جوک محاکمه جادوگر با الهام از اتصال خانواده شریر ژان اسمارت با “هک” خنده دار


ژان اسمارت در سریال کمدی HBO Max که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، دبورا ونس، کمیک افسانه ای لاس وگاس را بازی می کند. در طول دو فصل سریال، شخصیت وقیحانه و تحریک‌آمیز دبورا روی صحنه پر از خطوط تیز هوش و بدون مشت است. با این حال، یک شوخی مخصوصاً در اوایل فصل 2 برای این بازیگر کهنه کار کاملاً شخصی بود.

این خط زمانی به میان می‌آید که دبورا درباره محاکمه‌های جادوگر سالم صحبت می‌کند، و به طعنه می‌گوید: «خانواده‌ام از آنجا هستند – از هر دو طرف!» این اشاره ای حیله گرانه به جد او است که در جریان شکار جادوگران بدنام سال 1692 در ماساچوست مستعمره متهم به جادوگری شده است. همانطور که اسمارت در مصاحبه اخیر خود فاش کرد، این خرافات مستقیماً از میراث دیرینه خانواده خود و ارتباط با محاکمه جادوگران سالم الهام گرفته شده است.

برنده 71 ساله امی تایید کرد: “من اجدادی دارم که متهم به جادوگری در سالم بودند.” از طرف مادرم، زنی به نام سوزانا مارتین بود. و از طرف پدرم، مردی از خانواده تاون بود. بنابراین من قطعاً رگه‌ای از جادوگری در اصل و نسب خود دارم!»

اسمارت می‌گوید که با شوخ طبعی خود علامت تجاری خود را پس از بیان این واقعیت سرگرم‌کننده در مورد روابط اجدادی خود با اتاق نویسندگان، این خط توانست وارد فیلمنامه «هک» شود. “آنها فکر می کردند خنده دار است که من اساساً یک جادوگر دوگانه هستم. بنابراین آنها این جوک را برای دبورا به عنوان یک چشمک سرگرم کننده به داستان شخصی من نوشتند.

پیوندهای عمیق ژان اسمارت با محاکمه جادوگران سالم

در حالی که دوره بسیار محبوب هیستری و آزار و شکنجه های مرگبار ممکن است بیش از 300 سال پیش رخ داده باشد، میراث آن هنوز در بخش هایی از ماساچوست – از جمله در تاریخچه خانوادگی خود اسمارت – به چشم می خورد. این بازیگر در سیاتل به دنیا آمد، اما خانواده والدینش ریشه در دو تن از «جادوگران» ادعایی داشتند که در جنون گرفتار شده بودند.

اسمارت از طرف مادرش از نوادگان مستقیم سوزانا مارتین است که در سال 1692 در سن 71 سالگی متهم، محکوم و در نهایت به عنوان جادوگر اعدام شد. منش» – صفاتی که مطمئناً می‌توانستند برای پیوریتن‌های خداترس آن عصر تهدیدکننده دیده شوند. او متهم به کشتن یک زن با “اقدامات شیطانی” خود پس از یک اختلاف کوتاه شد.

در همین حال، اصل و نسب پدری ژان به خانواده تاون برمی گردد که در آن زمان در نزدیکی تاپسفیلد زندگی می کردند. این اتهامات هیجان انگیز تاون به جادوگری علیه همسر/مادرشان، مری ایستی، بود که کل مارپیچ هیستری را به سرعت بالا برد. مری در نهایت دستگیر شد، در یک دادگاه جنجالی به جرم جادوگری مجرم شناخته شد و در همان سال به اعدام با دار زدن محکوم شد.

اسمارت در این باره می گوید: «این بخش دیوانه کننده ای از تاریخ آمریکاست که اجداد من درگیر آن بودند. «باید تصور کنم سوزانا و تاونز از داشتن یک نسل که در یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های تلویزیونی امروز نقش یک کمدین تیز زبان را بازی می‌کند، از بین می‌رود. فقط شاید قسمت جادوگر نباشد.»

استفاده از میراث او برای وارد شدن به شخصیت

در حالی که محاکمه های سلم در آن زمان یک موضوع جدی مرگبار بود، اسمارت همیشه حس شوخ طبعی خود را در مورد نقش وهم آور اجدادش در وقایع حفظ کرده است. این ذهنیت عجیب به الهام بخشیدن به چرخش نمادین او در نقش دبورا ونس بد دهن در «هک» کمک کرد.

اسمارت توضیح داد: «استفاده از روحیه آن زنان جسور و جسور از شجره خانواده‌ام قطعاً الهام‌بخشی برای خلق شخصیت کمدین دبورا بود که زندانی‌ها را نگیرید». او هم مثل آنها نمی‌ترسد که با شوخ طبعی‌اش را به هم بزند و جنجال برانگیزد. اگرچه شاید آنها به برخی از مطالب پرخاشگرتر او اعتراض کنند!»



منبع