درک اختلال پرخوری و چگونگی غلبه بر آن


اختلال پرخوری (BED) وضعیتی است که فرد با خوردن مقدار زیادی غذا به صورت غیرقابل کنترل در مدت کوتاهی از آن رنج می برد. اگر متوجه شدید که حداقل یک بار در هفته به مدت سه ماه این وضعیت را تجربه می کنید، ممکن است BED داشته باشید، که لازم است به پزشک خود مراجعه کنید و علائم خود را در میان بگذارید.

BED یک اختلال رایج در ایالات متحده است و همه افراد بدون در نظر گرفتن قومیت یا نژاد می توانند آن را تجربه کنند. افراد در گروه های سنی مختلف از کودکان تا بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 نیز رایج است. اعتقاد بر این است که تمرکز بیش از حد بر روی کنترل غذا و وزن دلیل این امر است.

چه چیزی باعث اختلال پرخوری می شود

علل شناخته شده زیادی برای اختلال پرخوری وجود دارد. می تواند ناشی از روانشناختی، بیولوژیکی، محیطی یا ترکیبی از دو یا همه عوامل باشد. بیایید در مورد هر عاملی که می تواند باعث ایجاد اختلال پرخوری شود بحث کنیم تا نحوه عملکرد این وضعیت را بهتر درک کنیم.

علل بیولوژیکی

یکی از علل شناخته شده اختلال پرخوری، بی نظمی های هورمونی و جهش های ژنتیکی به ویژه اعتیاد به غذا است. همچنین تحقیقاتی انجام شد که ارتباط بین اختلال پرخوری و سطوح پایین سروتونین را نشان داد.

شما همچنین باید به تاریخچه خود نگاه کنید. اگر در گذشته دچار نوسانات وزنی شده اید، در معرض خطر ابتلا به اختلال پرخوری هستید.

علل رفتاری

عامل بعدی که می تواند باعث اختلال پرخوری شود را می توان در گذشته شما جستجو کرد، مانند دوران نوجوانی. بسیاری از پرخورها سابقه رژیم غذایی گسترده در دوران نوجوانی خود را گزارش کرده اند.

محدود کردن مصرف غذا در طول رژیم باعث تحریک علائم گرسنگی می شود که شما را در برابر پرخوری آسیب پذیر می کند. علاوه بر این، فشاری که در طول یک رژیم غذایی به خود وارد می‌کنید و محدود کردن یا حفظ کالری دریافتی باعث ایجاد اضطراب، استرس و شرم شدید می‌شود که باعث پرخوری می‌شود.

علل محیطی

همچنین مشاهده شده است که عوامل محیطی مانند قلدری، شرمساری بدن و اعتماد به نفس پایین باعث تحریک برخی از افراد می شود که از اختلالات پرخوری رنج می برند. آنها معمولاً نگران تصویر بدن نیز هستند.

آنچه در رسانه های اجتماعی یا تلویزیون می بینید نیز به طور قابل توجهی بر رفتار غذایی شما تأثیر می گذارد. اگر عوامل بیرونی به راحتی ارزش خود را به شما دیکته کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال پرخوری ناشی از دلایل محیطی قرار دارید.

علل عاطفی

خوردن احساسی برای ما چیز جدیدی نیست. آیا متوجه شده اید که زمانی که با مشکلات عاطفی روبرو می شوید، تمایل به خوردن بیشتر، به خصوص شیرینی جات و غذاهای ناسالم دارید؟ شناخته شده است که خوردن غذاهای شیرین و نشاسته ای به بدن ما در تولید سروتونین کمک می کند.

سروتونین هورمونی است که خلق و خوی ما را تنظیم می کند، بنابراین باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشیم و هورمون استرس را در بدن کاهش دهیم. علاوه بر این، وضعیت عاطفی شما نیز تحت تأثیر عزت نفس و ارزش خود قرار می گیرد.

ژنتیک

در نهایت، مشاهده شده است که اختلال پرخوری دو برابر بیشتر در افراد دارای اعضای خانواده که از چنین وضعیتی رنج می برند، رخ می دهد. اگر پرخوری در خانواده شما وجود داشته باشد، احتمال ابتلای شما به این اختلال بیشتر است.

چگونه بر اختلال پرخوری غلبه کنیم

اگر از BED رنج می برید، باید به خاطر داشته باشید که راه هایی برای غلبه بر این بیماری وجود دارد. با این حال، قبل از انجام نکات زیر باید با پزشک خود مشورت کنید. این نکات را در زیر بررسی کنید و ببینید کدامیک می تواند به شما در غلبه بر BED کمک کند.

مصرف دارو

رایج ترین و ساده ترین راه حلی که فرد به آن فکر می کند مصرف دارو است. هر راهنمای درمانی BED که مشاهده می کنید، مصرف دارو را برای کمک به مدیریت تکانه های پرخوری خود پیشنهاد می کند.

Vyvanse داروی رایجی است که پزشکان برای بیماران خود با BED تجویز می کنند. این دارو سطح نوراپی نفرین و دوپامین مغز شما را افزایش می دهد که به شما کمک می کند کنترل بیشتری بر رفتار غذایی خود داشته باشید.

رژیم مد روز را فراموش کنید

اگر از یک رژیم غذایی متداول برای کاهش وزن استفاده می کنید، باید فوراً آن را متوقف کنید. درعوض، بر روی انتخاب غذای سالم به دنبال برنامه غذایی رژیمی که پزشک یا متخصص تغذیه ارائه می دهد، تمرکز کنید.

به طور منظم یوگا یا ورزش کنید

یوگا و ورزش نه تنها به کاهش وزن اضافی کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند تا از نظر جسمی و روحی سالم تر شوید. به عنوان مثال، مشاهده شده است که ورزش باعث توقف رفتار پرخوری در بین 81 درصد از شرکت کنندگان در یک مطالعه انجام شده در سال 1996 شده است. باعث پرخوری شود

خط پایین

عوامل زیادی باعث اختلال پرخوری می شود، اما راه های زیادی نیز وجود دارد که می توانید بر آن غلبه کنید. با کمی همراهی با پزشک خود و دانش زیاد در مورد وضعیت خود، در کمترین زمان بر BED خود غلبه خواهید کرد.