در پینترست به اشتراک بگذارید
مدیتیشن یکی از راه‌های کاهش فعالیت عصبی در مغز است. گتی ایماژ
  • تحقیقات جدیدتر مغزهای “آرام” را با طول عمر مرتبط می کند.
  • محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که مغز کمتر فعال انرژی کمتری از بدن مصرف می‌کند.
  • کارشناسان می گویند راه های مختلفی برای آرام کردن مغز شما وجود دارد، از جمله مدیتیشن، گوش دادن فعال و غذا خوردن آگاهانه.

همه مایلند با بالا رفتن سن از نظر ذهنی تیز بمانند – و منطقی است که یکی از راه های انجام این کار حفظ مغز فعال است.

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که در مورد فعالیت مغز شما ممکن است کمتر باشد.

در یک مطالعه محققان دانشکده پزشکی هاروارد گزارش دادند که مغز آرام با فعالیت عصبی کمتر می تواند به زندگی طولانی تری منجر شود.

پس از تجزیه و تحلیل بافت مغز اهدایی افرادی که در سنین 60 تا بیش از 100 سال جان خود را از دست دادند، محققان گفتند که متوجه شدند طولانی‌ترین افراد دارای سطوح پایین‌تری از ژن‌های مرتبط با فعالیت عصبی هستند.

پروتئینی به نام REST که فعالیت عصبی را سرکوب می کند با فعالیت عصبی و مرگ و میر مرتبط است.

در آزمایش‌هایی که روی کرم‌ها و پستانداران انجام شد، تقویت REST منجر به کاهش فعالیت عصبی و طول عمر طولانی‌تر شد در حالی که سرکوب آن برعکس عمل کرد.

دکتر گایاتری دیوی، متخصص اعصاب و روانپزشک در Northwell Health می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که دوره‌های روزانه کندی فعالیت، چه در مدیتیشن، چه صرفاً بی‌حرکت یا خوابیدن صرف شود، برای سلامت و طول عمر مغز به اندازه فعالیت و ورزش مهم است.» در نیویورک، به Healthline گفت.

دیوی توضیح داد: «مغز پر انرژی ترین اندام بدن ما است که تقریباً یک سوم انرژی ما را مصرف می کند، اگرچه وزن آن فقط حدود یک هفتم وزن بدن ما است». برای مغز و بدن ما، کمتر، بیشتر است و استراحت بهترین است.»

در دنیایی که اغلب احساس می‌شود خیلی سریع در حال حرکت است، بهترین راه‌ها برای آرام کردن مغز چیست؟

دکتر مریانا کلات، استاد پزشکی خانواده بالینی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، متخصص بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس است و در زمینه ذهن آگاهی آموزش دیده است و برنامه‌ای به نام ذهن آگاهی در حرکت را اجرا می‌کند.

او چند استراتژی برای مغز شما با Healthline به اشتراک گذاشت.

با بدن خود هماهنگ شوید

کلات می گوید یک راه عالی برای شروع در مسیر کاهش استرس و افزایش تمرکز حواس، آگاهی بیشتر از بدن خود است.

او می‌گوید: «فقط برخی کشش‌های ملایم و آگاهی از جایی که تنش خود را حفظ می‌کنید، نقطه شروع خوبی است، زیرا وقتی افراد بدن خود را می‌شناسند، درمورد آنچه واقعاً برای آنها می‌گذرد باز می‌شوند.

تمرین دیگر در ذهن آگاهی ایجاد عادتی است که رویدادها را به حرکت در می آورد.

کلات توضیح داد: «از آنجایی که ما زیاد با پزشکان سروکار داریم، پیشنهاد می کنم قبل از ملاقات با بیمار، دستگیره در را لمس کنیم. “این یک لحظه را ایجاد می کند تا بر روی این موضوع تمرکز کنیم که چرا آنها کاری را که انجام می دهند انجام می دهند و چگونه می خواهند با بیمار ارتباط برقرار کنند. این عادت راهی مفید برای حضور در کنار یک بیمار یا همکار است.»

مدیتیشن همراه با تمرکز حواس عمل می کند زیرا فشارسنج مفیدی برای وضعیت ذهنی فرد فراهم می کند.

کلات گفت: “این برای پاک کردن ذهن شما نیست، بلکه این است که ببینید ذهن شما در کجا قرار دارد.” به همین دلیل است که داشتن کمی تمرین مدیتیشن، حتی 5 یا 10 دقیقه در روز، می تواند تفاوتی در ایجاد تمرکز حواس به فعالیت شما در طول روز ایجاد کند.

گوش کنید!

در یک بحث پرشور، خیلی آسان است که از گوش دادن به دیگران در حالی که منتظر فرصت صحبت هستید، دست بردارید.

