در پینترست به اشتراک بگذارید
محققان در حال یادگیری این هستند که چگونه تعاملات والدین می تواند بر خطر چاقی تأثیر بگذارد. گتی ایماژ
  • یک مطالعه در حال انجام یکی از اولین مطالعاتی است که بررسی می کند چگونه تعامل مادر و نوزاد در طول تغذیه و بازی فعال بر چاقی نوزاد و کودک تأثیر می گذارد.
  • محققان دریافتند مادرانی که گرمای عاطفی کمتری در طول تعامل با نوزاد خود نشان می‌دهند، کودکانی دارند که سریع‌ترین وزن اضافه را اضافه می‌کنند.
  • تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما کارشناسان می گویند اقدامات واضح دیگری وجود دارد که افراد می توانند برای کمک به کاهش خطر چاقی فرزندشان انجام دهند.

اثرات مضری که چاقی می تواند بر سلامت کودکان داشته باشد کاملاً شناخته شده است.

اخیراً یک مطالعه در حال انجام دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو منتشر شده در ژورنال Obesity یکی از اولین کسانی است که بررسی کرد که چگونه تعامل مادر و نوزاد در طول تغذیه و بازی فعال بر چاقی نوزاد و کودک تأثیر می گذارد.

محققان می‌خواستند دریابند که آیا سبک فرزندپروری می‌تواند خطر چاقی را در کودکانی که در معرض خطر قرار گرفتن قبل از تولد با مواد مضر هستند، کاهش دهد. آنها دریافتند که مادرانی که در طول تعاملات غیرمرتبط با تغذیه، گرمای عاطفی کمتری از خود نشان می‌دهند، مانند بازی‌های فعال در ۷ ماهگی، کودکانی دارند که سریع‌ترین وزن اضافه را اضافه می‌کنند.

این یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه تعاملات خانوادگی ممکن است بر اشتها و رژیم غذایی کودک تأثیر بگذارد.

دکتر کای لینگ کنگ، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار اطفال در این بخش، گفت: طبق دانش ما، هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که بررسی کند چگونه محیط غیرغذایی و خانه در طول رشد اولیه کودک می‌تواند بر انگیزه فرد برای خوردن تأثیر بگذارد. بهداشت رفتاری در دانشکده پزشکی و علوم زیست پزشکی جاکوبز در دانشگاه بوفالو، به Healthline گفت.

سبک والدینی در پیشگیری نقش دارد

تعداد کودکان دارای اضافه وزن در ایالات متحده به طور چشمگیری افزایش یافته است. حدود 10 درصد از کودکان 4 و 5 ساله اضافه وزن دارند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایالت نیویورک، این رقم دو برابر 20 سال پیش است.

کودکان چاق «بیشتر از فشار خون و کلسترول بالا رنج می برند. دکتر ریچارد سیدمن، متخصص اطفال و مدیر ارشد پزشکی طرح سلامت LA Care، گفت: چیزهایی که ما معمولاً با بزرگسالان مرتبط می‌شویم. این کودکان همچنین در معرض خطر افزایش مشکلات تنفسی و مفاصل هستند، بدون اینکه به مسئله روانی و عزت نفس اشاره کنیم.

برای اینکه ببینند تعاملات والدین با کودکان چگونه بر وزن آنها تأثیر می گذارد، کنگ و تیم بر روی نوزادانی تمرکز کردند که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می کشیدند، مشروب می خوردند یا درگیر سوء استفاده از مواد دیگر مانند ماری جوانا یا کوکائین بودند.

قرار گرفتن در معرض هر یک از این مواد قبل از تولد می تواند جنین را در معرض تغذیه نامناسب و جریان ناکافی خون یا اکسیژن قرار دهد که ممکن است باعث مشکلات متابولیک شود که خطر چاقی در دوران کودکی را افزایش می دهد.

تقریباً 40 درصد از کودکان در این مطالعه در 7 سالگی به عنوان چاق طبقه بندی شدند. این تقریباً دو برابر کودکی ملی است نرخ چاقی از 18.5 درصد

محققان دریافتند مادرانی که در دوران نوزادی، گرمای عاطفی کمتری از خود نشان می‌دهند، مانند بازی‌های فعال، کودکانی دارند که احتمالاً سریع‌ترین وزن اضافه را افزایش می‌دهند.

محققان تاکید می کنند که یافتن راه هایی برای ترویج بازی فعال ممکن است راهی جدید و امیدوارکننده برای پیشگیری از چاقی در نوزادان پرخطر باشد. کمک به والدین در یادگیری نحوه تعامل مثبت با کودک ممکن است به آنها در کاهش خطر ابتلا به چاقی کمک کند.

