ترکیب جمعیتی از چالش های البرز است/ تردد نیروی کار استان به تهران – | اخبار



به گزارش ، پویش بزرگ انتخاباتی با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«علی شیرین زاد» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

فکر می‌کنم مجلس جدید مجلسی بیشتر با رویکرد انقلابی است، البته از دیگر احزاب، جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی هم حضور دارند که تعدادشان زیاد نیست، حتی رویکرد مجلسی که در حال شکل گیری است نسبت به مجلس یازدهم نیز انقلابی‌تر است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

حوزه تخصصی و دغدغه‌های من بیشتر گرایش فرهنگی دارد زیرا فکر می‌کنم ریشه و خاستگاه بسیاری از مسائل و مشکلاتی که اکنون در کشور با آنها مواجه هستیم و بر فضای کشور حاکم هستند، حتی در حوزه اقتصاد و معیشت در فرهنگ است. فقر فرهنگی ریشه یکسری تخلفات در کشور است و باید مساله فرهنگی را حل کنیم تا مشکلات اقتصادی نیز مرتفع شوند.

بخشی از این امر در حوزه‌های اقتصادی به قوانین و خطاها و اشکالات گذشته بر می‌گردد که در آینده باید آنها را مرتفع کنیم. در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی نیز باید برنامه‌های جدی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

با توجه به مشکلات جدی موجود در حوزه انتخابیه از جمله موضوعات اقتصادی، معیشتی و اشتغال در استان البرز، فکر می‌کنم باید به سمت عضویت در کمیسیون‌هایی بروم که بتوانم در زمینه جذب بودجه تأثیرگذار باشم.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

در البرز با چند چالش جدی مواجه هستیم که یکی از آنها ترکیب جمعیتی، پراکندگی، گستردگی، جغرافیا و تنوع فرهنگی است که موجب ایجاد مسائل اصلی در این استان می‌شوند که رفع مشکلات موجود مستلزم توجه بیشتر و اهمیت قائل شدن و برنامه ریزی برای موارد مذکور است.

آنچه در حوزه اقتصاد، معیشت و اشتغال در البرز با آن مواجه هستیم، مساله اشتغال نامتوازن، معلول و معیوب استان بوده و علیرغم اینکه دارای ظرفیت‌های شغلی بسیار بوده اما دو اشکال وجود دارد.

در داخل استان ظرفیت‌های شغلی وجود دارند و نیروی کاری که بتواند بکارگیری شود اما به دلایلی نمی‌تواند در آنها مستقر باشد و همچنین نیروی بیکار هم داریم اما زیرساختی که در داخل استان به آن نیاز داریم در خصوص راه و دسترسی است.

دسترسی به مراکز صنعتی و کسب و کارها در البرز به راحتی روان سازی نشده و در عین حال بیش از ۹۰ درصد نیروی کار این استان در حال رفت و آمد و تردد به تهران و اطراف آن هستند.

فکر می‌کنم بتوانیم در برنامه میان مدت سه ساله یا بلند مدت چهار یا پنج ساله بتوانیم برنامه‌ها و قوانینی را پیگیری کنیم که از طریق آنها زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود؛ در این راستا نیازمند تبلیغات و فرهنگ سازی نیز هستیم که هدف از این امر رفع مشکلات مربوط به تأمین نیروی کار مراکز صنعتی و رفت و آمد آنها است.

باید با فرهنگ سازی و تبلیغات تلاش کنیم تا بخشی از نیروهایی که در حال رفت و آمد و تردد به تهران هستند، بپذیرند که در مراکز صنعتی و کسب و کار داخل استان مشغول به کار شوند.