در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان می گویند اکثر افرادی که پیش دیابت تشخیص داده می شود در نهایت به دیابت نوع 2 مبتلا نمی شوند. گتی ایماژ
  • یک مطالعه جدید نتیجه می گیرد که اکثر موارد پیش دیابت در نهایت به دیابت نوع 2 تبدیل نمی شوند.
  • میلیون ها نفر در ایالات متحده به پیش دیابت مبتلا هستند، اما اکثر آنها نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.
  • یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، غلات و سبزیجات و همچنین ورزش منظم می تواند به معکوس کردن تشخیص پیش دیابت کمک کند..

تشخیص “پیش دیابت” باعث می شود به نظر برسد که شما فقط یک قدم با ابتلا به دیابت نوع 2 فاصله دارید.

این در برخی موارد درست است اما اکثریت نه، الف مطالعه جدید پیدا می کند.

به گفته محققان مرکز تحقیقات پیری در موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد، احتمال بازگشت به قند خون طبیعی در افرادی که پیش دیابت دارند بسیار بیشتر از ابتلا به دیابت است.

ینگ شانگ، دانشجوی دکترا و نویسنده اصلی مطالعه، به همراه همکارانش، 918 شرکت کننده در مطالعه ملی سوئد در مورد پیری و مراقبت را مورد مطالعه قرار دادند.

همه شرکت‌کنندگان که 60 سال به بالا بودند، مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده شده بودند، یعنی قند خون آنها بین 100 تا 125 میلی‌گرم در دسی لیتر بود. (قند خون زیر 100 نرمال یا “نورموگلیسمی” در نظر گرفته می شود، در حالی که قند خون بالای 125 دیابتی در نظر گرفته می شود.)

محققان گروه مورد مطالعه را به مدت 12 سال پیگیری کردند و دریافتند که در حالی که 13 درصد از شرکت کنندگان در طول دوره مطالعه به دیابت مبتلا شدند، 22 درصد به حالت طبیعی برگشتند.

محققان به این نتیجه رسیدند: «در طول یک پیگیری 12 ساله، اکثر افراد مسن مبتلا به پیش دیابت ثابت ماندند یا به نورموگلیسمی برگشتند، در حالی که تنها یک سوم به دیابت مبتلا شدند یا فوت کردند».

به گفته محققان، این مطالعه نشان داد که داشتن فشار خون سیستولیک پایین، نداشتن بیماری قلبی و وزن قابل کنترل با بازگشت به سطح قند خون طبیعی مرتبط است و به گفته محققان، «راهبردهای ممکن برای دستیابی به نرموگلیسمی در افراد مسن مبتلا به پیش دیابت را پیشنهاد می‌کند».

فعالیت بدنی همچنین میزان مرگ و میر مربوط به پیش دیابت را کاهش داد.

پیش دیابت شایع است، اما مورد توجه قرار نمی گیرد

بیشتر از 100 میلیون نفر به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در ایالات متحده دیابت یا پیش دیابت دارند.

Satesh Bidaisee، DVM، MSPH، EdD، استاد بهداشت عمومی و پزشکی پیشگیرانه در دانشگاه سنت جورج در گرانادا، به Healthline گفت، اما بیش از 90 درصد از افرادی که پیش دیابت دارند از آن آگاه نیستند.

وی گفت: «پیش دیابت همیشه در سنین پایین اتفاق می افتد، زمانی که افراد در اوج سلامتی قرار دارند و کمتر به سلامت خود توجه می کنند.

علائم پیش دیابت مانند دیابت نوع 2 است: تشنگی و گرسنگی زیاد، تکرر ادرار، خستگی، خشکی دهان و کاهش وزن.

این بیماری را می توان از طریق آزمایش گلوکز خون تشخیص داد که افراد را ملزم می کند قبل از آزمایش روزه بگیرند.