کنگ گفت: “کیفیت بالای والدین یا رابطه والد-کودکی جنبه ای از یک محیط غنی است، زیرا شواهد قوی مزایای تعامل اجتماعی با کیفیت بالا و مکرر را بر رشد شناختی نوزاد نشان می دهد.” “محیط غنی شده در خانه فعالیت های بسیاری را فراهم می کند که جایگزین غذا هستند، و به این ترتیب، کودکان نیازی به لذت بردن از غذا به تنهایی ندارند.”

6 کار دیگر که والدین می توانند انجام دهند

بچه های بزرگتر چطور؟ کارشناسان می گویند تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند فواید زیادی داشته باشد.

نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. به برچسب های تغذیه ای آب میوه هایی که فرزندانتان می نوشند نگاه کنید، زیرا بیشتر آب سیب و آب پرتقال پر از شکر است. بچه ها همچنین به نوشیدنی های ورزشی نیاز ندارند. در اکثر آنها قند زیادی وجود دارد. لوسی اسمیت، MS، RCEP، فیزیولوژیست ورزشی در بیمارستان کودکان هلن دیووس، به Healthline گفت: روی اصول اولیه نوشیدنی هایی مانند آب و شیر تمرکز کنید.

اسمیت گفت که شش اقدام خاص وجود دارد که والدین می توانند برای حفظ وزن کودکان در سطوح سالم انجام دهند:

  • برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم فرزندانتان را کنترل کنید که چه می خورند. او توصیه می کند که از آنها بپرسید که برای ناهار در مدرسه چه می خورند و مطمئن شوید که هر روز یک صبحانه مغذی می خورند.
  • روی میوه ها و سبزیجات تمرکز کنید و فرزندانتان را تشویق کنید چیزهای جدید را امتحان کنند.
  • قرار گرفتن در معرض غذاهای سالم مهم است. پس از یک بار تلاش تسلیم نشوید. هر چه کودک بیشتر در معرض چیزی قرار گیرد، شانس بیشتری برای امتحان کردن آن یا حتی لذت بردن از آن بعداً بیشتر خواهد شد.
  • مقدار فست فودهایی را که خانواده می خورند در هفته محدود کنید و اگر می دانید مشغله دارید سعی کنید برای هفته غذای خود را آماده کنید.
  • مطمئن شوید که گزینه های سالمی در خانه و در سطح چشم در یخچال در دسترس دارید. همچنین، می توانید به سادگی از نگهداری گزینه های ناسالم در آشپزخانه جلوگیری کنید.
  • والدین باید با شرکت در فعالیت های بدنی با آنها، افزایش فعالیت بدنی را تشویق کنند.

«با این همه فناوری، برای بچه‌ها سخت است که بدانند برای فعال بودن چه کاری انجام دهند. به بچه ها ایده هایی در مورد چگونگی فعال بودن و الگوبرداری بدهید. فعالیتی را پیدا کنید که خانواده بتواند با هم انجام دهد که شامل فعالیت یا حرکت باشد.»

او توضیح داد که اگر کودکی مهارت کافی برای حضور در یک تیم ورزشی را نداشته باشد، به این معنی نیست که آنها نباید به طور کامل از آن اجتناب کنند. آنها هنوز هم می توانند از تیراندازی با حلقه ها در خیابان و فعالیت با دوستان لذت ببرند. روی همه جنبه های توسعه و رشد تمرکز کنید، نه فقط تیم های ورزشی. کودکان می توانند دوچرخه سواری، شنا و سایر فعالیت های خارج از منزل را که می توانند تا بزرگسالی انجام دهند، امتحان کنند.

آنها باید حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند. زمان نمایش را کاهش دهید و بچه ها را بیدار کنید و حرکت کنند.»

خط پایین

یک مطالعه جدید نشان می دهد که گرمای عاطفی در طول بازی فعال می تواند به طور قابل توجهی خطر چاقی دوران کودکی را در نوزادان با قرار گرفتن در معرض مواد مضر قبل از تولد که می تواند باعث مشکلات متابولیک و هورمونی شود، کاهش دهد.

محققان بر این باورند که تشویق مراقبان به داشتن زمان بازی فعال تر با نوزادان قبل از تولد اولین سالگردشان راهی جدید برای کاهش خطر افزایش وزن ناسالم است.

متخصصان می گویند که استفاده از مداخلات غذایی و افزایش فعالیت بدنی برای حفظ وزن مناسب برای اندازه بدن کودک مهم است.