کالین جوست بایدن، ترامپ و دیگران را در شام خبرنگاران کاخ سفید کباب می کند


واشنگتن دی سی – شام خبرنگاران کاخ سفید امسال با قدرت کامل با افراد مشهور، سیاستمداران و اعضای رسانه ها برای این رویداد سالانه گرد هم آمدند. و تیتر اصلی این جشن ها کالین جوست مجری برنامه «به روز رسانی آخر هفته» از برنامه کمدی طرح نمادین NBC بود.

جاست که به همراه همسرش اسکارلت جوهانسون در این مراسم شرکت کرده بود، در برشته کردن جو بایدن، رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ، و دیگران در مجموعه کمدی خود کوتاهی نکرد. در حالی که او سن رئیس جمهور 80 ساله و لحظات بحث برانگیز دولتش را مسخره می‌کرد، تحویل خشک و پرخاشگر او کاملاً به نمایش گذاشته شد.

جاست در همان ابتدا با کنایه گفت: «پیروی از رئیس جمهور بایدن همیشه آسان نیست… مثل اینکه همیشه دنبال کردن حرف های او آسان نیست.»

اما جوست فقط به سمت رئیس جمهور شلیک نکرد. او به دونالد ترامپ، سلف بایدن نیز لعنت زد و درباره اینکه لارا ترامپ، عروس ترامپ، نامزد احتمالی رئیس جمهور سابق در سال 2024 است، شوخی کرد.

«و اتفاقا، حالا که او جی مرده، چه کسی نامزد جدید معاونت ترامپ است؟ دیدی؟» جوست گفت، با بیان اینکه ترامپ یک چهره به همان اندازه بحث برانگیز و تیتربردار را به عنوان رقیب انتخاباتی خود انتخاب می کند، خنده را برانگیخت.

بدون تعلیق در مورد موضوعات بحث برانگیز

جوست نشان داد که از دست زدن به برخی از بحث برانگیزترین و حساس ترین موضوعات دوران ریاست جمهوری بایدن نیز هراسی ندارد. او به کاهش محبوبیت بایدن در میان رای دهندگان سیاهپوست و همچنین رسوایی سال گذشته که یک بسته کوکائین در کاخ سفید پیدا شد اشاره کرد.

من هم مثل بسیاری از شما که امشب اینجا هستید، وانمود می کنم که اخبار را در تلویزیون پخش می کنم. مایکل چه، مجری برنامه «به‌روزرسانی آخر هفته» من قرار بود امشب اینجا به من بپیوندد، اما در همبستگی با رئیس جمهور بایدن، تصمیم گرفتم همه حمایت‌های سیاهپوستانم را از دست بدهم.

او سپس ماجرای کوکائین را مطرح کرد و گفت: «من عاشق واشنگتن هستم. آخرین باری که اینجا بودم کوکائینم را در کاخ سفید گذاشتم. خوشبختانه پرزیدنت بایدن توانست از آن در وضعیت اتحادیه خود به خوبی استفاده کند.»

این جوک‌ها تمایل جاست را برای تمسخر بایدن در مورد برخی از مخرب‌ترین جنجال‌هایی که با آن روبرو شده بود نشان می‌داد، و این کار را به سبک کمدی بی‌احترامی خود انجام می‌داد. اما او فقط دنبال رئیس جمهور و دولتش نرفت.

کباب کردن تشکیلات سیاسی

جوست نگاه خود را به کل تشکیلات سیاسی دی سی معطوف کرد و در مورد همه چیز از تظاهرات اخیر دانشجویی در دانشگاه کلمبیا بر سر درگیری اسرائیل و فلسطین گرفته تا دستاورد رئیس جمهور سابق اوباما در برکناری اسامه بن لادن عاقلانه برخورد کرد.

جوست گفت: “و اوباما بن لادن را گرفت، تو او جی را گرفتی.”

این کمدین همچنین موضوعات سبک تری را مورد توجه قرار داد، مانند مسخره کردن نقش داگ امهوف معاون رئیس جمهور به عنوان اولین “آقای دوم” با شوخی که او عادت دارد برای همسر معروفش اسکارلت جوهانسون، کمانچه دوم را بازی کند.

جوست با کنایه گفت: “داگ، همانطور که از تمام نظرات درباره همسرم می توان فهمید، من نیز به دومین جنتلمن عادت کرده ام.”

علی‌رغم همه شوخی‌های بحث‌برانگیز، جاست تا حدودی نسبت به بایدن احترام و قدردانی نشان داد که مجموعه او به پایان رسید. او به پدربزرگ فقیدش که به بایدن رای داد ادای احترام کرد و گفت: «پدربزرگ من به نجابت رأی داد، و نجابت دلیلی است که همه ما امشب اینجا هستیم. نجابت این است که چگونه می‌توانیم امشب اینجا باشیم.»

“متشکرم” از بایدن

در حالی که پس از صرف زمان زیادی برای تمسخر رئیس‌جمهور، شگفت‌انگیز بود، اما تشکر صمیمانه شما نشان داد که حتی در میان کباب‌های کمدی بی‌امان، جاست به بایدن و آنچه که او نمایندگی می‌کند احترام می‌گذارد.

به هر حال، شام خبرنگاران کاخ سفید در نهایت جشن مطبوعات آزاد و دموکراسی آمریکایی است – دو موردی که بایدن در طول دوران ریاست جمهوری خود به رغم ایرادات و گام های نادرست خود متعهد شده از آن دفاع کند.

تمایل جوست برای مسخره کردن قدرتمندترین فرد جهان و کل طبقه حاکمه واشنگتن دی سی، نشان داد که چنین رویدادی چقدر مهم و منحصر به فرد است. کجای دیگر یک کمدین می‌تواند بدون ترس از انتقام، رئیس‌جمهور آمریکا را تا این حد وقیحانه مسخره کند؟

تک خطی‌های کوتاه‌کننده و حفاری‌های بی‌احترامی به هزینه بایدن به مخاطب یادآوری کرد که حتی برجسته‌ترین رهبران منتخب را می‌توان از طریق قدرت طنز و آزادی بیان از بین برد. و این دقیقاً همان چیزی است که رویدادهایی مانند شام انجمن خبرنگاران کاخ سفید نشان دهنده و حمایت می کند.

در پایان روز، علی‌رغم همه خنده‌ها و کباب کردن، شام قدرت دموکراسی آمریکایی و نقش حیاتی مطبوعات آزاد و طنز سیاسی در پاسخگو کردن رهبران را به نمایش گذاشت. تا زمانی که کمدین هایی مانند جوست وجود دارند که می توانند بدون ترس رئیس جمهور را در چهره او مسخره کنند، این نشانه آن است که ارزش های اصلی دموکراتیک کشور دست نخورده باقی می مانند.

بنابراین، در حالی که شاید بایدن محور بسیاری از شوخی‌های جوست بوده باشد، اما برنده واقعی آن شب، سیستم دموکراتیک آمریکا بود که اجازه می‌دهد چنین انتقادهای کمدی در وهله اول انجام شود. مجموعه داغ جوست نشان داد که صرف نظر از اینکه چه کسی دفتر بیضی شکل را اشغال می کند، سنت مقدس کباب کردن و هجو کردن رئیس جمهور ادامه دارد.



منبع