در پینترست به اشتراک بگذارید
برخی از زوج ها برای استراحت بیشتر سعی در “طلاق خواب” دارند. گتی ایماژ
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که زوج‌های بیشتری با رفتن به تخت‌خواب‌ها یا اتاق‌خواب‌های مختلف به «طلاق خواب» فکر می‌کنند.
  • هدف این است که اطمینان حاصل شود که همه می توانند چشم بسته خوبی داشته باشند، حتی زمانی که نیمی از زوج خروپف می کنند.
  • کارشناسان می گویند این ترتیب می تواند برای برخی از زوج ها به خوبی انجام شود، اما در برخی دیگر ممکن است پرچم قرمز مسائل اساسی باشد.

اتاق خواب اصلی برای بسیاری از زوج ها مقدس است. این مکانی برای عقب نشینی و ارتباط مجدد، صمیمیت و پیوند است.

حداقل تا زمانی که کسی شروع به خروپف کند.

امروزه، زوج‌های کم‌خواب می‌گویند که مایلند برای «طلاق خواب» ثبت نام کنند – تصمیم می‌گیرند که Zzz‌های شبانه خود را از یکدیگر جدا کنند، همه به نام سلامتی.

نیمی از یکی از این زوج ها درمانگر و مربی سلامت و تندرستی دارای مجوز راشل گرستن هستند که در یک تخت جدا از همسرش می خوابند.

گرستن به Healthline گفت: “من واقعاً معتقدم یکی از دلایلی که ازدواج کرده ام این است که مجبور نیستم با شوهرم یک تخت مشترک داشته باشم.” بین دردهای مزمن من و سبک خواب بودن، و تمایل شوهرم به خوابیدن بسیار کمتر از من – و خوابیدن با صدای بلند تا گوش های سبک من – برای ما راحت تر است که فقط در تخت های جداگانه بخوابیم.

تحقیقات بیش از هر زمان دیگری در مورد اهمیت حیاتی خواب برای سلامت کلی روشن است. در نتیجه، ایده طلاق خواب ممکن است برای بسیاری از زوج ها کمتر احساس غریبی کند.

به هر حال، کیفیت پایین خواب و محرومیت از خواب با افزایش وزن، تصادفات رانندگی، پاسخ ایمنی ضعیف، افسردگی، دیابت، بیماری قلبی، چاقی و مشکلات سلامت عاطفی مرتبط است.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که زوج‌هایی که خیلی کم می‌خوابند (کمتر از هفت ساعت در شب، همانطور که توسط این محققان تعریف شده است) بیشتر در معرض دعواهای زناشویی و دشمنی با یکدیگر هستند.

التهاب ناشی از استرس آنها نیز بیشتر است، که می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامت مزمن شود.

بیل فیش، مربی معتبر علوم خواب گفت: «تئوری‌های زیادی پشت «طلاق خواب» وجود دارد. یکی از آنها این است که مردم اکنون کمی دیرتر از 30 سال پیش ازدواج می کنند. بدن ما موجودات عادتی است و ساختار و روال را ترجیح می دهد. اگر تمام عمر خود را در تخت خود خوابیده اید، خوابیدن با شخص دیگری در یک تخت انحراف بزرگی از آنچه که به آن عادت دارید است، بنابراین بدن شما به طور طبیعی می خواهد با آن مبارزه کند.

او ادامه می‌دهد: «مردم همچنین تأکید بسیار بیشتری بر خواب دارند – به درستی که خواب اکنون به عنوان سومین ستون سلامتی در کنار رژیم غذایی و ورزش در نظر گرفته می‌شود.»

چه چیزی منجر به طلاق خواب می شود؟

کارشناسان می گویند خروپف یکی از دلایل اصلی طلاق خواب است. یکی از زوجین در تلاش برای خوابیدن از طریق میل لنگ و صدای تق تق شریک پر سر و صدا خود است، در حالی که دیگری با خوشحالی در فراموشی می خوابد.

اما ترجیحات اتاق خواب نیز می تواند باعث ایجاد اختلاف شود. یکی از شرکای اتاق سرد یخ را دوست دارد. دیگری کمی گرمتر آدم متوجه می شود که با یک ذره نور نمی توانند آرام بگیرند. دیگری ترجیح می دهد تلویزیون را تمام شب روشن بگذارد. یکی سحرخیز است. دیگری ترجیح می دهد تا آخرین ثانیه بخوابد.

دلایلی که زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که باید جدا بخوابند به همان اندازه متفاوت است که زوج‌هایی که برای تقسیم ترتیبات خواب خود تلاش می‌کنند. اما برای کسانی که این کار را انجام می دهند، ممکن است یک منفعت ابدی وجود داشته باشد.

