فوران کوه روانگ اندونزی، ترس از سونامی را افزایش داده است


یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های اندونزی در یک توالی فوران به حیات بازگشته است که کل کشور جزیره را در حالت آماده‌باش قرار داده است. طبق گزارش مرکز تحقیقات آتشفشانی اندونزی، کوه روانگ، واقع در جزیره دورافتاده تاگولندانگ در سواحل شمالی سولاوسی، حداقل پنج فوران انفجاری قوی را از روز سه شنبه تجربه کرده است.

ویدئوها و عکس‌های دراماتیک از گدازه‌های مذاب قرمز روشن که از دهانه بیرون می‌ریزد، همراه با توده‌های خاکستر بلندی که به ارتفاعات استراتوسفری بیش از ۶ مایلی در جو رسیده‌اند، ضبط کرده‌اند. در حالی که تاکنون هیچ کشته یا مجروحی گزارش نشده است، قدرت و شدت فوران‌های کوه روانگ، مقامات را به شدت نگران احتمال وقوع یک رویداد فاجعه‌بارتر – سونامی آتشفشانی – کرده است.

روز پنجشنبه، مرکز آتشفشان شناسی و کاهش بلایای زمین شناسی اندونزی (PVMBG) به دلیل “افزایش قابل توجه فعالیت بصری و لرزه ای” سطح هشدار را برای کوه Ruang به بالاترین وضعیت ممکن افزایش داد. دولت منطقه سیتارو با دستور تخلیه اجباری 828 ساکن از آسیب پذیرترین مناطق اطراف آتشفشان واکنش نشان داد.

عبدالمهاری، رئیس آژانس مدیریت بلایای اندونزی BNPB گفت: «تعداد ساکن ساکنان این مکان باید حداقل 11000 نفر باشد که باید به طور موقت تخلیه شوند. تخلیه چنین جمعیت زیادی حتی برای آماده ترین کشورهای جهان یک چالش لجستیکی است. اما در حالی که خاطرات سونامی تنگه سوندا در سال 2018 که بیش از 400 نفر را کشت، هنوز زنده است، مقامات اندونزی همه اقدامات احتیاطی را انجام می دهند.

ترس اصلی این است که یک فوران بزرگ می تواند باعث سقوط فاجعه آمیز بخشی از خود کوه Ruang شود. این امر نه تنها به شدت زباله های آتشفشانی و خاکستری را که به بیرون تابش می کند افزایش می دهد، بلکه می تواند حجم عظیمی از آب را در دریاهای اطراف جابجا کرده و امواج سونامی را به راه بیندازد. این پدیده ای است که اندونزی به خوبی از بلایای آتشفشانی قبلی می داند.

در سال 1883، فوران بدنام کراکاتوآ باعث ایجاد یک سری سونامی ویرانگر به ارتفاع بیش از 120 فوت شد که حدود 36000 نفر را در جزایر جاوه و سوماترا کشتند. اخیراً در سال 2018، فوران آناک کراکاتو باعث رانش زمین زیر دریا شد که باعث ایجاد سونامی شد که ارتفاع آن در برخی مناطق به 35 فوت رسید.

با افزایش نوسانات کوه روانگ در 48 ساعت گذشته، از جمله بیش از 400 زمین لرزه آتشفشانی ثبت شده تنها در روز چهارشنبه، مقامات مدیریت اضطراری خود را برای بدترین سناریوها آماده می کنند. بر اساس گزارش‌ها، فوران‌های «ابر داغ» در حال حاضر انفجارهای فوق‌گرم گاز و زباله‌ها را در حدود ۲ مایلی به هوا فرستاده است.

هر فروپاشی جزئی ناگهانی آتشفشان ناپایدار می تواند شرایط مشابهی را ایجاد کند که منجر به سونامی قبلی اندونزی شد. در نتیجه، به تمامی ساکنان ساکن در مناطق ساحلی توصیه شده است که هوشیاری بالایی داشته باشند و آماده تخلیه در یک لحظه باشند.

مقامات اندونزی به وضوح هیچ چیز را در مورد امنیت افرادی که در سایه کوه روانگ زندگی می کنند به میان نمی آورند. صبح روز پنجشنبه، کشتی‌های نظامی در حال بارگیری تجهیزات و تخلیه ساکنان شهر بندری مانادو قبل از حرکت به سمت آتشفشان در حال فوران دیده می‌شوند.

خطوط هوایی نیز به این موضوع توجه کرده اند و چندین شرکت هواپیمایی مجبور به لغو یا تغییر مسیر پروازها به دلیل توده های خاکستر گسترده ای شده اند که از دهانه آتشفشان بیرون می زند. خطوط هوایی مالزی مجبور شد به طور موقت خدمات خود را به این منطقه متوقف کند و یک روز بعد از سر گرفته شود. خطوط هوایی مقرون به صرفه ایرآسیا رویکرد محتاطانه تری را در پیش گرفته و اعلام کرده است تا زمانی که حریم هوایی به طور قطعی از زباله های آتشفشانی پاک شود، در مسیرهای سولاوسی توقف خواهند داشت.

