نفخ: علل و راه حل ها •


همه ما بعد از خوردن زیاد غذا این فشار را روی کمر خود احساس کرده ایم. احساس سیری اضافی در روده ما. این می تواند در بهترین حالت نفخ آور باشد.

نفخ زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش از گاز یا هوا پر می شود. می تواند معده متورم یا بیرون زده را برای شما به همراه داشته باشد. علاوه بر این ، به شما گاز دیوانه ، معده درد ، آروغ زدن و موارد دیگر می دهد. نفخ می تواند باعث شود که شکم شما صدای بلند مالش و غرغره کند. می تواند بر فعالیت های روزانه شما تأثیر بگذارد. و همچنین فقط بسیار ناراحت کننده است. نفخ می تواند شدید شود ، در نتیجه خون در مدفوع ، کاهش وزن ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، سوزش سر دل یا حتی تب ایجاد شود.

دلایل:

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث نفخ شود. از غذا گرفته تا نحوه غذا خوردن و حتی برخی از جدی ترین شرایط پزشکی.

برخی از غذاها هستند که می توانند باعث نفخ شوند. در صورت عدم تحمل لاکتوز ، محصولات لبنی می توانند باعث ایجاد نفخ شوند. اگر حساسیت غذایی دیگری دارید ، نفخ نیز ممکن است نشانه آن باشد. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی نمک یا غذاهای چرب هستند باعث ایجاد نفخ می شوند. سایر غذاها سبزیجات چلیپایی ، زردآلو ، سیب ، هلو ، گلابی و هلو هستند. همچنین لوبیا ، عدس و غلات کامل. و همه شیرین کننده های مصنوعی می توانند منجر به نفخ شوند. گاهی اوقات بستگی به شخص دارد. برخی دیگر ممکن است بیش از برخی غذاها نفخ کنند ، در حالی که برخی از غذاها ممکن است به طور کلی روی فرد تأثیر نگذارد.

نحوه خوردن غذا می تواند باعث نفخ شود. خوردن سریع غذا می تواند باعث بلعیدن مقدار زیادی هوا شود. سپس سیستم گوارشی شما را پر از هوا می کند و باعث نفخ می شوید. نوشیدن مایعات یا آدامس نیز می تواند این تأثیر را داشته باشد. پرخوری نیز می تواند باعث نفخ شود.

برخی شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند باعث نفخ شود. قاعدگی ، بارداری یا به طور کلی افزایش هورمون ها می تواند باعث ایجاد نفخ به عنوان یک عارضه جانبی شود. رفلاکس نیز می تواند باعث نفخ شود. سندرم روده تحریک پذیر می تواند به عنوان یک عارضه نفخ داشته باشد. بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن می تواند منجر به نفخ شود.

برخی از انواع سرطان مانند سرطان تخمدان ، رحم ، روده بزرگ ، لوزالمعده یا معده نیز به عنوان یک علامت دارای نفخ هستند. نارسایی لوزالمعده یا بیماری کبدی می تواند باعث نفخ شود. فتق هیاتال ، سنگ کیسه صفرا یا گاستروپارزی نیز می تواند باعث نفخ شود. دیورتیکولیت ، که در بسیاری از افراد بالای 50 سال رخ می دهد ، نشانه ای از نفخ است. بیماری التهابی لگن نیز می تواند باعث نفخ شود.

تشخیص دادن:

نفخ را معمولاً می توان خود تشخیص داد. معمولاً می توانید تشخیص دهید که بدن شما احساس نفخ می کند. تنها در صورت ایجاد یکی از علائم جدی تر مانند خون در مدفوع یا کاهش وزن بدون تلاش ، باید به پزشک مراجعه کنید. سپس پزشک شما می خواهد سابقه علائم شما را گرفته و یک معاینه فیزیکی انجام دهد. اگر آنها شک کنند که نفخ شما ناشی از یک بیماری است نه شیوه زندگی ، آنها می خواهند آزمایش بیشتری انجام دهند. آنها ممکن است خون را برای بررسی عفونت ، یا اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، یا MRI برای رد سرطان ، یا پارگی یا انسداد دستگاه گوارش ، خون بگیرند. هنگامی که پزشک شما می داند چه چیزی باعث نفخ شما می شود ، می داند چگونه درمان آن را شروع کند.

