در پینترست به اشتراک بگذارید
جایگزین های بدون گوشت مانند Beyond Burger امسال محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گتی ایماژ
  • مدیر اجرایی Whole Foods می گوید بسیاری از جایگزین های گوشت گیاهی آنقدرها که برخی فکر می کنند سالم نیستند.
  • متخصصان تغذیه با این موضوع موافق هستند و اشاره می کنند که برخی از گوشت های گیاهی سرشار از سدیم و چربی اشباع شده هستند.
  • با این حال، کارشناسان تغذیه می‌گویند که جایگزین‌های بدون گوشت ممکن است جایگزینی سالم برای افرادی باشد که زمان لازم برای تهیه یک رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل را در روز ندارند.

محبوبیت گوشت های گیاهی در حال افزایش است، اما آیا سالم تر از گوشت واقعی هستند؟

مدیر اجرایی Whole Foods اینطور فکر نمی کند.

جان مکی که بیش از 20 سال گیاهخوار است، در صحبت با CNBC، می گوید گوشت های گیاهی لزوما آنقدرها که برخی فکر می کنند سالم نیستند.

مکی گفت: “بعضی از اینها که اکنون بسیار محبوب هستند و جهان را در معرض طوفان قرار می دهند، اگر به مواد تشکیل دهنده آن نگاه کنید، غذاهای فوق العاده و بسیار فرآوری شده هستند.”

من فکر نمی کنم خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده سالم باشد. من فکر می کنم مردم با خوردن غذاهای کامل رشد می کنند. در مورد سلامتی، من آن را تایید نمی‌کنم و این به اندازه انتقادی است که در انظار عمومی انجام خواهم داد.»

دو مورد از محبوب ترین گوشت های گیاهی موجود در بازار، فراتر از گوشت و غذاهای غیرممکن، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

Beyond Meat در منوهای Dunkin’، KFC، Del Taco، و TGI Friday’s قرار دارد، در حالی که می‌توانید غذاهای غیرممکن را در Burger King، White Castle و Red Robin پیدا کنید.

وب سایت Beyond Meat می گوید هدف این شرکت ایجاد “آینده پروتئین” است و با “تغییر از گوشت حیوانی به گوشت گیاهی، ما در حال ایجاد یک راه حل خوشمزه هستیم که چهار مشکل رو به رشد مربوط به تولید دام را حل می کند: سلامت انسان، تغییرات آب و هوا، محدودیت ها). منابع طبیعی و رفاه حیوانات.»

اما مکی تنها کسی نیست که از جنبه سلامتی گوشت های گیاهی فروخته نمی شود.

همه گوشت‌های گیاهی به یک اندازه تولید نمی‌شوند. از میان تمام گوشت‌های گیاهی موجود در بازار امروز، برخی از آنها به حداقل فرآوری شده و با غذاهای کامل ساخته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر بسیار فرآوری شده و حاوی مواد افزودنی و طعم‌دهنده هستند. فلوریدا، به Healthline گفت.

“Beyond Burger در واقع یکی از بالاترین برگرهای گیاهی از نظر کالری و چربی اشباع شده با 270 کالری و 5 گرم چربی اشباع شده است.”

در مقایسه، برگر گیاهی بوکا اورجینال فقط 70 کالری و 0 گرم چربی اشباع شده دارد. یک برگر گیاهی آمریکایی بوکا 100 کالری و 1 گرم چربی اشباع شده دارد.

مشکلات گوشت گیاهی

رایت می گوید تعدادی از مشکلات بالقوه در مورد گوشت های گیاهی بسیار فرآوری شده وجود دارد.

او می گوید جایگزین های گوشت اغلب نسبت به گوشت تازه دارای سدیم بیشتری هستند. اگر ماریناد، سس یا چاشنی های دیگر اضافه شود، این افزایش می یابد.

برخی از جایگزین های گوشت نیز می توانند حاوی مواد پرکننده ارزان با ارزش غذایی کمی باشند. گوشت های گیاهی را می توان از موادی مانند لوبیا و توفو تهیه کرد که سالم به نظر می رسند، اما همچنان می توانند دارای چربی اشباع بالایی باشند.

رایت گفت: «تولیدکنندگان اغلب از روغن‌های نارگیل و پالم استفاده می‌کنند که هر دو دارای چربی‌های اشباع‌شده بالایی هستند تا به محصولات حسی شبیه گوشت چرخ‌کرده در دهان بدهند، بنابراین برای مشتریان مهم است که برچسب‌های جایگزین‌های گوشت را برای تعیین محتوای چربی بخوانند.

هضم رژیم غذایی روزانه

دکتر دانا هونس، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، با مکی موافق است، اما او معتقد است که عملی بودن یک رژیم غذایی کامل برای افراد عادی چالش برانگیز است.

در یک دنیای عالی، ما چیزی جز غذاهای تک ماده ای بدون تقلب نمی خوریم. با این حال، این واقعیتی نیست که بیشتر مردم چگونه غذا می‌خورند یا می‌خواهند غذا بخورند.» او به Healthline گفت. بنابراین، من معتقدم که با در نظر گرفتن همه چیز، گوشت‌های گیاهی هنوز سالم‌تر از مصرف پروتئین‌ها یا گوشت‌های حیوانی سرطان‌زا یا محرک تومور هستند.»

بر اساس دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی هابرای یک رژیم غذایی روزانه 2000 کالری، یک فرد نباید بیش از 26 اونس گوشت در هفته داشته باشد، که برابر با کمتر از 4 اونس در روز، تقریباً به اندازه یک دسته کارت است.

این دستورالعمل ها بیان می کند: «الگوهای غذایی که شامل مصرف کمتر گوشت و همچنین گوشت های فرآوری شده و مرغ فرآوری شده است با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بزرگسالان مرتبط است. شواهد متوسط ​​نشان می دهد که این الگوهای غذایی با کاهش خطر چاقی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان در بزرگسالان مرتبط است.

طبق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، رژیم غذایی بدون گوشت، چه گیاهخواری و چه گیاهخواری، همچنان سالم است.

این رژیم ها برای تمام مراحل چرخه زندگی بی خطر و مناسب هستند. دبی پتی پین، سخنگوی MS، RDN، مانند همه رژیم‌ها، صرف نظر از اینکه حاوی گوشت هستند، باید متعادل باشند و شامل انواع غذاها از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه‌ها باشند. برای آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، به Healthline گفت.

او خاطرنشان می کند که هیچ غذایی به تنهایی نمی تواند به عنوان سلامت یا ناسالم در نظر گرفته شود، زیرا رژیم غذایی کلی یک فرد باید در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، یک گوشت گیاهی که به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز استفاده می شود، یک انتخاب برای ارتقاء سلامت خواهد بود. استفاده از آن برای جایگزینی سالاد یا غذای لوبیا و غلات کامل نمی‌تواند.»

«بهبود سلامت یک سفر است و شخصی است. برای بسیاری از مردم، “گوشت های تقلبی” به آنها اجازه می دهد تا در سفر خود به جلو حرکت کنند و می توانند به عنوان “دروازه غذا” به گزینه های گیاهی بیشتری عمل کنند.” رژیم‌های غذایی گیاهی باعث ارتقای سلامتی می‌شوند و گوشت‌های گیاهی راه‌هایی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند تا در این مسیر حرکت کنند.»