برنامه محفل تقویت کننده روحیه دینی و مذهبی است – | اخبار



؛ گروه استان‌ها: در آیه ۳۴ سوره احزاب آمده است؛ «حکمت و آیات الهی را که در خانه‌های شما تلاوت می‌شود، به خاطر بسپارید. (بدانید که) همانا خداوند مهربان و از همه آگاه است.»

در واقع این آیه ارزش حفظ را به مؤمنین گوشزد می‌کند، و رسالت حفظ از همان نخستین روزهای نزول وحی شروع شد.

نخستین حافظ قرآن هم نبی مکرم اسلام بود که آنچه بر قلب و جانشان نازل می‌شد را برای مردم می‌خواند و برخی از صحابه هم کلام وحی را بدون هیچ گونه دخل و تصرفی به دیگران انتقال می‌دادند.

در سال یازدهم هجری حفظ قرآن از یک ضرورت تبدیل به یک سنت حسنه برای مردان و زنان مؤمن شد.

امروزه جای خالی قرآن در زندگی افراد به عنوان مهمترین خلأ ممکن حس می‌شود، در هر خانه‌ای که وارد شوید حداقل یک مصحف قرآن در جایی از خانه وجود دارد.

اما متأسفانه قرآن خوان‌های جامعه کمی تعدادشان کم شده و جمعشان محدود به تعداد اندکی از دوستداران قرآن در مساجد و خانه قرآن‌ها است.

خوشبختانه تعداد دوستداران قرآن که در خانه قرآن‌های کردستان هستند با توجه به سبقه مذهبی این استان و ارادت و احترامی که در خانواده‌ها به آیات روشن الهی است کم نیست.

تکرار آیات دریچه‌ای رو به نور و هدایت است

راز نهفته در تکرار آیات قرآن و سپردن آن به ذهن یک دریچه رو به نور و هدایت است که در کلام و نوشتار قابل وصف نیست و تنها باید مرید این آیات باشی تا لذت خواندن را بتوانی درک کنید.

خانم آوات خدایی از شرکت کنندگان برنامه تلویزیونی محفل متولد اول شهریور سال ۵۵ و مدیر خانه قرآن کوثر شهرستان بانه در رشته مربی قرآن و دارای مدرک حوزوی سطح ۲ از قاریان و حافظان قرآنی است که با ایشان گفت‌وگویی داشتیم.

وی هدف خود از شرکت در برنامه محفل را تقویت روحیه دینی مذهبی عنوان کرد و گفت: تقویت روحیه خویش و ترغیب برای توجه و اهتمام بیشتر به مسائل و ارزش‌های دینی از دلایل شرکت در این محفل نورانی بود.

خدایی بیان کرد: هر ساله فعالیت‌های مختلف در برنامه محفل برای شرکت عموم وجود داشته و بنده هم با افتخار سعی در شرکت در این برنامه داشتم.

مدیر خانه قرآن کوثر بانه افزود: برنامه‌های تقویتی فوق الذکر باعث رغبت بیشتر و تقویت مغزی بنده شده است.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های قرآنی و هر جایی که جا برای حضور و فعالیت خالی باشد، بنده در حد توان و با هر عنوانی که باشد به نحو احسن فعالیت می‌کنم.

برنامه محفل در ورود فرد به عرصه قرآنی نقش مؤثری دارد

خدایی عنوان کرد: برنامه محفل بی نهایت تأثیر گذار و در تشویق و ترغیب دیگران برای حضور در عرصه قرآنی هم می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

وی تصریح کرد: نقش بنده به‌عنوان مربی بیشتر مشوق و تا حدودی در تشویق و ترغیب به حفظ توسط دیگران مؤثر بوده است.

مدیر خانه قرآن کوثر بانه گفت: زندگی با قرآن یعنی انس با تمام ارزش‌های اخلاقی و زندگی کردن با آنها و منظم شدن در راستای برنامه‌های قرآنی زندگی بدون دغدغه است و زندگی کاملاً آرام و به دور از حسادت، ریا، بخل‌ورزی و غیره را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: در مدت ۱۵ سال خدمت در راه قرآن تعداد زیادی را آموزش دادم و تعداد ۲۰۰ نفر را به طور دائمی و ملموس و حضوراً در این راه مورد آموزش قرار دادم که این افتخار بزرگی در زندگی من است.

لزوم رسیدگی مسؤولان به مشکلات خانه‌های قرآنی

خدایی عنوان کرد: از مسؤولان انتظار دارم که مشکلات خانه قرآن‌ها را حل کنند، از نظر جا و مکان و تجهیز امکانات مثل سیستم، قرآن، کمدهای مخصوص کتابخانه، رحل قرآن، وسایل کمک آموزشی و غیره اقدام کنند تا آموزش را مطلوب کند.

وی عنوان کرد: به کارگیری مربیان قرآن با توجه به تجربه‌ای که دارند در آموزش و پرورش می‌تواند کمک مؤثری به بخش آموزش قرآن در مدارس کند چون تا حدودی آموزش قرآنی در مدارس و به بچه‌ها ضعیف است.

خدایی بیان کرد: از افتخارات بنده فعالیت به عنوان پیش نماز مدارس بوده که به مدت ۱۵ سال این افتخار نصیب من شد.

بی‌شک برنامه‌هایی همچون محفل می‌تواند زمینه‌ساز معرفی افراد موفق در عرصه قرآنی باشد و زمینه جذب و تشویق دیگر افراد را به این عرصه مهیا کند.