داروساز (جرالد کویگلی) به طور نامناسبی Betaglucare را تبلیغ می کند.


یکی از همکاران از من پرسید که چگونه با ادعاهای مطرح شده برای این محصول در بخش اخیر کانال 7 امروز امشب، برخورد کنم.نکاتی برای کاهش کلسترول، با حضور داروسازان جرالد کویگلی و لزلی براون.

در این ویدئو اشاره شد که از هر 2 بزرگسال، 1 نفر، حدود 6.5 میلیون استرالیایی، کلسترول بالایی دارند که یکی از عوامل خطر بیماری قلبی عروقی است و اغلب با “داروهای گران قیمت کاهش دهنده کلسترول” درمان می شود. لسلی براون سپس در مورد اینکه چگونه کلسترول می تواند پلاک هایی را در شریان های شما ایجاد کند که می تواند باعث حمله قلبی شود صحبت کرد.

صداپیشه (نه لزلی) ادامه داد: «دو میلیون استرالیایی داروهای قوی استاتین را برای کاهش کلسترول مصرف می‌کنند. اما استاتین ها می توانند عوارض جانبی بدی داشته باشند، و صفحه نمایش «اسپاسم عضلانی، از دست دادن حافظه، ناتوانی جنسی، و دیابت» را با حروف قرمز قابل توجه ذکر کرده است. صداپیشه گفت: “امشب، محصولات دیگری و یک کشف را فاش می کنیم که کلسترول را به طور چشمگیری کاهش می دهد.”

جرالد کویگلی (با در دست داشتن یک بسته بتاگلوکار) گفت: “این روش جدیدی برای متعادل کردن کلسترول است و طبیعی است.” صدابردار گفت: «آنها از بتا گلوکان، فیبر محلول از جو دوسر نوردیک ساخته شده اند. غلات بتاگلوکار یک فرم غلیظ است و می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. سپس این ویدئو گواهی یک بیمار را نشان داد که گفت: “من فقط در عرض 4 ماه تقریباً سطح کلسترول خود را به نصف کاهش دادم”. اسکرین شات از نتایج کلسترول او می‌گوید: «60 درصد پایین‌تر»، که توسط صداپیشگی تکرار می‌شود، «60 درصد کمتر از سال گذشته بدون ورزش یا رژیم غذایی اضافه».

جرالد نتیجه گرفت: «جو دوسر برای شما عالی است. با این حال، اکنون می دانیم که در جو دوسر نوردیک، بتا گلوکان در پاک کردن اسیدهای صفراوی حتی قوی تر است و بنابراین تأثیر عمیقی بر سطح کلسترول دارد.

این بخش با نمایش مجموعه‌ای از غذاهایی که می‌توانند سطح کلسترول را کاهش دهند، لزلی براون به پایان رسید و گفت: «قوی‌ترین غذاها همان‌هایی هستند که در اینجا داریم. کنسانتره بتا گلوکان جو دوسر نوردیک (با نگه داشتن یک بسته Betaglucare)، پوسته پسیلیوم و غیره.

خب این بخش تلویزیونی چه اشکالی دارد؟

اول، این در درجه اول یک تبلیغ آشکار برای یک محصول خاص است: Betaglucare، به جای “نکاتی برای کاهش کلسترول”.

دوم، در حالی که Betaglucare ممکن است یک محصول جدید باشد، شواهدی که نشان می دهد ارتباط بین گنجاندن بتا گلوکان جو دوسر در رژیم غذایی و کاهش غلظت کلسترول سرم بیش از یک دهه است. در مارس 1995، شرکت Quaker Oats دادخواستی را به FDA ارسال کرد که در آن اظهار داشت که مصرف محصولات جو دوسر کامل (جو دوسر، سبوس جو و آرد جو دوسر) باعث کاهش غلظت کلسترول و کلسترول LDL و کاهش خطر ابتلا به CHD می شود. FDA ایالات متحده این ادعا را در سال 1997 پس از بررسی 33 مطالعه بالینی تایید کرد. در می 2004، ابتکار مشترک ادعاهای سلامت (JHCI) در بریتانیا نیز یک ادعای سلامت عمومی را برای بتا گلوکان جو دوسر و کلسترول خون بر اساس مجموع شواهد تأیید کرد. ادعای سلامت مجاز بیان می کند که شامل حداقل سه گرم در روز ب-گلوکان جو دوسر به عنوان بخشی از رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و یک سبک زندگی سالم می تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. در سال 2010، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) پذیرفت که بتا گلوکان جو دوسر در دوزهای حداقل سه گرم در روز کاهش معنی داری در غلظت LDL-کلسترول نشان داده است و شواهد قابل توجهی وجود دارد که از معقول بودن بیولوژیکی این اثر حمایت می کند. این همچنین منجر به تایید یک ادعای سلامت سطح بالا توسط سازمان ایمنی مواد غذایی استرالیا نیوزیلند (FSANZ) برای سبوس جو دوسر، جو سبوس دار یا جو سبوس دار حاوی دوز 3 گرم در روز بتا گلیکان شد.

سوم، اظهارات مبنی بر اینکه بتا گلیکان می تواند «سطح کلسترول را کاهش دهد»، «کلسترول را به طور چشمگیری کاهش دهد» و «تأثیر عمیقی بر سطح کلسترول دارد». گواهی مبنی بر اینکه این محصول کلسترول یک فرد را تا “60٪” کاهش می دهد، با بررسی سال 2011 از ادبیات منتشر شده که کاهش کلسترول را نشان می دهد مطابقت ندارد. 5 تا 10 درصد (در مقایسه با 30٪ – 50٪ با استاتین ها). من از هیچ تحقیقی که نشان دهد Betaglucare نسبت به سایر محصولات بتا-گلیکان که FSANZ و استانداردهای مختلف را برآورده می کنند، کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول سرم ایجاد می کند بی اطلاع هستم.

