روایتی از مهمانی ۳ کیلومتری غدیر در «دروازه نجف» – | اخبار


؛ گروه استان‌ها-سمیه نوری: چند روزی است که هر طرف را در فضای شهر و حتی مجازی نگاه می‌کنیم تکاپوی برپایی یک میهمانی عظیم و مهم را می‌بینیم و تدارک یک ضیافت بزرگ در سراسر کشور به چشم می‌خورد و هرکسی به هر نحوی در برپایی این جشن می‌خواهد ایفای نقش کند.

گروه گروه از مردم در قالب حرکت‌های مردمی برای جشنی که به نام مولایمان امیرالمؤمنین مزین شده پای کار آمدند و هرکس در حد توان و در حیطه کاری خود به میدان آمده. عده‌ای در سطح شهر موکب‌های متفاوت زده‌اند و گل و میوه و شیرینی بین مردم پخش می‌کنند، عده‌ای دیگر به پخت و توزیع غذا برای محرومان و فقرا مشغول هستند و عده‌ای متناسب با حرفه خود در مناطق محروم در این روز ارائه خدمات پزشکی، تربیتی و آموزشی و… می‌دهند.

جشن ۳ کیلومتری در کرمانشاه

آری امروز عید غدیر است روز ولایت نخستین امام شیعیان جهان؛ روزی که پیامبر خاتم حجت خود را بر جهانیان نشان داد و امام علی (ع) را به عنوان پیشوا و رهبر عالم معرفی کرد و حالا پیش از گذشت قرن‌ها شیعه امامت مولا امیرالمؤمنین (ع) را با جشن باشکوه به گوش جهانیان نجوا می‌کند و نشان می‌دهد که بزرگترین و مهمترین عید مسلمانان و شیعیان همین روز است.

امروز در کرمانشاه جشنی عظیم به طول سه کیلومتر برپا شده و همه در این میهمانی با برکت دعوت شدند و میهمان سفره امیرالمؤمنین هستند.

بوی اسفند و گلاب در شهر پیچیده و شادی از رخسار مردم شیعه این شهر به چشم می‌خورد گویی بر این انتخاب و ولایت شایسته بر خود می‌بالند.

روایتی از مهمانی ۳ کیلومتری غدیر در «دروازه نجف»

از ابتدای خیابان مراد حاصل که موکب‌ها علم شدند حس و حال عجیبی دریافت می‌شود، موکب‌های رنگارنگی که هر کدام حال و هوای خود را دارند و خیل عظیم مردم را به خود جذب می‌کنند.

با عبور از کنار موکب‌های پذیرایی به یکی از موکب‌ها رسیدم موکبی که استاد خطاطی مشغول آموزش خطاطی بود و روی صفحه کاغذ با خطی خوش نام علی (ع) را مشق می‌کرد.

شوق ولایت در کرمانشاه موج می‌زند

دیوارهای موکب پر بود از خطاطی‌هایی که مزین بود به نام‌های امیرالمؤمنین (ع)؛ اما یک تابلوی خطاطی بزرگ با خطی بسیار زیبا گوشه موکب جلب توجه می‌کرد که روی آن نوشته شده بود «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته امیرالمؤمنین» هم متن زیباست و هم مشق آن.

همچنان که صدای مداحی در وصف امام علی (ع) از موکب‌ها فضا را پر کرده بود به موکبی رسیدم که جمعیت زیادی از بچه‌ها در آنجا دور یک میز جمع شده بودند و در حال کشیدن نقاشی بودند که مربی بچه‌ها در این موکب در گفتگو با مهر اظهار کرد: هدف از برپایی این موکب آشنایی کودکان و نوجوانان با ماهیت عید غدیر و ولایت امام علی (ع) است.

روایتی از مهمانی ۳ کیلومتری غدیر در «دروازه نجف»

وی افزود: در این موکب با در اختیار گذاشتن برگه نقاشی و مداد رنگی از بچه‌ها خواستیم که در مورد عید غدیر و امام علی (ع) هر چیزی را که بلدند نقاشی کنند و سپس رنگ‌آمیزی کنند.

این مربی تصریح کرد: از کودکان ۳ ساله تا حدود ۱۴ ساله در این موکب نقاشی شرکت کرده‌اند و همزمانی که در حال نقاشی کردن هستند سوال و جواب‌هایی در مورد واقعه عید غدیر صورت می‌گیرد و در نهایت توضیحات تکمیلی برای آشنایی بیشتر به آنها داده می‌شود.

روایتی از مهمانی ۳ کیلومتری غدیر در «دروازه نجف»

میهمانی سه کیلو متری غدیر تا سه راه مسکن کشیده شده و هرچه جلوتر می‌روم جمعیت بیشتر و بیشتر می‌شود و مردم با ذوق بیشتری از موکب‌ها استقبال می‌کنند، به هرکجا که نگاه می‌کنم هر یک از حاضرین مشغول کاری هستند آن طرف‌تر جوانی در حال عکاسی از پک غدیری بود که از یکی از موکب‌ها گرفته بود؛ آن طرف‌ترش مادر و دختری در کنار موکبی که یک روحانی از فضائل امیر المومنین روایت می‌کرد در حال صحبت بودند؛ حلقه‌ای از اشک در چشم مادر دیدم، نظرم جلب شد، جلو رفتم و سر گفتگو را با او باز کردم، از علت دلتنگی و اشک‌هایش، گفت: سال گذشته دقیقاً در روز عید غدیر بود که گره‌ای به کارم افتاده بود که با توسل به آقا امیرالمؤمنین خواستم که با عنایتش رفع گرفتاری کند و از آن روز تا حالا درگیر بود.

روایتی از مهمانی ۳ کیلومتری غدیر در «دروازه نجف»

وی ادامه داد: حالا با گذشت یک سال امروز متوجه شدم مشکلی که یکسال با آن درگیر بودم بالاخره حل شده و امروز همین‌جا عهد کردم در سال‌های بعد در روز عید غدیر سهمی در میهمانی بزرگ داشته باشم و در حد توان به فقرا کمک کنم و یکی از نوید دهندگان عید غدیر به مردم باشم.

جلوتر که رفتم روحانی سیدی که شال سبز برگردن بود را در غرفه دیگری دیدم که شبهات حاضرین را پاسخ می‌گفت؛ روایت‌ها عجیب و پرشور بود از این همه حضور.

اجرای سرود، اهدای جوایز و هدیه، اجرا مسابقه و برپایی موکب‌های، طبخ ۴۰ هزار پرس غذا و راهپیمایی خانوادگی در کرمانشاه از جمله وقایعی است که در روز عید غدیر تدارک دیده شده است.