گرستن گفت: «خط اصلی این است: من عاشق خواب و سلامتی خودم هستم. «بعد از شب‌های بی‌خوابی زیاد بین دو فرد ناسازگار، بالاخره به این نتیجه رسیدیم که ارزشش را ندارد. شوهر من می تواند تا دیر وقت بخوابد و هر چه می خواهد خروپف کند، و من می توانم شب خیلی بهتری بخوابم. و ما صادقانه با خوشحالی ازدواج کرده ایم.»

اما آیا طلاق خواب برای یک رابطه مضر است؟

اتاق خواب اغلب مکانی است برای زوج ها برای گذراندن وقت به تنهایی – پناهگاهی در میان خانه ای پر از کودکان خشمگین یا زندگی کاری پرمشغله که هر لحظه توجه را می طلبد.

آیا زوجین در صورت تصمیم به جدایی می توانند صمیمیت خود را بازیابی کنند؟

مارگو ریگان، یک درمانگر رابطه می گوید، این بستگی به این دارد که چرا آنها از هم جدا می شوند.

«طبق تجربه من، زمان‌های خاصی وجود دارد که ممکن است لازم باشد، مانند زمانی که نوزادی به دنیا می‌آید یا صدای بیش از حدی از طرف شریک خروپف می‌آید. با این حال، همچنین می تواند باعث ایجاد فاصله در یک زوج شود و می تواند راهی برای جلوگیری یا قطع ارتباط با یک شریک باشد.

او افزود: «گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک موضوع عمیق‌تر در رابطه باشد، مانند درگیری یا جدا شدن یا از دست دادن ارتباط».

اگر به دلیل خروپف همسرتان نمی توانید در یک تخت با همسرتان باشید، در نظر داشته باشید که ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامتی مانند آپنه انسدادی خواب باشد. با استفاده از دستگاه CPAP می توان آن را به خوبی درمان کرد.

همین امر در مورد افرادی که در خواب مرتب لگد می زنند یا حرکت می کنند نیز صدق می کند. این می تواند نشانه ای از سندرم پای بی قرار باشد که با دارو قابل درمان است.

شاید شما تخت سفت تری را دوست دارید و همسرتان تختی نرم تر. شرکت‌های تشک‌سازی امروز با کمال میل تختی را برای شما و شریک زندگی‌تان سفارشی می‌کنند که نیازهای هر دوی آنها را برآورده می‌کند و امیدواریم به شما کمک کنند تا کمی آرامش را پیدا کنید.

از این گذشته، طبق گفته‌ها، خوابیدن با شریک جنسی دارای مزایای روانی است پژوهش. این شامل کاهش هورمون های استرس و نشانگرهای کاهش التهاب است. اکسی توسین، هورمونی که باعث ایجاد احساسات “احساس خوب” و تشویق به پیوند می شود، در افرادی که همخوابه هستند نیز بالاتر است.

ریگان می‌گوید: اگر به دلیل اینکه می‌خواهید با شریک زندگی‌تان وقت کمتری داشته باشید، درخواست طلاق خواب می‌کنید، باید چند پرچم قرمز به اهتزاز درآید.

“من فکر می کنم مهم است که به انگیزه های خود برای انجام آن نگاه کنید. آیا برای “دور شدن” یا “کناره گیری” از شریک زندگی خود است؟ آیا این راهی برای تلاش برای ادعای «زمان من» بیشتر در رابطه است؟ اگر چنین است، شاید راه‌های دیگری نیز برای این کار وجود داشته باشد.»

در آن صورت، صحبت با یک درمانگر را در مورد رویدادها یا احساساتی که شما را به درخواست طلاق خواب سوق داده است، در نظر بگیرید. مشاوره ازدواج یا درمان فردی ممکن است به منظور رفع انواع دیگر مسائل اساسی باشد.

فیش می‌گوید: «زوج‌ها بدون تردید باید مزایا و معایب را قبل از رفتن به تخت‌های جداگانه وزن کنند.

برای داشتن یک رابطه سالم بهتر بخوابید

سلیا شویر، کارشناس دوستیابی و روابط در DatingScout.com، می گوید طلاق خواب ممکن است یک انتخاب بسیار سودمند باشد – حداقل اگر به دلایل درستی این کار را انجام می دهید.

«برخی از زوج‌ها هستند که این نوع هماهنگی را بهترین تنظیم برای آنها می‌دانند. آنها هنوز هم می توانند صمیمیت خود را حفظ کنند و رابطه را به نتیجه برسانند.

اما مشکلات بالقوه را بشناسید – از کاهش صمیمیت تا مشکلات ارتباطی.

شویر نتیجه می‌گیرد: «نکته اصلی اینجا واقعاً این است که خوابیدن جداگانه می‌تواند برای برخی کارساز باشد و برای برخی دیگر نه».