خراسان جنوبی موفق در رعایت سندسازگاری با کم آبی – | اخبار



به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عباس‌زاده چهارشنبه شب در شورای حفاظت از منابع آبی و سازگاری با کم‌آبی استان اظهار کرد: کم‌آبی اصلی‌ترین مسئله در استان خراسان جنوبی است و باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اجرای دو پروژه بزرگ تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند و قاین و باز تخصیص پساب آن به صنعت و فضای سبز برای تأمین آب زیرزمینی است، گفت: در دو سال اخیر بر روی مسئله آب در استان به عنوان مسئله کلان تمرکز شده و پروژه‌هایی در دست اقدام است که تاکنون پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند به نتیجه رسیده و حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه پساب داریم.

۳۰ درصد پساب باید به چرخه برگردد

وی با بیان اینکه اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب فردوس، سربیشه و خوسف هم در دستور کار است، یادآور شد: بر اساس قانون ۳۰ درصد پساب باید به باز چرخه برداشت برگردد و ۷۰ درصد آن به صنعت تخصیص یابد.

عباس‌زاده بیان کرد: حوضه‌های آبخوان و آبریز هر منطقه متعلق به مردم همان منطقه است و اگر محدودیت‌هایی برای استفاده از آب‌های زیرزمینی وجود دارد برای حفظ خود همان منطقه است بنابراین باید منابع آب به طرح‌های مختلف مدیریت شود.

وی در ادامه افزود: خرید چاه‌های کم‌بازده موجب تحمیل هزینه کلان به دولت می‌شود و با هماهنگی بخش‌های مختلف می‌توان این مسئله را مدیریت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اجرای طرح تغذیه مصنوعی یکی از راهکارهای مدیریت آب در استان است، گفت: در سفر رئیس جمهور بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح‌های تغذیه مصنوعی نیمه‌تمام اختصاص یافته است.

عباس‌زاده با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی منابع آب‌های غیر متعارف (آب‌های شور و لب شور) در استان، تصریح کرد: مطالعات منابع آب غیر متعارف در ۲۶ محدوده به اتمام رسیده و ۹ محدوده دیگر هم در دستور کار است که تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: منتظر این هستیم که مطالعات طرح جامع منابع آب‌های غیرمتعارف، وارد مرحله اجرایی شود تا ببینیم چقدر می‌توان از کسری مخازن آبی استان را جبران کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تأمین بخشی از کسری آب این منطقه است که به جد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، گفت: خط انتقال آب از دریای عمان به استان در مرحله مسیر سازی است.

مصرف سالانه آب در استان ۵۵ میلیون متر مکعب است

عباس‌زاده با اشاره به اینکه مصرف سالانه آب در استان ۵۵ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون متر مکعب، در فاز دوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب و در فاز سوم ۱۸۰ میلیون مترمکعب است که با انتقال این حجم از آب دیگر نیازی به منابع آب زیرزمینی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: فاز نخست انتقال آب دریای عمان به استان خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: مشکل عمده کشور کم‌آبی و افت کیفیت منابع آب و خشکسالی است اما در حوزه مدیریت کلان آب استان بی‌برنامه نیستیم و سند سازگاری با کم‌آبی برنامه عملیاتی در دستور کار است.

همت همگانی برای صرفه جویی

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه با همت همگانی و همه‌جانبه تمامی بخش‌های متولی ۹۰ درصد فاز اول اهداف سند سازگاری با کم‌آبی محقق شده، گفت: بر اساس این سند، میزان صرفه‌جویی از منابع آب زیر زمینی استان در فاز اول برنامه ۱۷۵.۹ میلیون مترمکعب تا سال ۱۴۰۵ مشخص شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کمترین بارندگی را داشته‌ایم اما خراسان جنوبی جزو استان‌های موفق در زمینه تعادل بخشی و رعایت برنامه سند سازگاری با کم‌آبی است.

به گفته وی؛ باید برنامه‌ریزی شود تا ۱۰ درصد باقی مانده فاز اول این سند تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ محقق شود تا بعد از آن وارد فاز دوم اجرای این سند در سطح استان شویم.