چهارم، اطلاعات مربوط به “عوارض جانبی ناخوشایند” استاتین ها (اسپاسم عضلانی، کاهش حافظه، ناتوانی جنسی و دیابت) گمراه کننده است، با توجه به اینکه همه این عوارض به طور یکسان با حروف قرمز بزرگ و بدون هیچ اطلاعاتی در مورد تنوع آنها برجسته شده است. بروز یا شدت همچنین با اشاره به اثربخشی بیشتر آنها در کاهش سطح کلسترول (و حوادث قلبی عروقی) در مقایسه با بتا گلیکان ها، پتانسیل قابل توجه تر عوارض جانبی با استاتین ها متعادل نشد.

پنجم، در حالی که لزلی اطلاعات گسترده ای را در مورد چندین محصول مرتبط با موضوع ارائه می دهد، جرالد به تازگی Betaglucare را تبلیغ کرده است. با توجه به جرالد دلتنگی قبلی در مورد ترتیبات تجاری با حامیان محصولات، او اعلام کرد که اگر او هر گونه حساب مالی را که با حامی محصول و/یا توزیع کننده Betaglucare دارد، چه برای حضور در این برنامه و چه در هر عنوان دیگر برای آنها فاش کند، جالب خواهد بود. .

به طور خلاصه، اگر این یک تبلیغ برای دارو بود، چندین مفاد قانون تبلیغات کالاهای درمانی را نقض می کرد. با این حال، بتا گلیکان ها توسط FSANZ به عنوان غذا در نظر گرفته می شوند، و بنابراین پانل حل شکایات TGA هیچ صلاحیتی ندارد. شکایات مربوط به اجرای برنامه های تلویزیونی جاری را می توان با استناد آیین نامه عملکرد صنعت تلویزیون تجاری. بخش 4.5 می گوید: “در پخش یک تبلیغ برای یک برنامه خبری یا امور جاری، دارنده مجوز باید مطالب واقعی را به طور دقیق ارائه کند و دیدگاه های برجسته را به طور منصفانه ارائه دهد.” من معتقدم که این بخش، s 4.5 این کد را نقض می کند. علاوه بر این، می توان استدلال کرد که دخالت جرالد در این تبلیغ گمراه کننده، نقض قانون ملی قانون تنظیم پزشکان سلامت است.

در پایان، مناسب است که برنامه های امور جاری (و داروسازان) با مردم در مورد فضیلت محصولات طبیعی برای کاهش سطح کلسترول صحبت کنند. با این حال، ادعاهای مطرح شده باید با ادبیات علمی مطابقت داشته باشد و مقایسه با درمان دارویی باید متعادل، واقعی و عینی باشد. به نظر من این برنامه در این تست ها شکست خورد. مایه نگرانی است که این برنامه احتمالاً برخی از افراد را از توقف داروهای استاتینی خود و مصرف محصولات بتاگلوکان بسیار کمتر موثر می ترساند. شکایت هایی صورت گرفته است.

از جرالد پرسیده شد: «آیا می‌خواهد ترتیبات مالی خود را با حامی محصول و/یا توزیع‌کننده Betaglucare فاش کند، چه برای حضور در این برنامه و چه برای آنها در هر عنوان دیگر.»

او پاسخ داد: «من به عنوان یک مشاور مستقل برای چندین شرکت عمل می‌کنم و به همراه دکتر براون، از او خواسته شد تا در مورد عملکرد غیرقابل انقباض جو دوسر نوردیک در استفاده از آن برای کمک به تعادل سطح کلسترول، نظر بدهم.»

دکتر براون اظهار داشت: “من برای بخش پولی دریافت نکردم و هیچ رابطه ای با تولید کنندگان ندارم (حتی نمی دانم آنها چه کسانی هستند) – من آن را به عنوان یک قطعه آموزشی دیدم – همانطور که شما نیز می دانید، پایبندی بسیار ضعیفی به آن وجود دارد. داروهای استاتین – این سوال باقی می ماند که چرا؟ ما می دانیم که کاهش کلسترول مهم است، بنابراین این گزینه ها به عنوان وسیله ای برای کمک به افرادی با سطوح مرزی یا کسانی که نمی توانند استاتین ها را تحمل کنند یا نمی خواهند استفاده کنند ارائه شد.

در پاسخ. لزلی با حسن نیت کار بسیار خوبی انجام داد و پیامی که او در پایان برنامه در مورد اینکه چگونه انواع غذاها می توانند کلسترول را کاهش دهند، یک پیام بهداشت عمومی مهم است. فقط حیف است که کانال 7 و جرالد به جای اشاره به این که فواید کاهش سطح کلسترول می تواند از جو دوسر، جو و سایر محصولاتی که لزلی به آنها اشاره کرد، بر ترویج Betaglucare تمرکز کنند. من تکرار می کنم که انتقاد من از این برنامه (و شکایت من) به کانال 7 و جرالد است، نه لزلی براون.

در نهایت، این قسمت خطرات درگیری با رسانه ها، عمدتاً برنامه های تلویزیونی “امور جاری” تجاری را نشان می دهد، که ممکن است دستور کار تجاری خود را داشته باشد. اگر به دلیل خطر ارائه نادرست از طریق قطع مصاحبه و کنار هم قرار دادن دیدگاه های مختلف درگیر شوید، ممکن است لعنت بر شما وارد شود. اما اگر این کار را نکنید، لعنت شده اید، زیرا فرصت دریافت پیام های مهم بهداشت عمومی را از دست می دهید. فکر می کنم درگیر شدن (با وجود خطرات) بهتر از امتناع است.