مطالعه نشان داد که افزایش و کاهش وزن نامنظم خطر بروز حوادث قلبی را افزایش می دهد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
رژیم‌های سخت می‌توانند به سلامت شما آسیب بزنند، حتی اگر وزن کم کنید. گتی ایماژ

اگر به دنبال کاهش سریع وزن هستید، رژیم‌های سخت می‌توانند وسوسه‌انگیز به نظر برسند، اما ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند به بدن شما آسیب می‌رسانند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که نوسانات ناشی از آن در وزن، فشار خون، کلسترول و سطح قند خون می تواند با عواقب جدی همراه باشد.

طبق مطالعه‌ای که اوایل این ماه در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد، کاهش وزن یویو – که به عنوان دوچرخه‌سواری وزن نیز شناخته می‌شود – می‌تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ زودهنگام قرار دهد. جریان.

دوچرخه سواری با وزنه خطر سکته و حملات قلبی را افزایش می دهد

به منظور اندازه گیری تأثیر کامل دوچرخه سواری با وزن بر بدن، محققان دانشگاه کاتولیک کره داده های 6748773 نفر از سیستم بیمه سلامت ملی کره را بررسی کردند.

بیماران مورد ارزیابی عموماً سالم بودند و در شروع مطالعه از دیابت، فشار خون بالا یا سطح کلسترول بالا رنج نمی‌بردند و هیچ حمله قلبی قبلی نداشتند.

از سال 2005 تا 2012، محققان وزن، قند خون، فشار خون و سطح کلسترول شرکت کنندگان را ردیابی کردند.

تا پایان این مطالعه، 54785 نفر جان خود را از دست دادند، 22498 نفر دچار سکته مغزی و 21452 نفر دچار حمله قلبی شدند.

کسانی که وزن، فشار خون، کلسترول و سطح قند خونشان در نوسان است، بود احتمال مرگ 127 درصد، حمله قلبی 43 درصد و سکته مغزی 41 درصد بیشتر است.

کاهش وزن یویو برای بدن بسیار استرس زا است

از آنجایی که این مطالعه مشاهده ای بود، نمی تواند توضیحی در مورد اینکه چرا به طور خاص، نوسانات در اندازه گیری های شرکت کنندگان باعث افزایش خطر حملات قلبی و سکته می شود، ارائه دهد.

با این حال، برخی توضیحات بالقوه وجود دارد که چرا دوچرخه سواری با وزنه می تواند چنین آسیبی را بر بدن وارد کند.

برخی از متخصصان تغذیه معتقدند کاهش وزن ناگهانی – و متعاقب آن افزایش وزن – می تواند استرس زیادی را به بدن وارد کند.

در طول رژیم های محدود کننده، بدن تنها بخشی از کالری مورد نیاز برای رشد را دریافت می کند و باعث می شود که برای سوزاندن چربی و توده عضلانی برای انرژی سخت کار کند.

در نتیجه، بدن سطوح بالایی از التهاب و کورتیزول، هورمون دخیل در استرس و پاسخ بدن به جنگ یا گریز را تجربه می کند.

کورتیزول سیستم هشدار بدن است، زمانی که بدن در خطر است، سطح کورتیزول افزایش می یابد. مت ادواردز، متخصص تغذیه و مدیر رژیم غذایی و علوم تغذیه در GenoPalate، به Healthline گفت: “به خوبی شناخته شده است که افزایش طولانی مدت کورتیزول می تواند باعث افزایش وزن، افزایش اضطراب یا افسردگی، افزایش کلسترول، فشار خون و تری گلیسیرید شود.” .

به گفته ادواردز، نوسانات مداوم در کورتیزول که با دوچرخه سواری وزن همراه است، می تواند به دلیل اصلی بیماری قلبی کمک کند.

روی عادات سالم پایدار و بلند مدت تمرکز کنید

کسانی که مستعد شرکت در رژیم‌های غذایی تصادفی هستند ممکن است کمتر احتمال دارد که عادات سبک زندگی سالم طولانی‌مدت خود را حفظ کنند – متناوب بین پرخوری و رژیم‌های معمولی و عادات سالم مانند ورزش.

