سن بالای پدر خطربیماری قلبی مادرزادی را در نوزادان افزایش می‌دهد – | اخبار



محمد ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با طرح پیش بینی بروز بیماری قلبی مادرزادی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین اظهار داشت: مرکز تحقیقات قلب کودکان زیر مجموعه پژوهشکده قلب و عروق طی یکسال، بالغ بر ۲۱ ویژگی را روی یک هزار و ۳۸۹ نفر بررسی کردند.

وی بیان داشت: در این طرح تحقیقاتی مولفه‌هایی همچون آنومالی خارج از قلب مادرزادی، ناهنجاری ژنتیکی و کروموزمی یا غیر عادی بودن، کم کاری تیروئید، مصرف داروهای تیرویید، سن پدر، محل زندگی، سابقه فامیلی بیماری‌های مادرزادی قلبی، جنسیت، شغل پدر، شغل مادر و قد و وزن در نمونه‌های انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

مجری طرح پیش بینی بروز بیماری قلبی مادرزادی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین تصریح کرد: در بین فاکتورها آنومالی مادرزادی خارج از قلب بالای ۶۰ درصد در بروز بیماری قلبی مادرزادی در افراد نقش دارد و پس از آن به ترتیب غیر عادی بودن ژنتیک دو عامل بالینی و پس از آن شغل مادر در حین بارداری، محل زندگی (نزدیک به کارخانه و نیروگاه نقش دارد) و بارداری در سنین بالای پدر در بروز بیماری قلبی مادرزادی نوزاد نقش دارد.

وی با بیان اینکه شغل پدر و سن پدر به هنگام فرزندآوری بسیار نقش دارد، گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که بیماری قلبی مادرزادی در فرزندان اقشاری که درآمد پایین و محل زندگی نامناسب دارند و از تغذیه خوبی برخوردار نیستند و در معرض فشار روحی و آسیب روانی هستند، بیشتر مشاهده شده است.

ستاری ادامه داد: در مطالعه انجام شده بالغ بر ۳۸۲ نفر کارگر بودند که فرزند آنها دچار بیماری قلبی مادرزادی شده و ۵۴ راننده ماشین‌های سنگین هستند.

وی به رابط مستقیم سن پدر با رشد بیماری قلبی مادرزادی اشاره کرد و افزود: پدرهای که در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال اقدام به فرزندآوری کرده بودند، فرزندانشان ۳۶ نفر مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی شدند و پدرهایی که در سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی اقدام کردند ضریب بیماری را در ۴۷۰ نفر مشاهد شد.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این در حالی است که ۷ بیمار مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی از مادران با سنین بالا بود و ۳۶۵ نفر از پدران با سنین بالا است.

مجری طرح پیش بینی بروز بیماری قلبی مادرزادی با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین استان ادامه داد: تولد زودرس و نارس یکی از عوامل بیماری‌های قلبی مادرزادی است و دراین مطالعه ۱۵۶ بر اثر این ویژگی مبتلا شدند.

وی اعتیاد مادر جزو فاکتورهایی که وارد مطالعه شده است و ۲۸ نفر از مبتلایان به بیماری قلبی مادرزادی از این مسئله است.

ستاری گفت: نقش تزریق انسولین برای والدین دیابتی در بروز بیماری قلبی مادرزادی کودکان بسیار کم است و این درحالی است که کم کاری تیروئید والدین نیز باعث ابتلاء ۸۱ کودک شده بود.