بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در کمین است – | اخبار



سیدمحمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنفلونزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین بیماری مسری طیور و قابل انتقال بین طیور و انسان است.

وی پرندگان حساس به بیماری فوق حاد پرندگان را برشمرد و بیان کرد: پرندگان آبزی (اردک، غاز)، بوقلمون، مرغ و خروس، شترمرغ، پرندگان زینتی و… از جمله این پرندگان هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی راور تصریح کرد: تماس با پرندگان مبتلا و کود آلوده، ذرات گرد و غبار، آب و دان آلوده می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

حسینی علائم بیماری در حیوان را تلفات ناگهانی، پرخونی تاج و ریش، خونریزی زیر جلدی در ساق پا، علائم تنفسی، افت ناگهانی تولید، کاهش مصرف دان، بی حالی و … عنوان کرد.

وی افزود: اجرای اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای در مراکز پرورش، جلوگیری از تماس پرندگان بومی و صنعتی با پرندگان مهاجر وحشی و عدم نگهداری هر گونه پرنده با حیوان دیگر در داخل مرغداری برای کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان لازم است.

حسینی همچنین دپو کردن و ضد عفونی کود و اخذ مجوز بهداشتی حمل از اداره دامپزشکی و جلوگیری از ورود پرندگان و جوندگان به سالن‌ها و انبار را از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی راور گفت: به علاوه تعویض کامل لباس و کفش و استفاده از کلاه و ماسک برای کلیه افرادی که در تماس مستقیم با طیور هستند، جلوگیری از تردد غیر ضروری افراد و وسایل به داخل فارم و … برای کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مهم است.

وی با اعلام عدم گزارش وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان راور خاطرنشان کرد: رعایت اصول امنیت زیستی جهت پیشگیری از ورود عامل بیماری بسیار مهم است.

حسینی در پایان بیان کرد: اعلام گزارش سریع تلفات غیر معمول توسط مرغداران و مسئولین فنی مهمترین گام اولیه جهت پیاده سازی اقدامات بهداشتی کنترلی خواهد بود.