در پینترست به اشتراک بگذارید
بسیاری از مطالعات قبلی به ارتباط بین اختلال خواب و زوال عقل نیز اشاره کرده اند. گتی ایماژ
  • محققان می گویند بیش از 9 ساعت خواب شبانه می تواند نشان دهنده خطر بالای زوال عقل باشد.
  • محققان بیش از 5000 بزرگسال لاتین تبار را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که خواب زیاد با کاهش حافظه و یادگیری دوره ای مرتبط است.
  • آنها مشخص نکرده اند که آیا خواب زیاد منجر به زوال عقل می شود یا اینکه خود بیماری خواب اضافی را به همراه دارد.

آیا “خوابیدن” به طور منظم می تواند منادی زوال شناختی، از جمله بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل باشد؟

یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر در فلوریدا نشان می دهد که ممکن است.

خواب بیش از 9 ساعت در شب با کاهش حافظه و یادگیری اپیزودیک که هر دو عامل خطر زوال عقل هستند، مرتبط بود.

محققان گروهی متشکل از 5247 بزرگسال لاتین تبار بین 45 تا 75 سال را مورد بررسی قرار دادند که زیرمجموعه‌ای از داده‌های حاصل از مطالعه ملی سلامت جامعه اسپانیایی اسپانیایی/مطالعه لاتین تبارها بود. این گروه هم در شروع کارآزمایی و هم 7 سال بعد مشاهده شد.

نتایج برای محققان روشن بود.

دکتر آلبرتو راموس، MSPH، مدیر تحقیقات برنامه اختلالات خواب دانشگاه میامی و نویسنده اصلی مطالعه، “به نظر می رسد که بی خوابی و طولانی شدن مدت خواب با کاهش عملکرد عصبی شناختی مرتبط است که می تواند قبل از شروع بیماری آلزایمر باشد.” ، در بیانیه مطبوعاتی اعلام شد.

دکتر ربکا ادل مایر، مدیر مشارکت علمی در انجمن آلزایمر، می‌گوید تمرکز بر جمعیت لاتین تبار به ویژه قابل توجه است.

ادل مایر به Healthline گفت: “تحقیقات مربوط به خواب و زوال شناختی مدتی است که انجام شده است، اما این اولین بار است که رابطه بین مدت خواب و شناخت در یک جمعیت اسپانیایی/لاتینی ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است.” این یافته‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند، زیرا اسپانیایی‌ها 1.5 برابر بیشتر از سفیدپوستان در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

علت در مقابل معلول

تحقیقات زیادی در مورد ارتباط بین کم خوابی – هم زیاد و هم کم – و ارتباط آن با بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها انجام شده است.

چیزی که کمتر واضح است و این تحقیق نیز به آن نمی پردازد، این است که آیا خواب ضعیف دلیل زوال شناختی است یا زود هنگام برای آن.

دکتر ورنا پورتر، متخصص مغز و اعصاب و مدیر برنامه های زوال عقل، بیماری آلزایمر و اختلالات عصبی شناختی در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در کالیفرنیا، به Healthline گفت: “رابطه بین خواب و زوال عقل پیچیده است.”

«انواع مختلف زوال عقل با مشکلات خواب متفاوتی مرتبط هستند. هنوز مشخص نیست که آیا خواب ضعیف باعث یا تشدید زوال عقل می شود یا اینکه زوال عقل منجر به کیفیت خواب ضعیف می شود. برخی از محققان بر این باورند که هر دوی این نظریه ها می تواند درست باشد و تحقیقات بیشتری برای روشن شدن بهتر این روابط مورد نیاز است.

پورتر خاطرنشان می کند، این مطالعه نیز خود گزارش شده بود، نه یک مطالعه خواب کامل، و فقط به یک جمعیت لاتین تبار توجه کرد، به این معنی که ما نباید به کل جمعیت را به طور کلی تعمیم دهیم.

شاهین لاخان، MD، PhD، MEd، MS، FAAN، معاون تحقیق و توسعه در The Learning Corp، سازنده برنامه درمان شناختی Constant Therapy، به Healthline گفت: «آژارها را به صدا ندهید.

الگوهای خواب به شدت فردی هستند و هیچ معیار عینی ثبت نشده است، مانند یک مطالعه رسمی خواب. در واقع، کیفیت خواب – یعنی اینکه خواب چقدر ترمیم کننده است و مرحله بندی عینی خواب – ممکن است بیش از هر چیز دیگری یک شاخص باشد. برای برخی از افراد، فقط نیاز به خواب بیشتر برای بازیابی سلامت مغز است.

با این حال، بسیاری از مطالعات قبلی به ارتباط بین اختلال خواب و زوال عقل اشاره کرده اند.

ادل مایر گفت، فراتر از آن، «علائم هشداردهنده شناخته‌شده دیگری وجود دارد که افراد باید مراقب آن‌ها باشند، از جمله مشکل در انجام وظایف آشنا، سردرگمی و سرگردانی، و مشکلات در صحبت کردن یا نوشتن».

او به عنوان راهنما به صفحه 10 نشانه و نشانه اولیه آلزایمر انجمن آلزایمر اشاره می کند.

سلامت بهتر مغز از طریق خواب

اما در حالی که ممکن است برای تعیین علت و معلول دقیق بین خواب طولانی و خطر زوال عقل به تحقیقات بیشتری نیاز باشد، امروزه افراد می توانند تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند که می تواند به کاهش خطرات زوال شناختی آنها در سال های آخر کمک کند.

دکتر Jagdeep Bijwadia، پزشک متخصص خواب و پزشکی خواب گفت: “محافظت از زمان استراحت و اطمینان از اینکه نه تنها خواب طبیعی دارید، بلکه خواب با کیفیت خوب یک استراتژی بلند مدت خوب برای محافظت از سلامت مغز شما است.” مدیر ارشد پزشکی سلامت خواب در استارتاپ فناوری Beddr.

بیجوادیا به Healthline گفت: «مطالعات نشان داده‌اند که درگیر کردن مغز با یادگیری مهارت‌های جدید، حفظ سلامت عاطفی با شبکه‌های اجتماعی قوی، و خواب خوب برای سلامت مغز مفید است و ممکن است از زوال شناختی جلوگیری کند.»

ادل مایر می‌گوید فراتر از آن، آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی کم‌چرب و با سبزیجات بالا و ورزش منظم نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک کند.

او می‌گوید: «این تحقیق هیجان‌انگیزی است، زیرا حتی اگر افراد نمی‌توانند برخی چیزها را تغییر دهند – مانند ژن‌هایشان – بیشتر مردم کنترلی بر عادات سالم دارند.

با این حال، اگر متوجه شدید که به طور منظم بیش از حد (9 ساعت یا بیشتر) یا خیلی کم (کمتر از 6 ساعت) می خوابید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

اگر به میزان معمولی بخوابید اما احساس استراحت خوبی ندارید، همین موضوع صدق می کند.

بیجوادیا گفت: «در حالی که مدت زمان خواب بسیار متغیر است، اگر فردی به طور منظم 6 تا 9 ساعت بخوابد و همچنان در طول روز احساس استراحت نمی کند، ممکن است درخواست مشاوره پزشکی ایده خوبی باشد.