در پینترست به اشتراک بگذارید
فعال ماندن می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کند. گتی ایماژ

زوال عقل یکی از سریع ترین بیماری های در حال رشد در سراسر جهان است.

این عارضه که به دلیل مشکلات حافظه و تفکر شناخته شده است، در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

علاوه بر این، هر سال نزدیک به 10 میلیون مورد جدید تشخیص داده می شود – و بر اساس گزارش ها، انتظار می رود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در 30 سال آینده سه برابر شود. سازمان بهداشت جهانی (که).

در حالی که ما هنوز درمانی برای زوال عقل نداریم، WHO پیشنهاد می کند که یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی و زوال عقل کمک کند.

خطر زوال عقل خود را کاهش دهید

روز سه شنبه، این سازمان منتشر شد دستورالعمل های جدید که گام‌های خاصی را توصیه می‌کند که افراد می‌توانند برای کاهش شانس ابتلا به این وضعیت ویرانگر بردارند.

نکته اصلی در اینجا این است که کارهایی وجود دارد که افراد می توانند برای محافظت از مغز خود در برابر آلزایمر و سایر زوال عقل انجام دهند، و ما می دانیم که این درست است زیرا حمایت علمی قوی وجود دارد – به ویژه در مورد ورزش بدنی، مدیریت فشار خون، و تحریک شناختی. دکتر مروان صباغ، مدیر کلینیک کلیولند مرکز سلامت مغز لو روو در لاس وگاس، نوادا، به Healthline گفت.

در اینجا پنج عادت سالم وجود دارد که WHO توصیه می کند از هم اکنون برای محافظت از مغز و کاهش خطر زوال عقل استفاده کنید.

یک قالب متعادل بخوریدتی

بر اساس این گزارش، مدتهاست که یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت ما و پیشگیری از دیابت، بیماری قلبی و سرطان دارد. مزایای تغذیه سالم به سلامت مغز نیز تسری دارد.

صباغ می گوید: «ما می دانیم که آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است.

از جمله رژیم های غذایی توصیه شده، رژیم مدیترانه ای است.

WHO توصیه می‌کند میوه، سبزیجات، ماهی، آجیل، روغن زیتون و قهوه مصرف کنید زیرا همگی با کاهش خطر زوال عقل مرتبط هستند. رژیم غذایی مدیترانه ای به ویژه برای کاهش اختلالات شناختی شناخته شده است.

صباغ می گوید: از آنجایی که این رژیم غذایی دارای چربی اشباع کم و مملو از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان است، رژیم غذایی دارای یک جزء محافظ اصلی است.

به طور منظم تمرین کن

تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم می تواند برای مغز ما معجزه کند. در حقیقت، یک مطالعه در سال 2009 دریافتند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که زندگی بی‌تحرکی داشتند، به مراتب کمتر به زوال شناختی و زوال عقل مبتلا می‌شوند.

سوال بزرگ این است: چقدر باید ورزش کنیم؟ صباغ توصیه می کند که 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​در هفته (به دویدن، دوچرخه سواری یا حتی پیاده روی فکر کنید).

“کلید در اینجا ثبات است. باید بخوری انگار داروست. صباغ توصیه کرد که آهسته شروع کنید و پیشرفت کنید.

مصرف الکل و سیگار را کاهش دهید

با تشکر از پژوهش، ما قبلاً می دانیم که سیگار کشیدن خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد – به ویژه در افرادی که 65 سال و بالاتر هستند. توصیه های WHO ساده و واضح است: سیگار نکشید.

وقتی نوبت به نوشیدن می رسد، یک لیوان شراب یا آبجو گاه به گاه به احتمال زیاد آسیب چندانی به شما نمی زند. بر اساس این گزارش، در واقع، مصرف ملایم تا متوسط ​​الکل ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

با این حال، WHO در مورد مصرف مضر و بیش از حد الکل هشدار می دهد. الکل بیش از حد می تواند در شروع زوال عقل نقش داشته باشد، پژوهش پیدا کرده است.

با ویتامین ها یا مکمل های غذایی خود را خسته نکنید

وقتی صحبت از مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی برای سلامت مغز می‌شود، سازمان جهانی بهداشت اساساً می‌گوید، خود را خسته نکنید. تحقیقات کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که قرص های ویتامین B یا E از نظر پیشگیری از زوال عقل کاری انجام می دهند.

“خط اصلی این است که [supplements] صباغ گفت.

اجتماعی بمانید

شواهد در اینجا کمتر واضح است، اما به طور کلی، انزوای اجتماعی عامل اصلی افسردگی و اضطراب در افراد مسن است. علاوه بر این، WHO مدعی است که تصور می‌شود کناره‌گیری اجتماعی و تنهایی مسیر به سمت آسیب‌های شناختی را تسریع می‌کند.

حفظ یک شبکه اجتماعی در مراحل بعدی زندگی می تواند سخت باشد، اما ممکن است به خوبی به جلوگیری از زوال شناختی و زوال عقل در بزرگسالان مسن کمک کند.

دکتر دیوید مریل، متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک سالمندان در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان، “توسعه و/یا حفظ یک شبکه حمایت اجتماعی می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند، که پس از آن می تواند منجر به بهبود مراقبت از خود و سلامت کلی بهتر شود.” سانتا مونیکا، کالیفرنیا، گفت.

کارشناسان معتقدند در مجموع، این توصیه‌ها کمک بسیار مهمی به سلامت کلی شما هستند.

برای شروع به تمرین این عادات سبک زندگی هرگز خیلی زود – یا خیلی دیر نیست.

مریل خاطرنشان کرد: امروز روز شروع یک عادت جدید است، اولین قدم را برای جلوگیری از زوال عقل بردارید. “مغز شما به خاطر آن از شما تشکر خواهد کرد!”

خط پایین

سازمان جهانی بهداشت (WHO) مجموعه جدیدی از دستورالعمل ها را با توصیه های دقیق در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به زوال عقل منتشر کرد. زوال عقل یکی از سریع ترین مشکلات سلامت در سراسر جهان است که انتظار می رود موارد ابتلا در 30 سال آینده سه برابر شود.