در اینجا دلیل اجتناب از نشستن طولانی مدت است


روزانه چند ساعت را به نشستن می گذرانید؟ اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمال زیادی وجود دارد که در حال حاضر نشسته باشید. اما آیا تا به حال متوجه شده اید که هر چه بیشتر بنشینید بدنتان آشفته می شود؟ بدن شما در آنجا می نشیند و لحظه شماری می کند تا دوباره بلند شوید یا راه بروید.

ممکن است این تصور را داشته باشید که بدن شما عاشق نشستن است. حقیقت این است که بدن ما برای نشستن طولانی مدت ساخته نشده است. نشستن برای دوره های کوتاه اشکالی ندارد زیرا می تواند به شما کمک کند پس از ورزش از استرس خلاص شوید یا دوباره جوان شوید.

از زمان شیوع بیماری همه گیر، سبک زندگی ما بسیار تغییر کرده است. ما اکنون ساعت های زیادی می نشینیم و سبک زندگی و روال روزانه ما باعث شده است که بیشتر بنشینیم تا جابجا شویم.

بزرگترها هم مثل بچه ها در این امر مقصرند. به عنوان والدین، می‌توانید کودکان خود را به شرکت در فعالیت‌های خارج از منزل، از جمله شنا تشویق کنید، در این صورت، می‌توانید عینک‌های طبی را برای کودکان انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که تجربه شنای لذت بخشی دارند.

با این وجود، حقیقت این است که بدن ما برای یک سبک زندگی کم تحرک ساخته نشده است. به عنوان بزرگسال و کودک، ما باید اهمیت حرکت فیزیکی روزانه را درک کنیم تا بتوانیم خطرات بالقوه برخی از مسائل سلامتی، از جمله چاقی، سرطان و بیماری های قلبی را محدود کنیم.

درک آناتومی انسان

برعکس، بدن ما به صراحت برای حرکت طراحی شده است، که از نحوه ساختار بدن ما مشهود است. با نگاهی به آناتومی، می بینید که ما حدود 360 مفصل داریم. بدن بالغ حدود 700 عضله اسکلتی دارد که برای حرکت مایع و آسان وجود دارد.

ساختار منحصر به فرد بدن ما به ما این توانایی را می دهد که صاف بایستیم، خم شویم، کشش پیدا کنیم و در برابر جاذبه گرانش حرکت کنیم. عملکردهای بدن ما، مانند جریان خون، به حرکات فیزیکی ما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به اطراف حرکت کنیم، خون می تواند به درستی گردش کند.

به طور مشابه، سلول های عصبی ما به حرکت فیزیکی ما بستگی دارند، در حالی که پوست ما شکل می گیرد و با حرکات ما سازگار می شود. حالا اگر از منظر علمی به مسائل نگاه کنید، می بینید که هر اینچ از بدن انسان برای حرکت و نه نشستن ساخته شده است، به همین دلیل بدن منتظر حرکت ماست.

اگر حرکت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که بدن ما برای حرکت ساخته شده است، زمانی که ما آنقدر که باید حرکت نکنیم، چندین اتفاق می افتد. ستون فقرات شما تحت تأثیر قرار می گیرد. با اشاره به ساختار ستون فقرات، از استخوان ها و دیسک های غضروفی ساخته شده است که ستون فقرات را در کنار هم نگه می دارد.

با هر استخوانی، مفاصل، ماهیچه ها و رباط هایی متصل هستند که کل ساختار را در کنار هم نگه می دارند. اگر برای مدت طولانی تری می نشینید و روی میزتان خمیده اید، در وضعیتی می نشینید که فشار ناهمواری بر ستون فقرات وارد می کند. با گذشت زمان، نشستن طولانی مدت در یک وضعیت باعث ساییدگی و پارگی دیسک های ستون فقرات می شود. این وضعیت نشستن همچنین به ماهیچه هایی که کشش می یابند تا با این وضعیت بدن سازگار شوند فشار وارد می کند.

ریه‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند، که می‌تواند باعث محدودیت موقتی در میزان اکسیژنی شود که استنشاق می‌کنید. همچنین، هنگامی که می نشینید، هنگام حرکت تقریباً به خوبی چربی نمی سوزانید. سبک زندگی بی تحرک نیز اثرات روانی دارد.

اغلب، وقتی افراد می نشینند، این کار را برای استفاده از مغز خود در محل کار، مطالعه یا بازی انجام می دهند. با این حال، طنز ماجرا این است که دوره های طولانی نشستن در واقع می تواند با این هدف مقابله کند. هنگامی که می نشینید، ساکن هستید، که می تواند جریان خون و میزان اکسیژنی که از طریق ریه ها وارد جریان خون می شود را کاهش دهد.

مغز به هر دو نیاز دارد – اکسیژن و جریان خون برای هوشیاری و مولد بودن. این جنبه نشان می دهد که اگر برای مدت طولانی تری در حالت نشسته بمانید، به احتمال زیاد سطح تمرکز شما در واکنش به کند شدن فعالیت مغز شما کاهش می یابد.

چگونه از نشستن طولانی مدت خودداری کنیم

حتی اگر دو کاری را که مستلزم نشستن ساعت‌های طولانی است انجام دهید، چندین کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا از تأثیر بد یک وضعیت بد و نشستن برای مدت طولانی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، می توانید با تنظیم یادآوری هر 40 دقیقه برای بلند شدن، راه رفتن و کشش قبل از از سرگیری وضعیت نشستن شروع کنید.

همچنین، شما می خواهید از چیزهای کوچکتر زندگی استفاده کنید، مانند استفاده از پله ها به جای پله برقی یا آسانسور. شما همچنین می توانید به جای نشستن در اتوبوس بایستید. هنگام کار با لپ تاپ از میز ایستاده استفاده کنید تا بتوانید در حالت ایستاده کار کنید. وقتی با تلفن صحبت می کنید، می توانید به جای نشستن و صحبت کردن، راه بروید.

در روزهای شلوغ به طور منظم استراحت کنید. این به شما کمک می کند تا زمانی که پشت میزتان هستید، مولد بمانید و احساس شادابی کنید. مهمتر از آن، شما می خواهید زمان تلویزیون و صفحه نمایش را با برخی از فعالیت های آخر هفته عوض کنید.



منبع