امضای قرارداد فروش پهپادهای ترکیه به کویت – | اخبار ایران و جهان



به گزارش به نقل از روسیا الیوم، شرکت بایکار ترکیه از امضای قرارداد با وزارت دفاع کویت برای فروش پهپادهای بیرقدار به این کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، شرکت بایکار در بیانیه ای اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ قراردادی را به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار با وزارت دفاع کویت امضا کرده است.

این بیانیه می افزاید که با انعقاد قرارداد بین شرکت بایکار و وزارت دفاع کویت تعداد کشورهایی که پهپادهای بیرقدار-تی-بی-۲ را وارد خواهند کرد به ۲۸ کشور افزایش یافت.

طبق اعلام شرکت بایکار، این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی قراردادهایی را برای صادرات به ۲۷ کشور به ارزش ۱.۱۸ میلیارد دلار امضا کرده است.

مذاکرات امضای قرارداد صادرات بین شرکت بایکار و وزارت دفاع کویت در سال ۲۰۱۹ شروع شده بود و این پهپاد در ماه جولای ۲۰۱۹ پروازهای آزمایشی در کویت را با موفقیت پشت سر گذاشت.

این در حالی است که منابع ترکیه‌ای پیش از این از فروش بیست پهپاد از سوی شرکت ترکیه‌ای بایکار به امارات متحده عربی خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش، شرکت «بایکار» ترکیه ۲۰ پهپاد رزمی بیرقدار را به امارات متحده عربی تحویل داده است و ممکن است شمار بیشتری از این پهپادها را به امارات بفروشد.

عربی ۲۱ گزارش داد: تقاضای بین‌المللی برای خرید پهپادهای بیرقدار پس از تاثیر آنها در درگیری‌ها در سوریه، اوکراین و لیبی افزایش یافته است.

یک منبع آگاه اعلام کرد که ابوظبی و ریاض حال مذاکره برای خرید پهپاد بیرقدار تی بی ۲ از ترکیه هستند.

در همین حال، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هشدار داده بود که تحویل پهپادهای ترکیه به اوکراین می تواند تبعات منفی در پی داشته باشد و به بی ثباتی هرچه بیشتر وضعیت منجر شود.

پسکوف در این باره افزود: در حال حاضر، روابط خوب و ویژه ای با ترکیه داریم اما در این مورد، متاسفانه، این بیم وجود دارد که تجهیز اوکراین به چنین تسلیحاتی، قابلیت ایجاد بی ثباتی در منطقه را خواهد داشت و به حل درگیری های داخلی اوکراین هم کمکی نمی کند.