در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان می گویند مصرف روزانه نوشیدنی های شیرین می تواند به سلامتی شما آسیب برساند، صرف نظر از اینکه نوشیدنی ها چگونه شیرین شده باشند. گتی ایماژ
  • محققان می گویند دو یا چند نوشابه در روز خطر مرگ زودهنگام افراد را به هر دلیلی افزایش می دهد.
  • محققان گفتند مهم نیست نوشیدنی با شکر شیرین شده باشد یا مواد مصنوعی.
  • محققان می گویند علاوه بر چاقی و بیماری قلبی، قند اضافی خطر ابتلا به مشکلات گوارشی و همچنین بیماری پارکینسون را افزایش می دهد.

در جست‌وجوی زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، مردم نه تنها به دنبال این هستند که چه چیزی را در رژیم غذایی خود بگنجانند، بلکه به دنبال چه چیزی هستند.

شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد شکر باید در فهرست همه چیزهایی باشد که باید از آنها اجتناب کرد، و نوشیدنی‌های شیرین – هم با استفاده از شکر و هم از شیرین‌کننده‌های مصنوعی – جایی در یک رژیم غذایی سالم ندارند.

حالا، الف مطالعه جدید نشان می دهد که این نوشیدنی های طعم شیرین با افزایش خطر مرگ زودهنگام به هر علت مرتبط هستند.

محققان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان از داده های نزدیک به 452000 نفر از 10 کشور اروپایی درگیر در تحقیقات آینده نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) استفاده کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که مرگ به هر علتی در میان افرادی که دو یا چند نوشابه در روز می‌نوشیدند، بدون توجه به اینکه چگونه شیرین شده بودند، بیشتر بود.

این مطالعه که در JAMA Internal Medicine منتشر شد، همچنین نشان داد افرادی که روزانه بیش از دو نوشابه شیرین شده با قند مصرف می‌کنند، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های گوارشی بیشتر است.

محققان نتیجه گرفتند: «این مطالعه نشان داد که مصرف نوشابه‌های غیرالکلی کامل، شیرین‌شده با شکر و شیرین‌شده مصنوعی با مرگ‌های همه‌علتی در این گروه بزرگ اروپایی ارتباط مثبت دارد». “نتایج از کمپین های بهداشت عمومی با هدف محدود کردن مصرف نوشابه حمایت می کند.”

قند را هدف قرار می دهد

یافته‌های این مطالعه مشابه نتایج دیگری است که نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی سرشار از قند خطرات جدی برای سلامتی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان‌ها به همراه دارند.

این تحقیق نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند، به‌ویژه با توجه به اینکه اپیدمی چاقی در آمریکا به دلیل محتوای بالای قند در بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده به پیش می‌رود. این شامل نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، آب میوه، ورزش و نوشیدنی های انرژی زا می شود.

دکتر رابرت لوستیگ متخصص غدد کودکان و استاد بازنشسته اطفال در بخش غدد درون ریز در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و منتقد صریح صنعت قند است.

او می‌گوید در 10 سالی که از سخنرانی ویروسی‌اش درباره «حقیقت تلخ» شکر می‌گذرد، متوجه یک روند شده است: تحقیقاتی که توسط صنعت قند تامین می‌شود، هیچ اثر نامطلوبی برای سلامتی مصرف شکر پیدا نمی‌کند، در حالی که تحقیقات بدون بودجه از آن صنعت همیشه رژیم‌های غذایی را بالا می‌یابد. در شکر منجر به بیماری بیشتر و طول عمر کوتاه تر می شود.

آخرین مطالعه، بودجه ای از صنعت شکر دریافت نکرده است.

لوستیگ خاطرنشان می‌کند که یافته‌ها «در مسیری مشابه هر چیز دیگری پیش می‌روند» که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی نامناسب به مشکلات سلامتی در آینده تبدیل می‌شوند.

لوستیگ درباره تحقیقات انجام شده توسط صنایع غذایی می‌گوید: «این زباله‌ها داخل و خارج می‌شوند، و نوشیدنی‌های قندی – و نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده – مظهر زباله هستند.

