برای کاهش سطح کلسترول، بهترین گزینه ممکن است رژیم غذایی گیاهی باشد.

در پینترست به اشتراک بگذارید
هم گوشت قرمز و هم گوشت سفید می توانند سطح کلسترول شما را افزایش دهند. گتی ایماژ

برای سال‌ها، بسیاری از کارشناسان سلامت فکر می‌کردند که جایگزین کردن گوشت قرمز با گوشت سفید راهی است که باید انجام شود.

گوشت قرمز با دیابت، بیماری قلبی و برخی سرطان ها مرتبط است. از سوی دیگر، مدت‌ها تصور می‌شد که گوشت سفید بهترین گزینه است.

با این حال، تحقیقات جدید مؤسسه تحقیقاتی بیمارستان کودکان اوکلند (CHORI) نشان می دهد که گوشت سفید، مانند مرغ، به اندازه گوشت قرمز برای سطح کلسترول خون مضر است.

بنابراین، اگر می خواهید سطح کلسترول خون خود را کنترل کنید، بهتر است از خوردن بیش از حد هر نوع گوشت خودداری کنید.

پروتئین های غیر گوشتی – مانند سبزیجات، لبنیات و حبوبات – برای سطح کلسترول مفیدترین هستند. مطالعه روز سه شنبه در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد.

دکتر اتان یالواک، متخصص قلب و عروق از بیمارستان Hoag Memorial Hospital Presbyterian، به Healthline گفت: «این مطالعه جدید از این جهت جالب است که افزایش کلسترول ناشی از مصرف گوشت حیوانی بین گوشت گاو قرمز و مرغ سفید قابل مقایسه است.

او افزود: «با این حال، یافته‌ها از توصیه‌های فعلی ما حمایت می‌کنند که به طور کلی باید از مصرف چربی‌های اشباع تا حد امکان صرف‌نظر از منبع خودداری شود.»

گوشت سفید همچنین سطح کلسترول را افزایش می دهد

محققان بیش از 100 بزرگسال سالم را که به دو گروه تقسیم شدند، انتخاب کردند. گروه اول از رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده استفاده کردند، در حالی که گروه دوم رژیم غذایی کم چربی اشباع را دنبال کردند.

سپس شرکت کنندگان سه رژیم غذایی مختلف – رژیم گوشت قرمز، رژیم گوشت سفید و رژیم پروتئین غیر گوشتی – را به مدت چهار هفته دنبال کردند.

گوشت گاو بخش اعظم رژیم گوشت قرمز را تشکیل می داد و مرغ نیز رژیم گوشت سفید را تشکیل می داد.

محققان در شروع و پایان هر رژیم از شرکت کنندگان نمونه خون جمع آوری کردند تا کلسترول تام را به همراه لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL اندازه گیری کنند – کلسترول بدی که می تواند باعث ایجاد پلاک در رگ ها شود و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. بیماری قلبی.

تیم تحقیقاتی انتظار داشتند متوجه شوند که گوشت قرمز مضرتر از گوشت سفید است. با این حال، در کمال تعجب آنها متوجه شدند که گوشت قرمز و سفید تأثیر یکسانی بر سطح کلسترول، از جمله LDL، زمانی که سطح چربی اشباع شده یکسانی دارند، دارند.

سطح LDL شرکت کنندگان پس از مصرف پروتئین های گیاهی کمتر بود.

این مطالعه همچنین نشان داد که گوشت‌های قرمز و سفید با سطوح بالاتر چربی‌های اشباع شده، میزان ذرات بزرگ LDL را افزایش می‌دهند.

به گفته یالواک، این گیج کننده است زیرا ذرات کوچکتر هستند، نه ذرات بزرگ که بیشتر با تشکیل پلاک کلسترول مرتبط هستند.

او افزود، در حالی که مطالعاتی مانند این به ما کمک می کند تا رابطه بین مصرف گوشت و بیماری قلبی را بهتر درک کنیم، واضح است که هنوز داستان چیزهای بیشتری وجود دارد.

