غربالگری منظم در این پنج زمینه می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 کمک کند.

در پینترست به اشتراک بگذارید
آنچه می خورید نقش کلیدی در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 دارد. گتی ایماژ

نرخ دیابت و بیماری قلبی در ایالات متحده همچنان در حال افزایش است.

انجمن غدد درون ریز با توصیه دستورالعمل های جدید برای ارزیابی منظم پنج عامل خطر اصلی، برای مبارزه با این آمار از طریق مداخله و پیشگیری زودتر کار می کند.

اینها شامل اندازه گیری دور کمر، فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون شما است.

دکتر یوجنیا جیانوس، مدیر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در Northwell Health در شهر نیویورک توضیح می دهد که برای تشخیص سندرم متابولیک، فرد باید سه مورد از این پنج معیار را داشته باشد.

توصیه های جدید انجمن غدد درون ریز افراد 40 تا 75 ساله را هدف قرار داده است. با این حال، کارشناسان می گویند تعداد فزاینده ای از جوانان نیز در معرض خطر هستند.

جیانوس به Healthline گفت: «بیشتر و بیشتر بیماران جوان به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. من هر روز وقتی سر کار می آیم تعجب می کنم تا انسداد یا حمله قلبی را در افراد 30 و 40 ساله پیدا کنم. آن‌ها ممکن است استعداد ژنتیکی داشته باشند، اما اگر عادت‌های بد سبک زندگی نبود، این استعداد تا 60 سالگی وجود نداشت.»

در اینجا چیزی است که افراد در هر سنی باید در مورد ارزیابی منظم پنج عامل خطر اصلی بیماری قلبی و دیابت بدانند.

1. دور کمر شما

دور کمر شما اولین و مهمترین شاخص خطر ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت نوع 2 است. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که دور کمر برای مردان بیشتر از 102 سانتی متر (سانتی متر) یا برای زنان 88 سانتی متر باشد.

کاهش دور کمر از طریق کاهش وزن احتمالا فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون را نیز کاهش می دهد.

جیانوس گفت: «مطمئناً، من ترجیح می‌دهم ابتدا روی دور کمر شما تمرکز کنم. دو سوم این کشور دارای اضافه وزن یا چاق هستند. برای برخی این یک استعداد است، اما عادات سبک زندگی شما هنوز نقش اصلی را ایفا می کند.

جیانوس توصیه می کند که با یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی متشکل از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، آجیل، حبوبات و پروتئین های حیوانی بدون چربی شروع کنید.

مارا شوارتز، CDE، RN، هماهنگ کننده برنامه دیابت در Self Regional Healthcare در گرین وود، کارولینای جنوبی، اضافه کرد: “این چیزی است که در دهان خود می گذارید.”

شوارتز می‌گوید این می‌تواند به ویژه برای افرادی مشکل‌ساز شود که بسیاری از اعضای خانواده آن‌ها نیز اضافه وزن دارند و رژیم غذایی ناسالم توسط اطرافیانشان عادی می‌شود.

شوارتز گفت: “اگر مایل به ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود نیستید، به ویژه با خوردن غذاهای فرآوری شده کمتر و حذف کامل نوشیدنی های حاوی قند، برای جلوگیری از تشخیص دیابت نوع 2 تلاش خواهید کرد.”

قطع کردن نوشیدنی های شیرین – که شامل نوشابه، آب میوه، چای شیرین و نوشیدنی های قهوه شیرین می شود – یکی از تاثیرگذارترین تغییراتی است که یک فرد می تواند برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ایجاد کند.

شوارتز هشدار داد: “اما شما باید به آرامی خود را از بین ببرید، زیرا سردرد خواهید داشت و با ترک شدید قند مواجه خواهید شد.” شکر اعتیاد آور است.»

شوارتز دیده است که بیماران در عرض چند هفته 10 پوند و تنها با حذف نوشیدنی های شیرین از رژیم غذایی خود 20 پوند در عرض چند ماه کاهش می دهند.

2. فشار خون

جیانوس توضیح داد: «بیمارانی که اغلب به عنوان «قاتل خاموش» نامیده می‌شوند، معمولاً از میزان فشار خون و خطر ابتلا به آن‌ها آگاه نیستند تا زمانی که دچار عواقبی مانند سکته مغزی یا بیماری کلیوی پیشرفته یا حمله قلبی شوند.