در حالی که لوستیگ می‌گوید این مطالعه به خوبی انجام شده است، او می‌گوید بزرگترین ضعف آن این است که همبستگی را نشان می‌دهد، نه علیت. این بدان معناست که نشان می‌دهد نوشیدنی‌های شیرین شده با این بیماری‌ها مرتبط هستند، اما نشان نمی‌دهد که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود.

یکی از دلایل این است که مطالعه رژیم غذایی افراد پیچیده است، زیرا آنها اغلب از روز به روز و در طول زندگی فرد تغییر می کنند.

لوستیگ به Healthline گفت: «در نهایت، هیچ کارآزمایی بالینی در تاریخ بشر وجود ندارد که بتواند همه چیز را کنترل کند.

نوشیدنی های شیرین و بیماری

تحقیقات جدید نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی را با مشکلات مهم گوارشی و افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط می‌کند، دو بیماری که لوستیگ می‌گوید قبلاً در این نوع تحقیقات دیده نشده بود.

اما او می گوید که تحقیقات بیشتری برای تأیید علیت، نه صرفاً همبستگی، مورد نیاز است.

لوستیگ گفت: «زود است و نمی‌خواهی از آن سر و ته بگیری.

تحقیقات اخیر همچنین از افراد در ابتدای مطالعه فقط در مورد مصرف نوشیدنی‌شان پرسیده شد، از جمله اینکه آیا یک نوشیدنی در ماه می‌نوشند یا دو یا بیشتر در روز.

در وسط اتاق تکان دادن زیادی وجود دارد. کارشناسان می گویند تحقیقات بیشتر باید سوالات بعدی در مورد اینکه آیا این الگوها ثابت مانده اند یا در طول زمان تغییر کرده اند.

دکتر آنتون بیلچیک، پروفسور جراحی و رئیس تحقیقات گوارشی در موسسه سرطان جان وین در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در کالیفرنیا، می گوید که مصرف بیش از حد قند با چاقی مرتبط است که یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی و سرطان است.

با این حال، او اشاره می کند که پیوندهای دیگری بین قند و بیماری قلبی عروقی وجود دارد که به خوبی شناخته نشده است.

تمام نوشیدنی های شیرین، صرف نظر از منبع، بیش از چهار نوشیدنی است [per] Bilchik به Healthline گفت: روز با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان همراه است. نوشیدنی های کم کالری، در حالی که حاوی قند کمتری هستند، خطر بیشتری نیز دارند.

مصرف روزانه قند

این انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که مردان نباید بیش از 9 قاشق چایخوری شکر افزوده در روز مصرف کنند و زنان نباید بیش از 6 قاشق چایخوری شکر اضافه شده مصرف کنند.

بسیاری از نوشیدنی‌های شیرین محبوب، از جمله آبمیوه‌ها، حاوی مقادیر بیشتری از این مقدار در یک وعده هستند.

طبق گفته هاروارد TH Chan of Public Health، 12 اونس نوشابه یا آب پرتقال حاوی 10 قاشق چایخوری شکر است. علاوه بر این، نوشابه پرتقال 11 قاشق چایخوری شکر دارد. کوکتل آب کرن بری دارای 12 عدد است.

اگر یک موکا شکلات سفید ونتی با خامه فرم گرفته در استارباکس سفارش دهید، حدود 18 قاشق چایخوری شکر دارد.

دکتر سانجیو پاتل، متخصص قلب در موسسه قلب و عروق MemorialCare در مرکز پزشکی Orange Coast در کالیفرنیا، به Healthline گفت: «در حالت ایده‌آل، بدون شکر بهترین مقدار است، اما این برای اکثریت ما واقع بینانه نیست.

اما کارشناسان می گویند مصرف نکردن نوشیدنی های حاوی قند در روز یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از قند اضافی در رژیم غذایی افراد است.

چنین تغییر سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قابل پیشگیری مانند چاقی، دیابت، حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

پاتل به Healthline گفت: “در پایان، مهم نیست که چه نوشیدنی مصرف می کنید، مصرف بیش از حد یک مشکل است.” “مصرف کلی قند بالا از هر نوشیدنی مانند قهوه با شکر، آب میوه، می تواند منجر به مشکلات شود.”

در نهایت، کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند آب و سایر نوشیدنی‌های شیرین نشده بنوشند تا از مشکلات قلبی و سایر مشکلات سلامتی جلوگیری کنند.