مطالعه نشان داد که بازی‌های ویدیویی می‌توانند به افراد تحت درمان فیزیوتراپی در هنگام بهبودی کمک کنند.

در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان دریافتند بازی های ویدیویی ممکن است به افراد مبتلا به کمردرد کمک کند فیزیوتراپی کنند. گتی ایماژ

اگر بازی‌های ویدیویی می‌توانست درد را از بین ببرد، آیا مردم واقعاً یک کنترلر برمی‌دارند؟ این یک سؤال کاملاً قرن بیست و یکمی است که محققان دانشگاه سیدنی در مطالعه جدیدی که در مجله Physical Therapy منتشر شده است، به دنبال پاسخ آن بودند.

در اولین مطالعه از نوع خود، محققان Wii Fit U نینتندو را به برخی از بازیکنان نامحتمل معرفی کردند: بزرگسالان 55 ساله و بالاتر که از کمردرد مزمن رنج می برند. محققان به شرکت کنندگان دستور دادند که از برنامه ورزشی Wii Fit U به مدت 60 دقیقه، 3 بار در هفته استفاده کنند. اگرچه بازی های ویدیویی قبلا استفاده شده اند در توانبخشی اسکلتی عضلانی، این تحقیق شواهد اولیه ای را نشان می دهد که از استفاده از بازی های ویدیویی برای مدیریت کمردرد مزمن حمایت می کند.

افزایش موارد کمردرد

کمردرد ناتوان کننده ترین بیماری اسکلتی عضلانی در سرتاسر جهان است که بیش از 80 درصد آمریکایی ها در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنند. این نیز پرهزینه است: در ایالات متحده به تنهایی، هزینه های مربوط به این بیماری بیشتر است 100 میلیارد دلار در سال.

کیتون ری، PT، DPT، شرایط و هزینه ها را به یک جامعه بی تحرک، گزینه های درمانی ناسازگار، و یک سیستم مراقبت های بهداشتی ناکارآمد نسبت می دهد.

بدتر از آن، کمردرد با افزایش سن افزایش می یابد.

مایکل کام، فیزیوتراپیست، توضیح داد: «با افزایش سن، دیسک‌های بین مفاصل ما در واقع کوچک می‌شوند. بنابراین، اگر دیسک به طور متقارن تحلیل نرود، بر ساختارهای دیگر فشار وارد می کند و شروع به ایجاد درد در مفاصل می کند.

این درد بر فعالیت روزانه تأثیر می گذارد، می تواند توانایی راه رفتن و خواب را مهار کند و حتی بوده است مرتبط به سوء تغذیه و ناراحتی های روانی.

علیرغم نرخ بالاتر این بیماری در افراد مسن، آنها معمولاً از آزمایشات کنترل شده در مورد کمردرد کنار گذاشته می شوند. کامه می گوید مطالعه نیازهای آنها مهم است.

“[Older adults] در واقع به تمرکز بیشتر و توجه بیشتری نیاز دارند زیرا آنها عوارض دیگری دارند که می تواند کمردرد و سلامت عمومی آنها را حتی بدتر کند.

مطالعه چه چیزی پیدا کرد؟

شش ماه پس از مطالعه، شرکت‌کنندگانی که از Wii Fit U استفاده کردند، خودکارآمدی درد بسیار بالاتری را نسبت به گروه کنترل گزارش کردند (اگرچه خودکارآمدی درد بالاتر بلافاصله یا در سه ماهگی گزارش نشد). علاوه بر این، کاربران Wii Fit U نیز بهبود قابل توجهی در درد و عملکرد نشان دادند. آنها همچنین تمایل بیشتری به ادامه تمرینات انعطاف پذیری حداقل یک بار در هفته حتی شش ماه پس از مطالعه داشتند.

افراد مسن تر تمایل دارند درمان های خانگی را به هر چیزی که آنها را مجبور به سفر یا پرداخت هزینه های اضافی می کند ترجیح دهند، اما تحقیقات نشان داده است که میزان پایبندی به برنامه های ورزشی در خانه معمولا خیلی کم. با این حال، پایبندی در این مطالعه 70.8 درصد بود که بسیار زیاد است، به ویژه در مقایسه با مطالعاتی که شرکت کنندگان بدون نظارت ورزش می کردند.

