا به دیواره های روده خود حمله کند. (سازمان هایی مانند Beyond Celiac منبع خوبی برای کسانی هستند که این بیماری جدی را دارند یا فقط می خواهند در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.)
  2. مقداری 6 درصد ممکن است “حساسیت به گلوتن غیر سلیاک” داشته باشد. یک نظریه این است که آنها ممکن است یک پاسخ ایمنی “ذاتی” به گلوتن داشته باشند که فاسانو در کتاب خود “آزادی گلوتن” به تفصیل توضیح داده است. اگرچه بدن شما با گلوتن به عنوان یک دشمن برخورد می کند، اما این واکنش مانند یک واکنش آلرژی یا خودایمنی قابل اندازه گیری نیست.
  3. ممکن است FODMAP باشد. حتی اگر هیچ پاسخ ایمنی به گلوتن نداشته باشید، ممکن است با یک رژیم غذایی بدون گلوتن احساس بهتری داشته باشید. در عوض، ممکن است به گروهی از کربوهیدرات‌های معمولی به نام‌های الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی‌ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی‌ال‌ها (FODMAP) واکنش غیرایمنی داشته باشید که باعث ایجاد سندرم روده تحریک‌پذیر می‌شوند. گندم یکی از آنهاست، بنابراین حذف آن به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید.
  4. ممکن است به گندم آلرژی داشته باشید. اگرچه بسیار نادر است، اما به طور بالقوه می تواند باعث طیفی از علائم آلرژی، از جمله شوک آنافیلاکتیک شود.

هنگامی که روده شما دچار مشکل می شود، مشکلات مربوط به سایر غذاها، اغلب لبنیات و سویا نیز رایج است. افراد مبتلا به سلیاک یا حساسیت گلوتن غیر سلیاک ممکن است مجبور باشند از سایر FODMAP ها نیز اجتناب کنند.

به طور خلاصه، علل احتمالی مشکلات شما حاکی از درمان‌های متفاوت است و همچنین با هم همپوشانی دارند.

ممکن است مشکل دیگری داشته باشید

هیچ آزمایشی برای واکنش ایمنی ذاتی که ممکن است باعث حساسیت گلوتن غیر سلیاک شود وجود ندارد.

و ممکن است مشکلی داشته باشید که مخصوص گلوتن نیست. یک مطالعه کوچکتر نشان داد که 30 درصد از افرادی که بیماری سلیاک نداشتند اما رژیم غذایی بدون گلوتن داشتند، در نهایت با تشخیص هایی غیر از بیماری سلیاک، مانند رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک، مواجه شدند.

احتمالات دیگر عبارت بودند از عدم تحمل فروکتوز و لاکتوز، کولیت میکروسکوپی، گاستروپارزی و ضعف کف لگن.

دکتر بنجامین لبوول، متخصص گوارش و محقق در مرکز بیماری سلیاک دانشگاه کلمبیا و یکی از نویسندگان کتاب «بیماری سلیاک: مسئله ای از کلینیک های آندوسکوپی دستگاه گوارش»، به Healthline گفت: «هر کدام از آن ها درمان خاص خود را دارند.

مانند بسیاری از افرادی که از گلوتن اجتناب می کنند، من نیز تشخیص سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را دریافت کرده ام که حدود 15 درصد از مردم آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان استاندارد برای IBS محدود کردن غذاهای با FODMAP بالا و شاید مصرف دارو است.

یک مطالعه کوچک با افرادی که به سلیاک حساس نبودند اما خود را نسبت به گلوتن تحمل نمی‌کردند نشان داد که تنها 8 درصد واقعاً به گلوتن واکنش نشان می‌دهند. با این حال، همه آنها با قطع کردن FODMAPها بهتر عمل کردند.

تحقیقات دیگر نشان داد که مجرم به احتمال زیاد فروکتان، زیرگروهی از FODMAP ها بود. گندم و چاودار حاوی فروکتان هستند و به همین ترتیب بسیاری از سبزیجات سالم مانند بروکلی، کلم بروکسل، کلم، سیر، پیاز، کنگر فرنگی، مارچوبه و بامیه نیز وجود دارند.

گالاند گفت: «پرچم‌های قرمز خاصی وجود دارد که مرا بر روی FODMAP متمرکز می‌کند.

اگر بدون گلوتن احساس بهتری دارید اما همچنان علائمی مانند نفخ و اسهال دارید، فهرستی از غذاهای با FODMAP بالا را بررسی کنید و ببینید کدامیک ممکن است بر شما تأثیر بگذارد. چند حرکت ساده وجود دارد که می تواند کمک کند، مانند تغییر از چای به قهوه و از سیب و گلابی به زغال اخته و طالبی.

با این حال، لبوول خاطرنشان می کند، اجتناب از FODMAP به طور کامل یک رژیم غذایی طولانی مدت نیست. او می‌گوید ممکن است با یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا این غذاها را حذف کنید و سپس «با احتیاط دوباره غذاها را برای شناسایی محرک‌ها معرفی کنید».

آلرژی های فصلی می تواند حساسیت های غذایی را پیچیده کند

من معمولاً به FODMAP ها توجه نمی کنم زیرا قبلاً گندم، ذرت یا لبنیات نمی خوردم و نمی خواستم چای یا سبزیجات را حذف کنم. من همچنین قند خون بالایی دارم و منشا گیاهی متنوعی دارم رژیم غذایی برای جلوگیری از دیابت نوع 2 توصیه می شود. (به طور کلی، خوردن انواع میوه ها و سبزیجات برای روده شما مفید است.)