آزمایش سطح هموگلوبین A1c (HbA1c) که به گلوکز در خون متصل می شود، راه دیگری برای بررسی پیش دیابت و دیابت است. نیازی به روزه ندارد

بیدایسی گفت: هنگامی که بیماران مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده می شوند، می توانیم استراتژی هایی را برای کاهش پیشرفت دیابت به کار ببریم. این استراتژی ها شامل مشاوره بیماران برای اتخاذ یک رژیم غذایی سالم، توجه به مصرف شکر فرآوری شده و کاهش وزن است.

گام هایی که می توانید بردارید

جوسلین نادوآ، یک پرستار عملی و هماهنگ کننده مراقبت در C-Care Health Services، یک آژانس مستقر در تورنتو که خدمات مراقبت های بهداشتی و پرستاری در خانه را ارائه می دهد، به Healthline گفت که رژیم غذایی سرشار از فیبر و غنی از غلات کامل و سبزیجات برای پیشگیری از دیابت ضروری است.

وی گفت: “فردی که مبتلا به پیش دیابت است، سطح قند خون بالایی دارد، بنابراین باید مصرف قند خود را تا حد امکان محدود کند تا سطح آن را کنترل کرده و بیشتر از خطر ابتلا به دیابت جلوگیری کند.”

“هنگام انتخاب مواد غذایی، غذاهایی را با شاخص گلیسمی (GI) پایین 55 یا کمتر در نظر بگیرید.” (اطلاعات در مورد اینکه چگونه غذاها در مقیاس GI رتبه بندی می شوند را می توان در وب سایت های انجمن دیابت آمریکا و دیابت کانادا، یادداشت Nadua یافت.)

ارین پیتکتلی، داروساز و متخصص تغذیه در کلینیک کربوهیدرات کم کربوهیدرات رابینسونگ، گفت: کاهش مصرف کربوهیدرات ها – غذاهایی مانند نان و ماکارونی – به ویژه در کاهش قند خون موثر است.

او به Healthline گفت: «دیابت نوع 2 اساساً این است که بدن به درستی با کربوهیدرات ها مقابله نمی کند. برخی از افرادی که مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات مصرف می کنند، می توانند با کاهش دادن رژیم غذایی سالم، مانند رژیم مدیترانه ای، پیش دیابت خود را معکوس کنند.

او اضافه کرد: «به عنوان مثال، فردی که روزانه چندین قوطی نوشابه می‌نوشد و مقدار زیادی قند و غذاهای فرآوری‌شده با کربوهیدرات زیاد مصرف می‌کند – آب نبات، کلوچه، چیپس سیب‌زمینی – ممکن است بتواند به سادگی با قطع آن‌ها، پیش دیابت خود را معکوس کند.»

Pitkethly افزود: “قطع کردن غذاهای فرآوری شده برای همه مهم است.” دیگران ممکن است بخواهند یا نیاز داشته باشند که یک رویکرد کم کربوهیدرات کمی سخت‌گیرانه‌تر را اتخاذ کنند و مصرف نشاسته‌هایی مانند سیب‌زمینی، برنج و نان و غذاهای فرآوری‌شده با قندهای پنهان مانند بسیاری از ماست‌ها و تقریباً همه گرانولاها را محدود کنند.

به گفته Bidaisee، یافته های مطالعه سوئدی نشان می دهد که اصطلاح “پیش دیابت” ممکن است تا حدودی گمراه کننده باشد.

“پیش چیزی به این معنی است که یک پیشرو است، بنابراین این فرض وجود دارد [that the condition will lead to diabetes]،” او گفت.

از سوی دیگر، او خاطرنشان می کند، افرادی که مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده شده اند، حتی اگر جزو 22 درصدی باشند که با موفقیت به قند خون طبیعی برگشته اند، نمی توانند راضی باشند.

او گفت: «فکر نکنید که معکوس شدن پیش دیابت یک درمان است. باید حفظ شود.»