دو عدد برای اندازه گیری فشار خون افراد استفاده می شود مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری.

عدد اول، فشار خون سیستولیک، فشار رگ های خونی شما را هنگام ضربان قلب اندازه گیری می کند.

عدد دوم، فشار خون دیاستولیک، فشار رگ‌های خونی شما را در زمانی که قلب شما بین ضربان‌ها استراحت می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند.

فشار خون افراد زمانی که سیستولیک بیش از 130 میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیش از 85 میلی‌متر جیوه دارند، می‌تواند نشانه‌ای از خطر ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت باشد.

تعدادی از عوامل می توانند به فشار خون بالا کمک کنند، از جمله آپنه خواب درمان نشده، مصرف بیش از حد الکل، کشیدن سیگار، عدم فعالیت بدنی، مصرف منظم NSAID ها (ضد التهاب های غیراستروئیدی مانند آسپرین، از جمله Motrin و Advil) و رژیم غذایی بالا. در کربوهیدرات های فرآوری شده، نمک و شکر.

جیانوس پیروی از رژیم غذایی گیاهی را به عنوان یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا توصیه می کند.

او اشاره می‌کند که سبزیجات تازه در واقع با اکسید کردن چربی‌های موجود در جریان خون، فشار خون را کاهش می‌دهند، که در غیر این صورت منجر به تجمع پلاک در شریان‌های شما می‌شود.

3. کلسترول

انجمن غدد درون ریز در حال حاضر توصیه می کند که کلسترول HDL (خوب) باید بیشتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر در مردان و 50 میلی گرم در دسی لیتر در زنان باشد.

با این حال، در حالی که آخرین دستورالعمل‌ها بر سطح HDL تمرکز دارند، جیانوس می‌گوید که احساس می‌کند اعداد کلسترول بد (LDL) نیز باید به طور منظم کنترل شوند.

جیانوس توضیح داد: “در گذشته، ما در مورد سطح کلسترول از نظر نسبت LDL (“بد”) به HDL (“خوب”) صحبت کرده ایم.

از نظر فنی، کلسترول HDL شما در واقع LDL را از خون پاک می کند، اما ما می بینیم که بسیاری از بیماران با حملات قلبی وارد می شوند و HDL آنها به 100 می رسد. کاربردی او گفت که کلسترول همین است.

جیانوس اضافه می کند که داروهایی که برای افزایش سطح HDL بیمار طراحی شده اند، در کاهش خطر حمله قلبی بی اثر بوده اند.

جیانوس گفت: «LDL خود واقعاً پیش‌بینی‌کننده‌ترین پیامدهای سلامتی شما است و کاهش LDL تأثیر فوق‌العاده‌ای در کاهش خطر حمله قلبی دارد.»

استاتین ها، دسته ای از داروهای تجویز شده برای درمان کلسترول بالا و فشار خون، یکی از اولین چیزهایی هستند که پزشک برای کمک به بیمار برای کاهش این اعداد تجویز می کند.

با این حال، تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیدند که استاتین ها در واقع از طریق افزایش مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در بیماران دو برابر می کند.

با وجود مطالعه، هم Gianos و هم انجمن قلب آمریکا بر این باورند که مزایای استاتین ها بیشتر از خطرات آن است.

“[The risk is] جیانوس توضیح داد که جزئی اما نه چشمگیر و معمولاً در بیمارانی که قبلاً دیابت مرزی داشتند.

تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از استاتین ها برای درمان کلسترول خود باید با پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن برای سلامت شخصی شما بحث دقیقی داشته باشد.

4. چربی خون (تری گلیسیرید)

به گفته انجمن غدد درون ریز، چربی خون می تواند نشانه ای از این باشد که اگر سطح آن از 150 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر باشد، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت است.

جیانوس توضیح داد: «تری گلیسیریدها مولکول‌های کلسترول کمی متفاوت از LDL و HDL هستند. تری گلیسیرید بالا بیشتر با چاقی و دیابت مرتبط است – و نشانگر بسیار واضحی برای افزایش خطر قلبی عروقی است.