با این حال، بهار امسال من بهای آن را پرداختم. برای چندین روز در حالی که در یک استراحت نویسی بودم، هر روز صبح و بعدازظهر چای می‌نوشیدم و کاسه‌های بزرگ کلم بروکسل یا کلم بروکلی پخته شده با آووکادو و هوموس – همه غذاهای با FODMAP بالا – می‌خوردم. من در نهایت دچار ناراحتی کامل گوارشی شدم، خسته و مضطرب با درد عضلات، و به سختی اصلاً نوشتم.

زمان اشتباهی انتخاب کرده بودم شما می توانید GI دریافت کنید [gastrointestinal] گالاند توضیح داد که علائم ناشی از آلرژی های فصلی است، و اشاره کرد که مخاط به دستگاه گوارش شما نشت می کند.

در پینترست به اشتراک بگذارید

اگر بیماری سلیاک به درستی درمان نشود، می‌تواند باعث آسیب دائمی شود

بسیاری از مردم گلوتن را کنار می گذارند و از نظر بیماری سلیاک بررسی نمی شوند. این فکر که ممکن است به آن دچار شوید ممکن است هرگز به ذهنتان خطور نکند. اما این غیرمعمول نیست که افراد مبتلا به بیماری سلیاک، پزشکانی را که برای اولین بار به آنها مراجعه می کنند، متحیر کنند.

در اواسط دهه 40 زندگی، دکتر چاد شفر هفته های 100 ساعته را به عنوان افسر ارشد پزشکی و استاد پزشکی در شهر کانزاس کار می کرد. سپس به طور ناگهانی، طی یک دوره سه ماهه، شروع به کاهش وزن و کنترل عضلات خود کرد. او از عصا به ویلچر رفت. بعد از اینکه دچار آریتمی قلبی شد، یک دوره ایست قلبی داشت.

شفر گفت: «ما فکر می کردیم که من یک بیماری لاعلاج دارم. سلیاک تنها یکی از آزمایشات خون بسیاری بود. مثبت شد پس از معاینه روده او آسیب قابل توجهی نشان داد، او گلوتن را حذف کرد.

اما او کاملاً بهتر نشد و مجبور به بازنشستگی شد.

سلیاک یک بیماری جدی است که باید به مرور زمان تحت نظر باشد. شما باید تا آخر عمر 100 درصد بدون گلوتن باشید. اگرچه پس از قطع مصرف گلوتن، دیواره های روده شما باید بهبود یابد، برای بررسی نیاز به آندوسکوپی دارید.

اگر این بیماری بهبود نیافته باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع مختلفی از سرطان، از جمله لنفوم روده و سرطان روده کوچک هستید.

در یک مطالعه 2018محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده نشده بیشتر احتمال دارد به پوکی استخوان، خستگی مزمن و مشکلات تیروئید مبتلا شوند.

تنها راه تشخیص ابتلا به بیماری سلیاک، آزمایش آن است. اگر قبلاً گلوتن را ترک کرده اید، می توانید یک آزمایش خون برای بررسی دو ژن شناخته شده حساس به سلیاک انجام دهید. نداشتن هر یک از این ژن ها «سلیاک را رد می کند [disease] لبوول می‌گوید با اطمینانی که در پزشکی داریم.

اگر نتیجه آزمایش ژن مثبت باشد و گلوتن نخورده باشید، باید تحت یک “چالش گلوتن” قرار بگیرید – چیزی که بسیاری از مردم در برابر آن مقاومت می کنند.

حدود 20 تا 30 درصد از همه افراد دارای ژن حساس به سلیاک هستند، اما تنها بخش کوچکی از این تعداد به بیماری سلیاک مبتلا می شوند. با این حال، این بیماری می تواند در مراحل بعدی زندگی ایجاد شود.

چرا غلاتی که تمدن بشری را ساختند، اکنون مشکلاتی را ایجاد می کنند؟

حساسیت به گلوتن چیز جدیدی نیست و فاسانو استدلال می کند که مشکلات هضم گندم به اصل آن برمی گردد.

با این وجود، بیماری ها باید برای شناسایی کسانی که با آنها زندگی می کردند، تعریف و منتشر شوند. پزشکان آمریکایی از بیماری سلیاک و پاسخ های ایمنی غیر سلیاک آگاه تر می شوند. اما شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه موارد بیماری سلیاک تشخیص داده نشده در حال افزایش است، اگرچه علل آن هنوز شناسایی نشده است.

امروز، ما بیشتر از گندم ساخته شده در غذاهای فرآوری شده می خوریم. گندم مدرن حاوی مقدار بیشتری از پروتئین های خاصی است که به عنوان عامل ایجاد ناراحتی در موش های مبتلا به آلرژی و مشکلات خود ایمنی شناخته شده است.

استرس قابل توجه، آنتی بیوتیک ها، عفونت ها و سایر عوامل نیز ممکن است شما را آسیب پذیرتر کند.

شناسایی مشکل و انتخاب هوشمندانه تر

هنگام ایجاد تغییرات رژیم غذایی برای آزمایش حساسیت غذایی، مهم است که به یاد داشته باشید که استراتژی های مشابه برای همه کار نمی کند. ساکنان میکروبی ما که سلامت روده ما را تعیین می کنند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. میکروبیوم شما حتی ممکن است مانند اثر انگشت منحصر به فرد باشد.

هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی شما باید با در نظر گرفتن آن انجام شود. با پزشک خود کار کنید تا بهترین راه حل مناسب برای شما را بیابید.