پزشک شما ممکن است بخواهد با یک دفتر خاطرات غذایی شروع کند. اینجاست که همه چیزهایی که می خورید و احساسی که دارید را لیست می کنید. شما همچنین باید مطمئن شوید که زمان احساس نفخ و همچنین مدت زمانی که شما شروع به نفخ کرده اید را مشخص کنید. اگر به نظر می رسد که علت نفخ غذا باشد ، رژیم کاهش نفخ ممکن است بهترین باشد. این بدان معناست که در صورت عدم تحمل لاکتوز ، باید اقلام بدون لاکتوز را خریداری کرده و خوردن بستنی و محصولات لبنی حاوی لاکتوز را متوقف کنید. اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید ، باید رژیم غذایی بدون گلوتن را شروع کنید. حتی در رژیم حذف ، شما هنوز هم می خواهید احساس خود را در مورد آنچه می خورید پیگیری کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه حساسیت غذایی دیگر یا عدم تحمل هایی که در مورد آنها نمی دانستید ندارید.

تغییر سبک زندگی:

همچنین می توانید تغییرات دیگری در شیوه زندگی خود ایجاد کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که هنگام غذا خوردن وقت بگذارید ، عجله نکنید و غذای خود را به درستی بجوید. به خود زمان کافی برای خوردن وعده های غذایی خود بدهید.
  • میزان نوشابه های مصرفی خود را محدود کنید.
  • از جویدن آدامس خودداری کنید.
  • بشقاب خود را با قسمتهای کوچکتر پر کنید تا زیاد غذا نخورید.
  • برای جلوگیری از بلعیدن بیش از حد هوا و بلعیدن هوای اضافی ، با نی بنوشید.
  • افزودن ورزش منظم روزانه می تواند از نفخ جلوگیری کند.
  • همچنین می توانید فیبر روزانه را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • مصرف طولانی مدت پروبیوتیک ها همچنین می تواند به جلوگیری از نفخ و همچنین به سلامت کلی روده کمک کند.

راه حل های درمانی:

اگر احساس می کنید نفخ دارید ، چند کار را می توانید برای تسکین انجام دهید.

  • می توانید راه بروید یا حرکات یوگا را امتحان کنید.
  • ماساژ شکم همچنین ممکن است به کاهش درد و ناراحتی کمک کند.
  • داروهای بدون نسخه مانند پپتو نیز می توانند به نفخ کمک کنند.
  • نوشیدنی پوریم آلوئه ورا همچنین می تواند به نفخ و ناراحتی شکمی کمک کند.
  • نشان دادن چای نعناع یا کپسول نعناع کمک می کند.
  • زنجبیل ، کدو تنبل و چای بابونه نیز از جمله مواردی است که می تواند به ناراحتی و نفخ شکم کمک کند.
  • همچنین می توانید کپسول های تسکین دهنده گاز را امتحان کنید.
  • روغنهای اساسی ممکن است به آرامش و آرامش شما کمک کنند.
  • یا دوش آب گرم بگیرید.
  • اگر می بینید که یبوست باعث نفخ شما می شود ، مصرف ملین می تواند به شما کمک کند.
  • اگر نفخ شما ناشی از یک بیماری جدی پزشکی است ، درمان این بیماری باید به رفع نفخ کمک کند. بسته به علت نفخ ، بستگی به مناسب ترین درمان برای نیازهای شما دارد.

افکار نهایی:

نفخ بسیار رایج است و ممکن است برای همه افراد ، چه کودکان و چه بزرگسالان اتفاق بیفتد. این می تواند بسیار آزاردهنده باشد و در صورت شدید بودن شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد.

اگر متوجه شدید که به طور منظم یا مداوم دچار نفخ می شوید ، ممکن است بخواهید با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا او می تواند به شما در کشف علت نفخ کمک کند یا خیر.

شما معمولاً نباید نگران نفخ باشید مگر اینکه با خون در مدفوع ، کاهش وزن ، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، سوزش سر دل یا تب ترکیب شود ، که می تواند به این معنی باشد که این چیزی جدی تر از واکنش به پرخوری یا خوردن سریع غذا است. به


نفخ زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش از گاز یا هوا پر می شود. علائم نفخ شامل نفخ ، گاز ، درد معده ، آروغ زدن و غرغره است.


این را بررسی کنید: Gut Health Pack

تیم HealthStatus

HealthStatus از سال 1998 شروع به کار کرده است و بهترین ابزارهای بهداشتی تعاملی را در اینترنت ارائه می دهد ، میلیون ها بازدیدکننده از الکل خون ، محاسبه کننده چربی بدن و کالری استفاده کرده اند.

تیم تحریریه HealthStatus تعهد خود را در جهت برتری ادامه داده است و سالهاست محتوای سلامتی با کیفیت بالا و قابل درک را برای بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

تیم متخصصان و محققان بهداشتی ما در مقالات ما از مطالعات مورد بررسی به عنوان عناصر منبع استفاده می کنند.

محتوای با کیفیت ما در تعدادی از وب سایت های برجسته ، USA Today ، Chicago Tribune ، Live Strong ، GQ و بسیاری دیگر ارائه شده است.

آخرین پست های تیم HealthStatus (نمایش همه)

دیدگاهتان را بنویسید