در حالی که فوران در حال حاضر تخلیه گسترده و اختلال در سفر را ضروری کرده است، خطر بزرگتر فاجعه همچنان یک سونامی قریب الوقوع است که توسط فروپاشی خود کوه روانگ ایجاد می شود. این سناریوی وحشتناک در طول تاریخ به طور مکرر در سراسر مجمع الجزایر فعال لرزه ای اندونزی رخ داده است.

اندونزی که دقیقاً در “حلقه آتش” واقع شده است – منطقه اقیانوس آرام که در آن چندین صفحه تکتونیکی بزرگ به شدت به هم می سایند – اندونزی یکی از زلزله خیزترین و آتشفشان ترین کشورهای روی زمین است. جابجایی مداوم و برخوردهای تکتونیکی صفحات در زیر زمین و دریا، بسیاری از مرگبارترین رویدادهای طبیعی را در تاریخ بشر ثبت کرده است.

در سال 2004، یک زمین لرزه عظیم زیردریایی در سواحل سوماترا باعث ایجاد سونامی به ارتفاع 100 فوتی شد که باعث مرگ بیش از 230000 نفر در 14 کشور شد که یکی از بدترین بلایای قرن بیست و یکم است. در سال 2018، سونامی ناشی از رانش زمین آتشفشانی آناک کراکاتو بدون هیچ هشداری رخ داد و کل جوامع ساحلی را از بین برد.

با ادامه افزایش شدت کوه روانگ ساعت به ساعت، پرسنل اورژانس اندونزی ناامید هستند تا از سناریوی مشابهی اجتناب کنند که در آن دستور تخلیه برای افرادی که در مسیر احتمالی تخریب هستند بسیار دیر دریافت می شود. حتی سونامی‌های محلی کوچک‌تر که پس از تثبیت مورد انتظار آتشفشان ایجاد می‌شوند، تهدیدی جدی برای مناطق ساحلی خواهد بود.

در حال حاضر، جابجایی موقت و وقفه های سفر همچنان سردردهای اصلی ناشی از فوران های خشمگین کوه روانگ هستند. اما از آنجایی که آتشفشان هیچ نشانه ای از فرورفتن نشان نمی دهد، احتمال وقوع یک رویداد فاجعه بارتر همچنان در حال افزایش است.

از بسیاری جهات، تصاویر جریان‌های گدازه‌ای قرمز درخشان و ابرهای عظیم خاکستر مواج، بینندگان را به پیدایش مجمع‌الجزایر آتشفشانی اندونزی بازمی‌گرداند. این یک یادآوری آشکار است که همان نیروهای زمین‌شناسی بسیار قدرتمندی که مناظر سرسبز استوایی این کشور جزیره‌ای را ایجاد کرده‌اند، همیشه درست در زیر سطح کمین کرده‌اند و آماده هستند تا زمین را از طریق قدرت مخرب و محض بازسازی کنند.

از زمان تاریخ ثبت شده در این منطقه، حداقل 7 میلیون نفر در فوران های آتشفشانی در سراسر اندونزی جان خود را از دست داده اند، تعداد خیره کننده ای که نشان دهنده تهدید دائمی وجودی ساکنان قرن 21 است. دقیقاً به همین دلیل است که مقامات به شدت در کنار احتیاط با بحران فعلی کوه روانگ صحبت می کنند.

اگر آتشفشان در نهایت تثبیت شود و از فوران یا سونامی فاجعه‌آمیز جلوگیری کند، تخلیه‌ها و اختلالات پرواز مطمئناً توسط برخی یک واکنش بیش از حد تلقی می‌شود. اما قمار دست کم گرفتن این نیروهای اولیه بارها و بارها برای اندونزی گران تمام شده است. با وجود هزاران نفر که به طور بالقوه در تعادل هستند، هیچ مجازاتی برای بازی بیش از حد ایمن وجود ندارد.

در حال حاضر، یک بازی انتظار پرتنش ادامه دارد زیرا آتشفشان شناسان فوراً هر انفجار جدیدی از فعالیت های کوه روانگ را زیر نظر دارند. هر نشانه ای مبنی بر اینکه خشم در حال کاهش است، به طور چشمگیری چشم انداز تخریب در مقیاس بزرگتر را کاهش می دهد. اما تا آن نقطه عطف، اندونزی آماده تمام موارد احتمالی خواهد بود – از جمله تخلیه گسترده بیش از 11000 ساکن در صورت شروع بدترین سناریوی سونامی.

این یک بن بست پرمخاطره است که بهترین آماده سازی و فناوری تمدن مدرن را در برابر قدرت غیرقابل پیش بینی و هیبت انگیز هسته مذاب سیاره قرار می دهد. برای کسانی که در امتداد حلقه آتش زندگی می کنند، این یک واقعیت تلخ است که همیشه باید به آن احترام گذاشت. زیرا هنگامی که آتشفشان هایی مانند کوه روانگ تصمیم به خشم می گیرند، حتی پیچیده ترین نقشه های انسانی نیز می توانند در یک لحظه بی معنی شوند.



منبع