کلات می گوید که او این را در یک محیط کلاس درس دیده است.

او گفت: «یک راه برای تشخیص اینکه ما هزاران مایل در ساعت می‌رویم، تماشای افکارمان است. «اگر واقعا گوش نمی‌دهید، یا با هر کسی که هستید حاضر نیستید، این می‌تواند زنگ خطری برای حضور باشید و لحظه را از دست ندهید.»

آن را ترسیم کنید

یک تمرین ساده می‌تواند به‌طور واضح نشان دهد که آیا واقعاً همان‌طور که می‌خواهیم زندگی می‌کنیم یا خیر.

کلات از دانش آموزان می خواهد که دو نمودار دایره ای ایجاد کنند، یکی برای نشان دادن نحوه تقسیم 24 ساعت در روز، و دیگری برای نشان دادن نحوه گذراندن وقت خود.

در حالی که این خرابی احتمالاً شامل زمان دوری از دفتر می شود، اغلب اوقات شامل هیچ زمانی واقعاً رایگان نمی شود.

کلات گفت: «تخصیص عمدی فضای باز هر روز، بنابراین برای X، Y یا Z، نه برای ورزش، نه برای خواندن، بلکه برای زمان بدون ساختار، می تواند کمک کند.

در این مدت، تعیین حد و مرزها و آگاهانه به خود بگویید که برای خود وقت می گذارید، مهم است.

کلات توضیح داد: «این در مورد این است که در مورد داشتن مرزهای واضح با خود صادق باشید و به خود بگویید که در طول زمان استراحت از کار، یا بچه‌ها، یا تلاش برای حل مشکلات استراحت خواهید کرد. “من فکر می کنم که مردم زمان استراحت خود را هدر می دهند. مردم احساس بدی مضاعف دارند زیرا هیچ کاری سازنده انجام ندادند و آنچه واقعاً انجام ندادند آرامش بخش بود.

به وعده های غذایی فکر کنید

اغلب به ما می گویند مراقب آنچه می خوریم باشیم، اما به ندرت به ما می گویند که مراقب نحوه و مکان خوردنمان باشیم.

در حالی که لذت بردن از یک خوراکی پر از کالری خالی هر از گاهی خوب است، اما احتمالاً بهتر است در حالی که در جلوی تلویزیون قرار می گیرید، یک کیسه چیپس را پایین نیاورید.

کلات گفت: «من به مردم می گویم که اگر به هر حال می خواهند آن را بخورند، باید آن را بچشند. هر لحظه آن را بچشید زیرا در غیر این صورت شما تمام آن کالری را دریافت می کنید و لذت آن را از دست می دهید.

فرسودگی شغلی را بشناسید

بسیاری از مردم تا زمانی که کاملاً فرسوده نشوند، فرسودگی شغلی را تصدیق نمی کنند.

شناخت علائم فرسودگی شغلی قبل از شروع آن می تواند به ارزیابی مجدد و اولویت بندی مجدد کمک کند.

کلات می‌گوید علائم می‌تواند شامل خستگی عاطفی، فقدان حس موفقیت شخصی، فقدان هیجان و خلق و خوی فراگیر تحریک باشد.

او گفت: “این زمانی است که چیزهایی که در گذشته یک معامله بزرگ نبودند، ناگهان تبدیل به یک معامله بزرگ می شوند.” این همان نقطه ای است که شما می خواهید قبل از اینکه به نقطه ای برسید که واقعاً در کار خود مؤثر نیستید، یا در زندگی که می خواهید زندگی کنید مؤثر نباشید، عقب نشینی کنید. سپس باخت-باخت است.»

به دنبال مربی باشید

درس گرفتن از بهترین ها همیشه خوب است.

برای این منظور، کلات پیشنهاد می کند که در مورد تمرکز حواس و مراقبه مطالعه کنید. (او کتاب «هر کجا بروی، آنجا هستی» اثر جان کابات زین را پیشنهاد می کند).

نمونه های مثبت را نیز می توان در زندگی روزمره یافت. افرادی که درگیر شغل و زندگی خود هستند ممکن است توصیه های خوبی برای یافتن تعادل مناسب داشته باشند.

کلات گفت: «من فکر می‌کنم مربیگری از نظر ذهن‌آگاهی واقعاً در طول زندگی من معنای زیادی داشته است. “گاهی اوقات، شما تلو تلو خوردن می کنید و نمی دانید چگونه به جلو بروید. من فکر می‌کنم همه اطرافیان ما این خرد را دارند، اما ما وقت نمی‌گذاریم تا به این فکر کنیم که به چه کسی از نظر نحوه زندگی آنها احترام می‌گذاریم.»