این می تواند به دلیل رسانه ارائه کننده دستورالعمل باشد. از آنجایی که بازی‌های ویدیویی ذاتاً به تعامل نیاز دارند و دستورالعمل‌های روی صفحه نمایش و بازخورد عملکرد را ارائه می‌دهند، مردم می‌توانند اغلب آنها را برای ورزش انتخاب کنند.

ری می گوید که این تحقیق دلگرم کننده است.

ری گفت: “هر چیزی که افراد را فعال و در حال حرکت نگه دارد، راهی موفق برای مدیریت کمردرد خواهد بود.”

با این حال، او خاطرنشان می کند که تمرینات Wii Fit U بسیار “عمومی” هستند، در حالی که “تحقیقات اخیر که در مورد درمان فیزیوتراپی برای کمردرد منتشر شده است… می گوید که این باید یک نوع برنامه ورزشی واقعاً خاص بر اساس ارزیابی خاص باشد.”

راه های دیگر برای رفع کمردرد

با این حال، راه‌هایی برای مدیریت کمردرد در خانه وجود دارد که به برنامه‌های درمانی فردی (یا سیستم‌های بازی پرهزینه) نیاز ندارند.

به حرکت ادامه دهید: مهم است که حرکت را ادامه دهید، هر چقدر هم که کوچک باشد. Kamme پیشنهاد می کند که هر 30 دقیقه یکبار بیدار شوید، حتی فقط برای 5 ثانیه.

ری می‌گوید: «هرچه بیشتر بتوانید بدن خود را با وجود درد حرکت دهید، سالم‌تر خواهید بود و کمردرد سریع‌تر برطرف می‌شود.»

مراقب وضعیت بدن خود باشید: ری می‌گوید: «حتی اگر ساعت‌ها وضعیت بدنی عالی داشته باشید، باز هم به نوعی دردناک می‌شوید، زیرا بدن شما طوری طراحی نشده است که برای مدت طولانی در حالت ایده‌آل بنشیند».

اما وضعیت بدنی بد پس از سال‌ها نشستن هنوز هم می‌تواند تاثیرگذار باشد و مهم است که از آن آگاه باشید.

صندلی مناسب را انتخاب کنید: ری توصیه می کند مبلمانی را انتخاب کنید که از انحنای ستون فقرات شما پشتیبانی کند.

کامه خاطرنشان می‌کند: «صندلی‌های محکم‌تر و صندلی‌های بلندتر بهتر هستند، زیرا اجازه نمی‌دهند غرق شوید». او پیشنهاد می کند برای تماشای تلویزیون یک صندلی آشپزخانه به اتاق نشیمن بیاورید. اگرچه ممکن است به اندازه کاناپه راحت نباشد، اما وضعیت بهتری را تشویق می کند که می تواند درد را به حداقل برساند.

با دقت ورزش کنید: کامه هشدار می‌دهد که بیشتر ورزش‌ها باید توسط یک حرفه‌ای هدایت شوند، اما یک حرکت مشترک را به اشتراک می‌گذارد که بسیاری از PT تشویق می‌کنند: ناف خود را به ستون فقرات خود بمکید (مثل اینکه شلواری به تن کرده‌اید که مناسب نیست) تا مغزتان تحریک شود. ماهیچه ها مهم است که به یاد داشته باشید در طول این تمرین نفس بکشید تا از افزایش فشار خون خود جلوگیری کنید.

از کرم های موضعی به درستی استفاده کنید:کام می‌گوید: از محلول‌های موضعی فقط باید برای «تسکین درد استفاده شود تا بتوانید حرکت کنید». استفاده از این روش های تسکین درد فقط باید همراه با حرکت منظم استفاده شود.

یک کلام آخر: آخرین توصیه های کامه برای کسانی که از کمردرد مزمن رنج می برند؟ هر چه زودتر حرکت کنید، هر چه زودتر به هر نحوی فعال باشید، احساس بهتری خواهید داشت. هر چه بیشتر بی تحرک باشید و از آن حرکات اجتناب کنید، مدت بیشتری طول می کشد. و هر چه زودتر به آن توجه کنید، بهتر است.»