دکتر رونالد کراوس، نویسنده ارشد این مطالعه، دانشمند ارشد و مدیر تحقیقات آترواسکلروز در CHORI، گفت: “نتایج ما نشان می دهد که توصیه های فعلی برای محدود کردن گوشت قرمز و نه گوشت سفید نباید تنها بر اساس تاثیر آنها بر کلسترول خون باشد.” بیانیه. در واقع، سایر اثرات مصرف گوشت قرمز می تواند به بیماری قلبی کمک کند، و این اثرات باید با جزئیات بیشتری در تلاش برای بهبود سلامت مورد بررسی قرار گیرند.

VLDL و LDL دو نوع کلسترول بد هستند

LDL و لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم یا VLDL دو نوع لیپوپروتئین – یا ترکیبی از پروتئین ها و چربی ها در خون شما هستند – که کلسترول و تری گلیسیرید را در سراسر بدن حمل می کنند.

کلسترول یک ماده چرب است که به ساخت سلول ها کمک می کند و تری گلیسیرید نوعی چربی است که انرژی را در سلول های شما ذخیره می کند.

LDL کلسترول را حمل می کند و VLDL تری گلیسیرید را حمل می کند.

در حالی که بدن ما برای عملکرد به هر دو LDL و VLDL نیاز دارد، داشتن بیش از حد آنها می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان های ما شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را افزایش دهد.

دکتر نیکول هارکین، متخصص قلب و لیپیدولوژیست در منهتن می گوید: «در چندین آزمایش در مقیاس بزرگ نشان داده شده است که کلسترول LDL بالا به طور مداوم با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

هارکین توضیح داد که علاوه بر این، کاهش سطح کلسترول LDL می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

سطوح بالای تری گلیسیرید نیز با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است. با این حال، بیشتر مطالعات نشان نداده اند که کاهش تری گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

دستورالعمل های غذایی فدرال دیگر اهداف کلسترول ندارند

غذایی دستورالعمل ها از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) اخیراً تغییر کرده است و دیگر بر روی سطوح کلسترول و LDL رژیم غذایی تمرکز نمی‌کند.

مطابق با کارشناسان بهداشت، شواهد علمی کافی برای تعیین حد سخت کلسترول وجود نداشت.

با این حال، یالواک به بیماران توصیه می کند که سطح LDL کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر و سطح تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر را هدف قرار دهند.

به طور کلی، هرچه سطح VLDL و LDL شما کمتر باشد، تجمع پلاک کمتری خواهید داشت و خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتر خواهد بود.

رژیم غذایی گیاهی فواید زیادی برای سلامتی دارد

اکثریت قریب به اتفاق متخصصان سلامت، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و لبنیات کم چرب را توصیه می کنند.

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، رژیم غذایی گیاهی نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

هارکین گفت: این مطالعه به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که منابع غذایی گیاهی باید بخش عمده ای از رژیم های غذایی ما را تشکیل دهند.

هارکین توصیه کرد: بیماران باید سعی کنند از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده که دارای نمک، شکر و چربی اشباع بالایی هستند و همچنین محصولات حیوانی به ویژه گوشت های فرآوری شده پرهیز کنند.

مردم همچنین باید به دنبال خوردن فیبر بیشتر باشند، زیرا به طور طبیعی سطح کلسترول را کاهش می دهد.

یالواک توصیه کرد: «دریافت فیبر محلول را افزایش دهید، که باعث کاهش جذب کلسترول از مواد غذایی – مانند بلغور جو دوسر، لوبیا و عدس، کلم بروکلی، سیب، گلابی – در واقع بیشتر سبزیجات و میوه ها می شود.

درک ما از کلسترول و بیماری قلبی هنوز در حال تکامل است. در حالی که ما هنوز به تحقیقات زیادی نیاز داریم تا به طور کامل درک کنیم که کلسترول چگونه بر سلامت ما تأثیر می گذارد، این مطالعه از این واقعیت حمایت می کند که مردم باید از خوردن چربی های اشباع صرف نظر از اینکه از کجا آمده است خودداری کنند.

خط پایین

تحقیقات جدید نشان می دهد که گوشت سفید می تواند تاثیری مشابه گوشت قرمز بر سطح کلسترول خون داشته باشد. اگرچه دستورالعمل های غذایی فدرال اخیراً محدودیت های کلسترول را کاهش داده است، کارشناسان بهداشت همچنان به بیماران توصیه می کنند که سطح LDL 100 میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر را هدف قرار دهند. این مطالعه به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی سالم ترین است.