سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی از روش آبیاری نوین استفاده کنند – | اخبار



به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده عصر پنجشنبه در جریان بازدید از اراضی آماده کشت سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: کشت سیب‌زمینی در دشت اردبیل آغاز شده و همکاران ما تلاش می‌کنند تا بر اساس نظام الگوی کشت زارعین را متوجه اهمیت کشت و زرع با آب کمتر و بهره‌وری بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: ۱۵ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته که عمده آنها با روش‌های مدرن آبیاری می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امیدواریم الزام زارعین دشت اردبیل به استفاده از روش‌های نوین آبیاری مورد توجه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی وسیعی را در این حوزه شاهد باشیم تا در فصل تابستان زارعین دچار مشکل آبیاری ثقلی و یا غرقابی نشوند.

تقی‌زاده افزود: حجم ذخیره آب در پشت سدها پایین آمده و ما با چالش جدی آب در بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم و با توجه به اولویت تأمین آب شرب در اردبیل و سایر شهرستان‌ها، بهتر است کشاورزان کشت و زرع خود را به موقع انجام داده و از آبیاری‌های مدرن و روش‌های ارائه شده کارشناسی استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سایر کشت و زرع‌ها نیز بهتر است الگوی کشت و روش‌های جدید بیشتر مورد توجه زارعین قرار گیرد تا زمینه و بستر تولید مناسب محصولات به ویژه سیب‌زمینی را به عنوان محصول استراتژیک شاهد باشیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: با کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی راهکارهای علمی و کارشناسی را با تدوین الگوی کشت ارائه کرده تا به تناسب کشت و زرع، ما افزایش بهره‌وری را شاهد باشیم و کشاورزان محصولات خود را با کیفیت مناسب وارد عرصه بازار کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به کشت عمده سیب‌زمینی در دشت اردبیل و جایگاه ممتازی که استان ما در این حوزه دارد، انتظار بر این است تا زارعین اقدامات مؤثر و راهبردی را در کشت مناسب سیب‌زمینی و عمل‌آوری آن انجام دهند.