رشد ۶۳ درصدی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌های کردستان – | اخبار



مصطفی فعله‌گری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تا دی ماه ۱۴۰۲، رقمی بیش از ۳ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کردستان پرداخت شده است.

وی افزود: کل رقم پرداختی در سال گذشته معادل ۳ هزار ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است که امسال طی ده ماه این رقم محقق شده و بالغ بر ۳ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان کردستان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان تصریح کرد: براساس بند دوم ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه نقاط شهری و روستایی شامل این پرداخت‌ها می‌شوند و مالیات ارزش افزوده که از کالاهای مصرفی اخذ شده در واقع برای مردم هزینه می‌شود.

۱۷۰۲ شهر و روستای کردستان از منافع عوارض مالیات بر ارز افزوده برخودارند

فعله‌گری ادامه داد: حدود ۱۷۰۲ شهر و روستا در استان به صورت دائمی از منافع پرداخت عوارض مالیات بر ارزش افزوده برخوردار هستند که منبع مهمی برای اداره شهرها و مناطق روستایی است.

وی اذعان کرد: بین تمام نقاط شهری و روستایی استان، شهرداری سنندج با رقم ۸۷۸ میلیارد ریال، شهرداری سقز با مبلغی افزون بر ۳۵۱ میلیارد ریال، شهرداری مریوان با ۲۹۸ میلیارد و ۲۰۱ میلیون ریال و شهرداری بانه با بیش از ۲۳۶ میلیارد و ۲۰۱ میلیون ریال به ترتیب بیشترین مبالغ را در ۱۰ ماه گذشته دریافت کرده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان یادآور شد: شهرداری قروه ۱۶۶ میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال، شهرداری کامیاران ۱۲۱ میلیارد و ۲۸۱ میلیون ریال، شهرداری بیجار ۱۲۱ میلیارد و ۴۶۹ میلیون ریال، دیواندره نزدیک به ۷۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال، شهرداری دهگلان ۵۵ میلیارد و ۲۲۹ میلیون ریال، شهرداری شهرداری کانی دینار ۲۸ میلیارد ریال و شهرداری سروآباد ۱۰ میلیارد و ۸۸۱ میلیون ریال دریافت کرده‌اند.

فعله‌گری یادآور شد: شهرداری‌های سریش‌آباد ۱۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال، دلبران ۱۴ میلیارد و ۲۶۴ میلیون ریال، یاسوکند ۸ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال، بلبان آباد ۶ میلیارد و ۷۸۶ میلیون ریال، اورامان تخت ۶ میلیارد و ۷۴۸ میلیون ریال، زرینه ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون ریال، صاحب ۶ میلیارد و ۵۸۹ میلیون ریال، آرمرده ۴ میلیارد و ۸۹۹ میلیون ریال، دزج ۴ میلیارد و ۷۱۵ میلیون ریال، شهرداری موچش ۷ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال نیز دریافت کرده‌اند.

تمام روستاهای دارای دهیاری و بدون دهیاری از منافع مالیات بر ارزش افزوده بهره مند می‌شوند

وی تصریح کرد: علاوه بر شهرها، تمام روستاهای دارای دهیاری و بدون دهیاری نیز شامل این پرداخت‌ها می‌شوند، به عنوان مثال دهیاری روستای آساوله سنندج به میزان بیش از ۱۷ میلیارد ریال، دهیاری روستای دوشان سنندج ۱۵ میلیارد و دهیاری روستای مالوجه قروه ۸ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال از عوارض مالیات بر ارزش افزوده بهره‌مند شده‌اند.

گفتنی است؛ طبق قانون ۴ درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده در استان باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شود که این امر هر ماه انجام می‌شود و این واریزی‌ها صرف عمران و آبادانی شهرها شده و نقش کلیدی در تأمین بودجه عمرانی شهرها و روستاها دارد.