بسیاری از متخصصان تغذیه به جای گرفتار شدن در نتایج فوری که رژیم‌های غذایی کوتاه مدت وعده می‌دهند، رویکردی طولانی‌مدت و سالم‌تر برای کاهش وزن را توصیه می‌کنند.

دکتر نیکول هارکین، متخصص قلب و لیپیدولوژیست در منهتن، می‌گوید: «مطمئناً تحقیقات بیشتری لازم است، اما به شواهد روزافزون می‌افزاید که رژیم غذایی یویو برای بدن سالم نیست.» این نباید افراد دارای اضافه وزن یا چاق را از تلاش برای کاهش وزن منصرف کند، بلکه آنها را تشویق به انتخاب یک الگوی غذایی که می توانند حفظ کنند، شود.

برخی از متخصصان تغذیه پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی – مانند رژیم مدیترانه ای یا رژیم غذایی DASH – را توصیه می کنند، زیرا شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این سالم ترین راه برای حفظ وزن بدن سالم و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی است.

در عمل من، من به بیماران توصیه می کنم از یک رژیم غذایی کامل، گیاهی که سرشار از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل است، پیروی کنند. من بیماران را تشویق می کنم که محصولات حیوانی، به ویژه گوشت های فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده/فرآوری شده را به حداقل برسانند.

اگر هنوز آماده نیستید که گوشت را کاملاً کنار بگذارید، هارکین توصیه می کند قدم هایی را برای کودک به سمت یک رژیم غذایی گیاهی بردارید. شاید این به معنای پرهیز از مصرف محصولات حیوانی در طول هفته یا صرفاً قطع کردن گوشت یک روز در یک زمان باشد.

در نهایت، سعی کنید به جای ناهار خوری برای هر وعده غذایی، در خانه آشپزی کنید. تمام نمک، روغن و کره مورد استفاده در رستوران ها – بدون ذکر بخش های بزرگ – می توانند به سرعت اضافه شوند و بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید اندازه گیری های بیماران را ردیابی کنند

به گفته محققان، پزشکان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید مراقب فشار خون، کلسترول و سطح گلوکز بیماران خود باشند.

اگر پزشکان هر گونه تغییری را تشخیص دهند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که وارد عمل شوند و الگوهای غذایی و عادات سبک زندگی بیمار را ارزیابی کنند.

دکتر سئونگ هوان لی، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد غدد درون ریز در کالج پزشکی دانشگاه کاتولیک کره، گفت: «تلاش برای تثبیت این اندازه‌گیری‌ها ممکن است گام مهمی در کمک به بهبود سلامت آنها باشد.» بیانیه.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد تغییرات زیاد در وزن، فشار خون، کلسترول و سطوح قند خون می تواند پیامدهای منفی بر سلامت قلب در افراد سالم داشته باشد.

تحقیقات بیشتری برای درک رابطه علت و معلولی بین نوسانات و مسائل مربوط به سلامت قلبی عروقی و کمک به پزشکان در تعیین راه‌های جدید و مؤثر برای مدیریت وزن مورد نیاز است.

ما قبلاً می دانیم که کاهش وزن یویو برای بدن بسیار استرس زا است – اکنون فقط باید دلیل آن را بفهمیم.

خط پایین

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوسانات وزن، فشار خون، کلسترول و قند خون به افزایش خطر ابتلا به حوادث قلبی اشاره دارد.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد این نوع تنوع بالا می تواند پیامدهای منفی بر سلامت قلب در افراد سالم داشته باشد.

مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما متخصصان خاطرنشان می‌کنند که این یافته‌ها نشان می‌دهد که چقدر برای افراد مهم است که راهی برای انتخاب عادات سالمی که می‌توانند برای درازمدت اتخاذ کنند، نه فقط چند هفته در یک زمان، بیابند.