در حالی که داروهایی وجود دارند که به طور خاص برای کاهش سطح تری گلیسیرید طراحی شده اند، جیانوس می گوید که آنها واقعاً ثابت نکرده اند که خطر بیماری قلبی یا حمله قلبی را در بیمار کاهش دهند.

در عوض، او توصیه می کند که بر روی بهبود سطح کلسترول خود تمرکز کنید، که سپس با بهبود رژیم غذایی خود با تمرکز بر پایه گیاه، سطح تری گلیسیرید شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

او همچنین نسبت به رژیم‌های شدید کم کربوهیدرات که مصرف مقادیر زیادی چربی‌های اشباع شده را تشویق می‌کند، هشدار می‌دهد. او می گوید که به طور مستقیم اثرات منفی رژیم های سخت کم کربوهیدرات مانند کتو و پالئو را دیده است، که در واقع می تواند مقاومت به انسولین و خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

جیانوس می‌گوید: «از اینکه اخیراً رژیم‌های کتوژنیک زیاد دنبال می‌شوند، وحشت زده شده‌ام. بله، افراد در یک نوبت کوتاه وزن خود را به سرعت از دست می دهند، اما به روشی سالم یا پایدار نیست. و هیچ مدرکی مبنی بر ایمن یا سالم بودن آن وجود ندارد. یک رژیم غذایی گیاهی کلیدی است.»

5. قند خون

خطرناک ترین جنبه پیشرفت آهسته پیش دیابت یا دیابت نوع 2 این است که سطوح بالای قند خون روزانه به تدریج به کل بدن شما آسیب می رساند – و این آسیب معمولاً قابل ترمیم نیست.

نادیده گرفتن اولین علائم دیابت به معنای ایجاد پتانسیل رتینوپاتی در چشم، نوروپاتی در پاها و نفروپاتی در کلیه ها است.

قند خون بالا مداوم با افسردگی، انواع بیماری های پوستی، عفونت های مزمن قارچی و مشکلات عمده سلامت دهان مرتبط است.

سطح قند خون شما ممکن است نشانه یک مشکل بزرگتر باشد اگر:

  • گلوکز ناشتا بیش از 100 میلی گرم در دسی لیتر است
  • تست تحمل گلوکز خوراکی دو ساعته بیش از 140 میلی گرم در دسی لیتر است
  • HbA1c بیشتر از 5.7 درصد است
  • شما در حال حاضر تحت درمان دارویی خوراکی برای قند خون بالا بدون تشخیص دیابت هستید

آ مطالعه 2016 منتشر شده در Diabetes Care به این نتیجه رسید که تقریباً 40 درصد از افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 می توانند با ایجاد تغییرات شدید در عادات خود در مورد رژیم غذایی و ورزش، وضعیت را کاملاً معکوس کنند.

با این حال، شوارتز بر آن تاکید می کند همه بیماران مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 با بهبود عادات غذایی خود از سلامت خود سود می برند و از سلامت خود محافظت می کنند.

شوارتز گفت: “من دیده ام که بیماران تنها با حذف نوشابه از رژیم غذایی خود، از 10 درصد A1C به 6 یا 7 درصد در عرض شش ماه کاهش یافته اند.”

او همچنین هشدار می دهد که تشخیص پیش دیابت را صرفاً به دلیل طبیعی بودن وزن شما رد می کند.

شوارتز گفت: “من همیشه بیمارانی را با A1C بالا می بینم که حتی تشخیص داده نمی شوند زیرا وزن آنها به دلیل متابولیسم بالا طبیعی است، اما قند خون آنها همچنان بعد از هر وعده غذایی بالا می رود.”

خط پایین

ارزیابی پنج عامل خطر اصلی بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شامل اندازه گیری دور کمر، فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون است.

با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که به طور منظم در هر یک از این مناطق غربالگری می شوید تا به درستی خطر خود را ارزیابی کنید.

کارشناسان توصیه می کنند از مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین که می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 یا هر دو را تا حد زیادی افزایش دهند، اجتناب کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی نیز راهی موثر برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

جینجر ویرا یک بیمار متخصص است که با دیابت نوع 1، بیماری سلیاک و فیبرومیالژیا زندگی می کند. کتاب های دیابت او را در آمازون پیدا کنید و با او در ارتباط باشید توییتر و یوتیوب.